Smartfon dla dziecka - tak czy nie?
Artykuł sponsorowany

Smartfon dla dziecka - tak czy nie?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Smartfon to przenośne urządzenie telefoniczne łączące w sobie funkcje telefonu komórkowego i komputera kieszonkowego. Sam w sobie nie jest więc niczym złym. Dzięki niemu dziecko szybciej poznaje nowe technologie oraz ma stały kontakt z rodzicami.
Smarfony zawojowały polski rynek technologii. Dostępny jest szeroki wybór produktów w przystępnych cenach z oprogramowaniem i aplikacjami dla każdego. Nic więc dziwnego, że również najmłodsi pragną się nim posługiwać. Przed podjęciem jednak decyzji o zakupie smartfona należy przede wszystkim mieć świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania tego urządzenia przez pociechę. Aby dziecko nie wchodziło na określone strony oraz nie korzystało z niektórych aplikacji, wystarczy odpowiednio je zablokować. Korzystanie z urządzenia będzie wówczas całkowicie bezpieczne.

Kiedy podjąć decyzję o kupnie telefonu?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Przede wszystkim uzależniona jest od stopnia rozwoju dziecka. Czasem już przedszkolaki doskonale potrafią obsługiwać komputery, tablety czy konsole do gier. Takie dziecko na pewno nie będzie miało problemu z obsługą smartfona. Pozostaje jednak kwestia odpowiedzialności. Dziecko w wieku przedszkolnym może taki telefon niechcący zniszczyć lub zgubić, dlatego lepiej wstrzymać się z zakupem do momentu, aż będzie bardziej odpowiedzialne. Optymalnym rozwiązaniem staje się kupno pierwszego smartfona na przełomie szkoły podstawowej i gimnazjum. Jedną z przydatnych w tym czasie dla rodziców funkcji, jaką pełni smartfon, jest możliwość zlokalizowania, gdzie dziecko w danym momencie się znajduje, bez konieczności telefonowania do niego.

Dziecko w sieci

Podstawowym problemem przy obsłudze smartfona przez dziecko jest fakt, że ma ono dzięki niemu nieograniczony dostęp do internetu. Związane są z tym określone zagrożenia — możliwość ściągnięcia wirusa, wejścia na strony nieodpowiednie dla dziecka, dokonywanie niekontrolowanych zakupów. Należy przede wszystkim uświadomić dziecku, że powinno ze swego telefonu korzystać odpowiedzialnie. Podstawowym obowiązkiem rodziców jest przekazanie informacji na temat tego, czego należy unikać w internecie. Pomocne mogą okazać się materiały Fundacji Dzieci Niczyje, która od lat prowadzi kampanie społeczne, np. „Pomyśl zanim wrzucisz”, „W którym świecie żyjesz”, „Stop cyberprzemocy” itp. Korzystając z tych publikacji, pomożemy zrozumieć dziecku, że internet to nie tylko okno na świat, ale również określone niebezpieczeństwa. Naukę należy jednak poprzeć dodatkowym zabezpieczeniem, wgrywając aplikację kontroli rodzicielskiej. Dodatkowe oprogramowanie często posiada także funkcję blokującą wgrywanie nowych lub usuwanie istniejących aplikacji. Większość modeli, np. telefony na stronie Plus.pl, mają wbudowane nowoczesne narzędzia kontrolne zapewniające bezpieczeństwo dziecka w sieci. Dostępna aplikacja pozwala również na skuteczne blokowanie spamów, szkodliwych programów oraz niechcianych połączeń. Dla rodziców, którzy obawiają się, że dziecko będzie bez końca grać lub przeglądać strony, aplikacja umożliwia także wprowadzenie limitu czasowego. Ponadto zgodnie z nakazem Urzędu Komunikacji Elektronicznej użytkownicy mają darmowy dostęp do usługi blokady treści erotycznych. Niezależnie od aplikacji i programów chroniących urządzenia przed spamem, a młodego użytkownika przed dostępem do niepożądanych treści, odpowiedzialni i świadomi rodzice powinni cały czas sprawować kontrolę nad tym, w jakim celu telefon czy inne urządzenie mobilne wykorzystywane jest przez dziecko. Niezbędne jest również uświadamianie zagrożeń i konsekwencji niefrasobliwego zachowania w sieci.

Wszystkie te zabezpieczenia spowodują, że użytkowanie telefonu przez dziecko stanie się bezpieczniejsze.