Wbrew temu, co sugeruje Ryszard Terlecki, media płacą w Polsce podatki. Jakie dokładnie?

Dodano:
Pieniądze, zdj. ilustracyjne Źródło: Shutterstock / piotr_szewczyk
Wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki odnosząc się do trwającego protestu mediów przeciwko wprowadzeniu opłaty od wpływów reklamowych stwierdził, że media „muszą się liczyć z tym, że będą ponosić koszty swojej działalności, jak wszystkie inne podmioty gospodarcze w kraju”. Tylko, że media płaca w Polsce podatki. I to całkiem spore.

W środę wiele mediów dołączyło do protestu przeciwko nowemu podatkowi nazywanemu składką od wpływów reklamowych. Rząd chce nałożyć daninę pod pretekstem walki z pandemią COVID-19. Protest pod hasłem „Media bez wyboru” skomentował wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki. Polityk PiS stwierdził, że „podatki są zapewne bolesne i kosztowne dla mediów, media muszą się liczyć z tym, że będą ponosić koszty swojej działalności, jak wszystkie inne podmioty gospodarcze w kraju”.

Warto jednak podkreślić, że właściciele firm z branży mediów płacą już liczne nałożone na przedsiębiorców podatki. Wspominają o tym także w opublikowanym liście otwartym. „Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.)” – czytamy.

Jakie dokładnie podatki płaca polskie media?

Podatki dochodowe

Spółki mediów płacą w Polsce podatki dochodowe, tak jak wszyscy inni przedsiębiorcy. Podstawowa stawka podatku CIT płaconego przez przedsiębiorstwa wynosi 19 proc.

Co roku ministerstwo finansów podaje do publicznej informacji wykaz podatników CIT o rocznych przychodach ponad 50 mln złotych. Wśród nich jest wiele firm z branży mediów i grupy medialne. I tak, za 2019 roku Telewizja Polska S.A. zapłaciła 7,38 mln zł podatku CIT, Cyfrowy Polsat S.A. 96,42 mln zł, Telewizja Polsat S.A. 91,36 mln zł, TVN Media Sp. z o.o. 27,76 mln zł, TVN S.A. 5,13 mln zł, Ringier Axel Springer Polska Sp. Z o.o. 3,57 mln zł, Polskie Radio S.A. 25,7 tys. zł, Telewizja Puls 10,08 mln zł, Bauer Media Invest GmbH 32,24 mln zł, Time S.A. 6,67 mln zł, Agora 11,44 mln zł, a Eurozet 9,64 mln zł.

Daniny płacone przez nadawców RTV

Nadawcy radiowi i telewizyjni, żeby prowadzić swoją działalność musza posiadać odpowiednią koncesję. Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, opłata za jej udzielenie, nie może być wyższa niż:

  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 12 317 570 zł
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 25 890 000 zł
  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 6 158 785 zł;
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 25 890 000 zł.

Dodatkowo nadawcy musza ponosić roczną opłatę za prawo do dysponowania odpowiednią częstotliwością.

Podatek VAT

Gazety i czasopisma są obłożone podatkiem VAT, który wynosi 5 lub 8 proc.

Opłata audiowizualna

Od 1 lipca 2020 r. w Polsce obowiązuję dodatkowo opłata VOD nazywana opłata audiowizualną. Serwisy udostępniające filmy na żądanie musza wnosić na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej opłatę równą 1,5 proc. przychodu z subskrypcji.

Jak przekazał PISF serwisowi Press.pl, za czwarty kwartał 2020 r. daninę uiściło 19 podmiotów, wśród nich m.in. Canal+, HBO, Google, Netflix, Wirtualna Polska i Agora.

Źródło: Gazeta Prawna
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...