Jest pozwolenie na budowę Mostu Północnego

Dodano:
Wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski podpisał pozwolenie na budowę Mostu Północnego. Chwilę później umowę z wykonawcą mostu, konsorcjum, którego liderem jest spółka Pol-Aqua, podpisała prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz. Według planów przeprawa ma zostać oddana do użytku w 2011 r.
Most Północny będzie ósmą przeprawą drogową w stolicy; połączy dwie warszawskie dzielnice - Bielany i Białołękę. Powstaną dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę, chodniki, ścieżki rowerowe oraz trasa tramwajowa.

Jak powiedziała Gronkiewicz-Waltz, nowym mostem przejadą nie tylko samochody, ale także tramwaj w kierunku metra na Młocinach. Jak dodała, po wybudowaniu mostu GDDKiA przeprowadzi remont mostu Grota-Rroweckiego, który obecnie jest najdalej wysuniętym mostem na północ.

Prezydent Warszawy podkreśliła, że budowa trasy Mostu Północnego pochłonie ok. 977 mln zł. Cena ta jest o 200 mln zł niższa niż zakładało miasto, i o 600 mln zł niż ta z unieważnionego wcześniej przetargu - dodała. 200 mln zł na budowę ma pochodzić ze środków unijnych.

Wojewoda powiedział z kolei, że pozwolenie na budowę zostało wydane bardzo szybko - w ciągu 44 dni, a podstawowa dokumentacja liczyła 80 tomów. Kozłowski podkreślił, że decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. "Oznacza to, że już dzisiaj wykonawca może rozpocząć roboty budowlane" - wyjaśnił.

Nowa przeprawa przez Wisłę ma powstać w ciągu 32 miesięcy od daty podpisania umowy, tak więc most powinien zostać oddany do użytku pod koniec 2011 r. Pierwszy etap budowy trasy mostu przebiegać ma od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (długość ok. 3,4 km), a drugi - od ul. Pułkowej do tzw. Węzła Młociny przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km).

Pierwsze prace na trasie Mostu Północnego rozpoczęły się w ub.roku. W ich trakcie, przed sezonem lęgowym ptaków, wycięto lub przesadzono drzewa i krzewy rosnące na trasie przebiegu nowej przeprawy.

Most Północny będzie ósmą przeprawą przez Wisłę w stolicy, choć na tym nie koniec. Prawie gotowy jest projekt Mostu Krasińskiego, który połączyć ma Żoliborz z Targówkiem. W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym miasto zarezerwowało na jego budowę 360 mln zł.

W dalszej przyszłości przewidywana jest także budowa mostu "na zaporze" (w miejscu planowanego w latach 80. XX w. stopnia wodnego na Wiśle w rejonie Wilanowa) oraz Most Południowy, na południe od Powsinka i Julianowa.

W 1946 r., jako pierwszy ze zniszczeń wojennych, odbudowano Most Poniatowskiego. W późniejszych latach został on poszerzony.

Także w 1946 r., na filarach zerwanego mostu przy Cytadeli, zbudowano kolejową część Mostu Gdańskiego. Część drogową oddano w 1959 r. Ma nietypową, dwupiętrową konstrukcję - dolnym poziomem biegnie torowisko tramwajowe, chodnik i droga rowerowa, a górnym czteropasmowa jezdnia i chodniki.

Most Śląsko-Dąbrowski oddano do użytku w 1949 r. Zbudowany został na ocalałych po wojnie filarach Mostu Kierbedzia. Od marca br. trwa remont poprowadzonego nim torowiska tramwajowego. Dla ruchu tramwajów i samochodów most ma zostać ponownie otwarty 31 sierpnia br. Do tego czasu jeżdżą nim tylko zastępcze linie autobusowe.

W 1949 roku otwarto kolejowy Most Średnicowy. Przebiegają nim 4 tory kolejowe, łączące główne dworce kolejowe w mieście.

Most Łazienkowski oddano w 1974 r. razem z Trasą Łazienkowską. Do 2002 r. był najdalej wysuniętym na południe mostem w stolicy.

Most im. gen. Stefana Grota-Roweckiego zbudowano w latach 1977- 1981 jako cześć Trasy Toruńskiej. Obecnie jest najdalej wysunięty na północ. W najbliższych latach planowana jest przebudowa trasy wraz z mostem do parametrów drogi ekspresowej.

W październiku 2000 r. otwarto Most Świętokrzyski, który połączył Powiśle z Pragą w okolicy Portu Praskiego. Był pierwszym podwieszanym mostem w Warszawie. Płyta mostu podtrzymywana jest przez 48 lin. Obecnie jego wykorzystanie nie jest znaczne ze względu na brak dobrych połączeń z arteriami komunikacyjnymi miasta.

Most Siekierkowski, obecnie najdalej wysunięty na południe, otwarto we wrześniu 2002 r. Podwieszony jest na dwóch pylonach i nie posiada żadnych podpór w nurcie rzeki. Jest częścią Trasy Siekierkowskiej, łączącej Mokotów z Wawrem. Wciąż trwa budowa, będącego częścią trasy, tzw. węzła Marsa w pobliżu skrzyżowania ul. Ostrobramskiej z ul. Płowiecką. Do niedawna była ona blokowana przez właścicieli autokomisu, którzy nie chcieli przekazać jego terenu miastu.

ab, pap

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...