Ustawa kryzysowa

Dodano:
Uchwalona przez sejm ustawa o gotowości cywilnej i cywilnym zarządzaniu kryzysowym ma usprawnić i poprawić działania służb państwowych w wypadkach kryzysu.
W myśl ustawy zostanie połączona Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej i Obrony Cywilnej Kraju. Powstały w ten sposób Krajowy Urząd Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego będzie odpowiedzialny za ratownictwo, ochronę przeciwpożarową, gotowość cywilną i zarządzanie kryzysowe.
Na szczeblu wojewódzkim powstaną Wojewódzkie Urzędy Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego, którymi - w imieniu wojewody - kierować będą szefowie wojewódzkiej straży pożarnej. Cały system będzie się zresztą opierał na strukturach Straży Pożarnej, obecnie najlepiej wyposażonej i przygotowanej do spełniania tego rodzaju zadań.

Ustawa szczegółowo określa "kryzysowe" zadania organów administracji na wszystkich szczeblach - od premiera, poprzez wojewodę, starostę, aż do wójta.

W sytuacjach kryzysowych na najniższym szczeblu decyzje podejmować ma starosta. "Chodzi o to, aby podejmować decyzje mógł jeden człowiek, a nie np. 50-osobowy sztab przeciwpowodziowy. Trwa to krócej i jest skuteczniejsze, choć oczywiście wszelkie sztaby mają za zadania doradzać staroście" - powiedział Józef Płoskonka, wiceszef MSWiA. W razie potrzeby działania na poziomie powiatu będą wojewoda i MSWiA mają koordynować i wspomagać.

Ustawa nakłada też na samorządy obowiązek tworzenia rezerw pieniężnych, które można byłoby wykorzystać w czasie kryzysu, np. powodzi. Rezerwa ma wynosić jeden proc. wydatków danego powiatu, zaś rezerwa wojewódzka 0,2 proc. budżetu województwa.

Ustawą zajmie się teraz Senat.

em, pap
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...