Tyski samorząd pierwszy z profilem zaufania

Dodano:
(fot. Wikipedia)
W Urzędzie Miasta w Tychach można od poniedziałku uzyskać tzw. profil zaufany - rodzaj darmowego elektronicznego podpisu, umożliwiającego załatwienie ponad sto urzędowych spraw przez internet.
Tyski samorząd jest pierwszym w Polsce, który może nadawać profile zaufane. Według przedstawicieli magistratu, to przełomowie rozwiązanie, które oznacza oszczędność czasu obywateli i zmniejszenie kosztów obsługi administracyjnej. Decyzję w sprawie nadawania profilu zaufanego przekazał w  poniedziałek lokalnym władzom wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, Piotr Kołodziejczyk.

Nadawanie profilu zaufanego umożliwia rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji, obowiązujące od 9 czerwca tego roku. To kolejna, obok podpisu elektronicznego, forma elektronicznej weryfikacji tożsamości. Dotychczas profile zaufane można było otrzymać m.in. w urzędach skarbowych i wojewódzkich. Tychy są pierwszym samorządem gminnym, który ma takie uprawnienie.

Urząd bardziej przyjazny

- To kolejny krok, aby nasz urząd uczynić bardziej przyjaznym dla mieszkańców i bardziej nowoczesnym - powiedział prezydent miasta, Andrzej Dziuba. Przypomniał o innych inicjatywach, ułatwiających mieszkańcom kontakt z urzędem, jak naTYCHmiastowy sms, dzięki któremu mieszkańcy otrzymują z urzędu informacje o statusie załatwianych przez nich spraw oraz zaproszenia m.in. na wydarzenia sportowe i kulturalne. Wiceminister Kołodziejczyk powiedział, że wprowadzenie profilu zaufanego w Tychach to wyzwanie dla innych samorządów. Przekonywał, że  używanie profilu jest bezpieczne; szczególną uwagę położono w nim na ochronę danych.

4,9 tys. Polaków już to zrobiło

Jedną z pierwszych osób, które w Tychach otrzymały profil zaufany, jest poseł Marek Wójcik (PO), który był sprawozdawcą zmian w prawie administracyjnym, zmierzających do  wprowadzenia technologii informatycznych. - Szukaliśmy sposobu, który umożliwi Polakom wygodne i bezpłatne załatwianie spraw w e-urzędach. Profil zaufany jest właśnie krokiem w tę stronę - powiedział poseł. Wskazywał na zalety nowego rozwiązania: oszczędność czasu obywateli, redukcja kosztów obsługi i ekologia - dzięki zmniejszeniu ilości papierowych dokumentów.

Według wiceprezydenta Tychów, Michała Gramatyki, dotychczas profile zaufane otrzymało 4,9 tys. osób w całym kraju. Wiceminister Kołodziejczyk zwrócił uwagę, że mogą je przyznawać nie tylko urzędy, ale także 127 polskich konsulatów, ułatwiając życie obywatelom mieszkającym również poza granicami kraju.

Trzeba pójść, by później nie chodzić

Aby otrzymać profil zaufany, trzeba przyjść do wydziału spraw obywatelskich w  tyskim magistracie i pokazać dowód tożsamości. Później, już bez konieczności wychodzenia z domu, można wysyłać pisma do urzędu miasta, urzędu skarbowego, urzędu wojewódzkiego czy ZUS. Aby podpisać jakiś dokument, trzeba połączyć się przez internet z urzędem, wskazać na profil zaufany i wpisać swoje hasło. Wtedy urzędnik otrzyma potwierdzenie, że korespondencja przyszła od konkretnego obywatela i  będzie traktowana tak, jakby złożył ją osobiście.

zew, PAP

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...