Polsko-rosyjska wojna TIR-owa
Według ustaleń dziennika, w resorcie infrastruktury trwają już prace nad zmianami. - Wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz podjął działania w celu opracowania rozwiązań uszczelniających system kontroli zezwoleń wykorzystywanych przez przewoźników zagranicznych. Wstępnie rozważane jest m.in. zastosowanie elektroniki w miejsce nieefektywnych dokumentów papierowych - potwierdza rzecznik resortu Mikołaj Karpiński.
Rosyjskie ciężarówki rocznie przejeżdżają przez Polskę nawet 250 tys. razy - to o 70 tys. więcej niż pozwala obowiązujący kontyngent zezwoleń, które co rok negocjujemy z Rosjanami. Oba kraje dysponują pulą po 180 tys. takich zezwoleń. Problem w tym, że o ile nasi transportowcy mają ogromne problemy z wjazdem i poruszaniem się po rosyjskich drogach, o tyle kierowców rosyjskich w Polsce praktycznie się nie kontroluje. Zdaniem ekspertów, rząd zbyt długo zwlekał z próbą uszczelnienia systemu, ale elektroniczna kontrola może pomóc w trudnych rozmowach z Rosjanami, m.in. o puli zezwoleń. - Jeśli okaże się, że Rosjanie jeżdżą więcej, niż mogą, będzie to kapitalny argument w negocjacjach - mówi Henryk Klimkiewicz, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.