Czwarte "Krzesło" Kantora stanęło we Wrocławiu

Dodano:
"Krzesło" Tadeusza Kantora odsłonięto we Wrocławiu. Betonowa instalacja ma ponad osiem metrów wysokości. Jej odsłonięcie jest połączone z rozpoczynającym się w czwartek Europejskim Kongresem Kultury.

Kantor zaprojektował "Krzesło" specjalnie na "Sympozjum Plastyczne ? Wrocław 70", jednak mimo obietnic ówczesnych władz rzeźba nie powstała. Dopiero po ponad 40 latach na podstawie pozostawionych rysunków i szkiców udało się zrealizować projekt.

- Tadeusz zawsze marzył, żeby robić te niemożliwe pomniki. To czwarte krzesło, które odsłaniam. Pierwsze powstało w 1971 r. w Oslo, drugie pod nazwą "Cambriolage" było w Galerii Foksal, a trzecie znajduje się w Huścisku ? powiedziała żona artysty malarka Maria Stangret-Kantor. Wszystkie rzeźby "Krzesła" różnią się od siebie nie tylko wykonaniem, ale i rozmiarami. - To jedyna z prac artysty, którą przygotował na Sympozjum Plastyczne specjalnie dla Wrocławia ? podkreślił dyrektor wydziału kultury wrocławskiego Urzędu Miasta Jarosław Broda.

Uroczyste odsłonięcie rzeźby jest połączone z rozpoczynającym się w czwartek we Wrocławiu Europejskim Kongresem Kultury. - Kantor był postacią absolutnie wyjątkową i jak widać z pewną skłonnością do instalacji będących zarówno manifestem jak i happeningiem. Nasze miasto zyskuje rzeźbę o wartości artystycznej i równocześnie jest to także pewna ciekawostka ? powiedział prezydent miasta, Rafał Dutkiewicz.

Tadeusz Kantor urodził się w 1915 r. w Wielopolu Skrzyńskim (obecnie woj. podkarpackie). Zmarł 8 grudnia 1990 r. w Krakowie. Był założycielem słynnego na całym świecie Teatru Cricot 2. Był reżyserem, malarzem, scenografem, aktorem we własnych przedstawieniach i wykładowcą krakowskiej ASP, w której wcześniej kształcił się pod okiem wybitnego scenografa międzywojnia Karola Frycza. Po II wojnie światowej współtworzył Grupę Młodych Plastyków (1945), a następnie, w okresie odwilży, przyczynił się do reaktywowania przedwojennej Grupy Krakowskiej (1957).

Kantor przez niemal całe życie próbował łączyć różne rodzaje aktywności: animatora życia artystycznego, malarza i jednego z pierwszych w Polsce twórców happeningów. Przede wszystkim jednak był człowiekiem teatru: autorem, reżyserem, scenografem, aktorem. Już podczas okupacji stworzył w Krakowie tajny Teatr Niezależny, w którym wystawiał repertuar narodowy - "Balladynę" Słowackiego i "Powrót Odysa" Wyspiańskiego. Jego kontynuację stanowił powstały w 1955 r. Teatr Cricot 2, nawiązujący do tradycji przedwojennego awangardowego teatru plastyków Cricot, założonego przez malarza Józefa Jaremę.

Wczesne spektakle Kantora były inspirowane głównie tekstami Witkacego (m.in. "Wariat i zakonnica" - 1963, "Nadobnisie i koczkodany" - 1972). Światowe uznanie zyskały jednak przede wszystkim późniejsze realizacje, tworzone częściowo pod wpływem prozy Brunona Schulza, a zarazem - co stanowiło o ich klimacie - odwołujące się do biografii autora, jego własnych wspomnień: "Umarła klasa" (1975), "Wielopole, Wielopole"(1980), "Niech sczezną artyści" (1985), "Nigdy tu już nie powrócę" (1988) oraz "Dziś są moje urodziny".

em

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...