Zoom

Dodano:
Prywatni Wyżej niż SGH
W najnowszym rankingu szkół wyższych tygodnika Wprost w kategorii "gdzie studiować zarządzanie biznesem" Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie i Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu o punkt wyprzedziły SGH w Warszawie.
Wśród niepaństwowych szkół zarządzania i biznesu wysoko jest Wyższa Szkoła Zarządzania The Polish Open University, szkoły bankowe ze stolicy (WSUiB) i Poznania (WSB) oraz Wyższa Szkoła Handlowa z Katowic (Korfanty). Wśród akademii ekonomicznych AE w Krakowie wyprzedziła AE w Poznaniu, ale obie nadal za SGH.

Telewizja traci udział
1,08 mld zł - tyle według wyliczeń netto domu mediowego Starlink był wart polski rynek reklamowy w I kwartale. To zaledwie 47 proc. sumy brutto podawanej wcześniej przez inne instytuty badawcze. Według Starlinka rynek reklam wzrósł w I kwartale o 11 proc. (w porównaniu z I kwartałem 2003 r.). Najszybciej rosła sprzedaż reklam w czasopismach (15,2 proc.) i dziennikach (13,9 proc.). Wolniej rozwijał się biznes telewizyjny, chociaż wzrost o 9,7 proc. również jest znaczący. Niemniej stacje telewizyjne tracą udziały w rynku na rzecz prasy i radia. Według firmy Starlink udziały telewizji w rynku reklam spadły w I kwartale do 48,1 proc. - dla porównania według danych brutto Expert Monitora stacje telewizyjne okupują 60 proc. rynku. Dom mediowy zwraca uwagę na rosnące możliwości marketingowe polskich firm - w ciągu ostatniego roku liczba reklamodawców wzrosła o 12 proc., do 8,3 tys.
R.O.

Liczba tygodnia
4,6%
O tyle wzrosły ceny produkcji przemysłowej w marcu w stosunku do marca poprzedniego roku. Podniosła się także inflacja bazowa obserwowana uważnie przez NBP. We wtorek Rada Polityki Pieniężnej zmieniła nastawienie na restrykcyjne. Na kolejnym posiedzeniu zapewne podwyższy stopy procentowe o 0,25 proc.

Superpodatnicy
Największym podatnikiem korporacyjnego podatku dochodowego w ubiegłym roku była Grupa PZU SA (737 mln zł), a za nią Telekomunikacja Polska SA, PKO BP, Pekao SA, PKN Orlen - wynika z danych Listy 500 Rzeczpospolitej. W pierwszej trzydziestce były także EuRoPol Gaz SA, grupy energetyczne, operatorzy komórkowi, kolejne banki i Totalizator Sportowy.
Możliwe są i inne porównania. Otóż w grupie największych płatników pracownik EuRoPol Gazu SA wypracował takie zyski, że jego firma zapłaciła 1152 tys. zł podatku korporacyjnego na głowę, pięć razy więcej niż następny w kolejce pompiarz z BP Polska. Z kolei na tysiąc zł przychodów EFL zapłacił 177,4 złotych (17,7 proc.). Bardzo dużo, jeśli zwrócić uwagę, że to relacja do przychodów, a nie zysku.

Superbrands
Trwa projekt Superbrands. 21 przedstawicieli mediów (wśród nich redaktor naczelny polskiej edycji BusinessWeeka), przemysłu, marketingowców, organizacji gospodarczych oceniało siłę 1200 marek. Po zsumowaniu wyników głosowania ponad 230 zakwalifikowało się do grupy Superbrands. W czołówce Coca-Cola, Wedel, Mercedes, Gazeta Wyborcza, Marlboro - 2 polskie marki na 5 pierwszych. W pierwszej 20 znalazły się także: Żywiec, Wyborowa i Wedlowskie Ptasie Mleczko.

Pro i kontra
Czy rząd Marka Belki uzyska poparcie w Sejmie?
Krzysztof Janik przewodniczący SLD
Tak
Wierzę w powodzenie misji profesora Marka Belki, to jest najlepszy kandydat. Marek Belka cały czas pracuje nad zebraniem poparcia w Sejmie.
Myślę, że mu się uda.

Janusz Wojciechowski prezes PSL
Nie
Marek Belka może zostać premierem, tzn. otrzymać misję tworzenia rządu od prezydenta. Nie zdobędzie natomiast wotum zaufania w Sejmie. Bez poparcia PSL jest to niemożliwe.

Nowo przybyli podyktują tempo
Nowi członkowie Unii Europejskiej - osiem krajów Europy Wschodniej plus Malta i Cypr - odnotowują lepsze wyniki gospodarcze niż cała strefa.
Jednym z powodów, dla których nowo wstępujące kraje będą się prawdopodobnie rozwijać znacznie szybciej niż strefa euro, jest wzrost wydajności (patrz tabela). Z raportu sporządzonego przez ekonomistów z banku J.P. Morgan Chase & Co., Michaela Marresego i Norę Szentivanyi wynika, że szybki wzrost wydajności pozwala na zwiększenie zysku i realne podniesienie płac, które są kluczowymi elementami rozkręcenia popytu. Morgan prognozuje, że wydajność robotników przemysłowych w trzech największych krajach akcesyjnych - Polsce, Czechach i Węgrzech - którzy wytwarzają do 79 procent produktu krajowego brutto tych państw - wzrośnie o 9,5 procent wobec wzrostu na poziomie 2,9 procent w strefie euro. Jedną z głównych przyczyn tej różnicy jest znaczny napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Dodatkowo nowe kraje członkowskie mają niższe podatki od przedsiębiorstw. Średnia wysokość tego podatku w krajach akcesyjnych oscyluje wokół 20 procent wobec ponad 30 procent w strefie euro. Rozszerzenie strefy euro "to nie gra o sumie zerowej, ale dynamiczny wyścig, w którym kraje akcesyjne osiągnęły na starcie przewagę" - mówi Marrese
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...