Szpitale w Polsce lepsze niż na Malcie

Dodano:
Polska służba zdrowia znalazła się na 26. miejscu opublikowanego w Brukseli rankingu badającego jakość systemów opieki zdrowotnej 33 europejskich krajów. Autorzy piszą o "stabilnym" wyniku Polski, która otrzymała 565 punktów na 1000 możliwych - w zeszłym roku nasza służba zdrowia otrzymała o 54 punkty mniej. Lider rankingu - Holandia - zdobyła 875 pkt.
Wynik uzyskany przez nasz kraj nie jest zbyt zadowalający; dobrze oceniono jedynie przestrzeganie praw pacjentów oraz niektóre aspekty funkcjonowania publicznej służby zdrowia, takie jak okresowe szczepienia dzieci oraz usługi stomatologiczne, za które przysługuje refundacja. Jednak - jak przekonują twórcy rankingu - mimo dość miernej oceny ogólnej, polskie wyniki nie są złe, kiedy spojrzy się na sytuację służby zdrowia w regionie. - Polska trzyma się mocno, podczas gdy sytuacja w innych krajach Europy Wschodniej się pogarsza - powiedział dr Arne Bjoernberg, odpowiedzialny za przygotowanie rankingu Euro Health Consumer Index. W tegorocznym rankingu Polska wyprzedziła m.in. Litwę, Słowację i Maltę. Poza nimi gorsze od Polski są: Albania, Rumunia, Bułgaria i Łotwa.

Mogło być gorzej

- Polska, choć wolno, ciągle pnie się w górę. Większość sąsiadów Polski ma trudności z dotrzymaniem kroku w rozwoju, który obserwujemy w innych częściach Europy. Polska powinna rozwiązać problem zarządzania w służbie zdrowia oraz problem niskich płac lekarzy pracujących w szpitalach, co prowadzi do powstawania dużej liczby prywatnych praktyk. Skutkuje to niską wydajnością i niskim poziomem kapitału ludzkiego w publicznej służbie zdrowia - podkreślił. - Na samym dole rankingu znajdują się kraje, w których panuje przestarzały styl zarządzania i prowadzenia służby zdrowia: styl oparty na ściśle przestrzeganej hierarchii i braku przejrzystości - skomentował dr Bjoerbnerg.

Kompleksowy ranking

Doroczny ranking opracował specjalizujący się w kwestiach opieki zdrowotnej i praw pacjentów brukselski ośrodek analityczny Health Consumer Powerhouse. Uwzględnia on sześć najważniejszych dla pacjentów obszarów - każdy osobno punktowany: prawa pacjenta i dostęp do informacji, czas oczekiwania na zabiegi, wyniki leczenia, zakres usług świadczonych przez system opieki zdrowotnej, dostęp do leków oraz stopień zinformatyzowania służby zdrowia.

PAP, arb
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...