Szpitale w Polsce lepsze niż na Malcie

Szpitale w Polsce lepsze niż na Malcie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polska służba zdrowia znalazła się na 26. miejscu opublikowanego w Brukseli rankingu badającego jakość systemów opieki zdrowotnej 33 europejskich krajów. Autorzy piszą o "stabilnym" wyniku Polski, która otrzymała 565 punktów na 1000 możliwych - w zeszłym roku nasza służba zdrowia otrzymała o 54 punkty mniej. Lider rankingu - Holandia - zdobyła 875 pkt.
Wynik uzyskany przez nasz kraj nie jest zbyt zadowalający; dobrze oceniono jedynie przestrzeganie praw pacjentów oraz niektóre aspekty funkcjonowania publicznej służby zdrowia, takie jak okresowe szczepienia dzieci oraz usługi stomatologiczne, za które przysługuje refundacja. Jednak - jak przekonują twórcy rankingu - mimo dość miernej oceny ogólnej, polskie wyniki nie są złe, kiedy spojrzy się na sytuację służby zdrowia w regionie. - Polska trzyma się mocno, podczas gdy sytuacja w innych krajach Europy Wschodniej się pogarsza - powiedział dr Arne Bjoernberg, odpowiedzialny za przygotowanie rankingu Euro Health Consumer Index. W tegorocznym rankingu Polska wyprzedziła m.in. Litwę, Słowację i Maltę. Poza nimi gorsze od Polski są: Albania, Rumunia, Bułgaria i Łotwa.

Mogło być gorzej

- Polska, choć wolno, ciągle pnie się w górę. Większość sąsiadów Polski ma trudności z dotrzymaniem kroku w rozwoju, który obserwujemy w innych częściach Europy. Polska powinna rozwiązać problem zarządzania w służbie zdrowia oraz problem niskich płac lekarzy pracujących w szpitalach, co prowadzi do powstawania dużej liczby prywatnych praktyk. Skutkuje to niską wydajnością i niskim poziomem kapitału ludzkiego w publicznej służbie zdrowia - podkreślił. - Na samym dole rankingu znajdują się kraje, w których panuje przestarzały styl zarządzania i prowadzenia służby zdrowia: styl oparty na ściśle przestrzeganej hierarchii i braku przejrzystości - skomentował dr Bjoerbnerg.

Kompleksowy ranking

Doroczny ranking opracował specjalizujący się w kwestiach opieki zdrowotnej i praw pacjentów brukselski ośrodek analityczny Health Consumer Powerhouse. Uwzględnia on sześć najważniejszych dla pacjentów obszarów - każdy osobno punktowany: prawa pacjenta i dostęp do informacji, czas oczekiwania na zabiegi, wyniki leczenia, zakres usług świadczonych przez system opieki zdrowotnej, dostęp do leków oraz stopień zinformatyzowania służby zdrowia.

PAP, arb