Agencja ratingowa to osoba prawna, której działalność obejmuje wystawianie ratingów kredytowych. W wyniku oceny wiarygodności kredytowej podmiotów pożyczających pieniądze: spółek, funduszy, banków, organizacji i rządów państw, przyznawany jest im rating kredytowy, będący miarą ryzyka związanego z inwestycją w oceniane papiery dłużne. Nad koncepcją polskiej agencji ratingowej pracuje obecnie Giełda Papierów Wartościowych w porozumieniu z Biurem Informacji Kredytowej i Polskim Funduszem Rozwoju. Według "Rzeczpospolitej" decyzje w sprawie ewentualnego powołania polskiej agencji ratingowej mają zapaść w drugiej połowie listopada. Zgodnie za zapowiedziami celem takiego działania byłoby stworzenie dobrej jakości systemu oceny wiarygodności kredytowej przedsiębiorstw w Polsce, jak również inwestorów na rynku publicznym.
Powołanie tego typu instytucji miałoby nieść za sobą wiele korzyści m.in. przyczynić się do zwiększenia przejrzystości na rynku czy obniżeniu ryzyka kontrahentów w obrocie handlowym. Polska agencja nie mogłaby jednak wchodzić w kompetencje tzw. wielkiej trójki tzn agencji Moody's, S&P oraz Fitch, których zadaniem jest przede wszystkim ocena krajów, wielkich spółek oraz tych elementów, które są kierowane na główne rynki światowe.