Rosja przeciwna przekopowi Mierzei Wiślanej. Gróbarczyk: To bez znaczenia dla projektu

Rosja przeciwna przekopowi Mierzei Wiślanej. Gróbarczyk: To bez znaczenia dla projektu

Minister Marek Gróbarczyk
Minister Marek Gróbarczyk / Źródło: Facebook / Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk w rozmowie z dziennikarzami zapewnił, że przekop Mierzei Wiślanej jest już na etapie nie rozmów, a przetargu. Podkreślił przy tym, że „komentarze strony rosyjskiej nie mają żadnego znaczenia dla projektu”.

W dniu 4 marca prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 24 lutego o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, co stanowiło znaczący krok w kierunku konkretyzacji planów przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Dzięki niemu ma być możliwe wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m i szerokości do 20 m. Protest przeciwko planowanej inwestycji wszczęły natychmiast władze obwodu kaliningradzkiego, argumentując go względami ekologicznymi. 

Czytaj także:
Przekop Mierzei Wiślanej coraz bliżej. Prezydent podpisał ustawę

Minister Marek Gróbarczyk, który przebywał w Brukseli na Targach Seafood Expo Global, stwierdził w rozmowie z dziennikarzami, że komentarze strony rosyjskiej „nie mają żadnego znaczenia” dla realizacji projektu. Podkreślił, że polski rząd pozostaje w tej kwestii w kontakcie z Komisją Europejską,

– Czekamy na konkretne dokumenty, czyli raporty oddziaływania, aby ostatecznie przystąpić do rozmów z KE. Aspekt bezpieczeństwa ma dzisiaj podstawowe znaczenie i Komisja Europejska nie powinna wnosić uwag, jeśli chodzi o realizację, ale tak jak wielokrotnie to deklarowałem, chcemy to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem, z dyrektywami unijnymi, jak również z prawem polskim i stuprocentową ochroną środowiska – zaznaczył

Czytaj także

 40
  • Czytelnik IP
    Względy ekologiczne szczególnie leżą władzom rosyjskim na sercu, to prawda znana od lat. Gdyby było inaczej, to próby nuklearne odbywały by się w obwodzie Kaliningradzkim a nie w Kazachstanie czy na Syberii.
    • ....... IP
      Niech zgadnę - rosyjskimi ekologami okażą się urlopowani żołnierze?
      Była samoobrona Krymu, byli traktorzyści z Donbasu. Czas na "ekologów".
      • Pomorzanin na Mazurach IP
        Korzyści jakie płyną z możliwości uprawiania swobodnej żeglugi są oczywiste i warunkują dalszy rozwój regionu i to nie tylko Elbląga i okolic a i całego regionu Warmii i Mazur. Elbląg uzyska możliwość wydźwignięcia się z recesji jak też wzmocnienia Warmii i Mazur (dlatego też powinien być ich cześcią, aby zapewnić zrównoważony i odpowiedzialny rozwój wszystkich regionów kraju); wiadomo też jaka sytuacja panuje w otaczającej pobliskie Trójmiasto infrastrukturze, że infrastruktura kolejowa i drogowa prowadząca do Trójmiasta jest przeciążona i tym samym cześć transportu należy poprowadzić przez Elbląg; modernizując i rozbudowując porty w Gdyni i Gdańsku dla największych statków oceanicznych, w pobliżu należy przewidzieć port feederowy (port w Elblągu) zapewniając odpowiednie warunki nawigacyjne w obrębie Zatoki Gdańskiej; wreszcie aspekt ochrony środowiska, rozłożenie obciążeń środowiskowych na większy obszar zapewni równowagę i zminiejszy obciążenia w obszarze Trójmiasta; a co się tyczy jednostek uprawiających żeglugę oczywistym jest, że aby mogły urawiać żeglugę w regionie muszą spełniać wymagania norm międzynarodowych (nie spełniające wymagań po prostu nie będą miały prawa uprawiania żeglugi). Wobec powyższego nie widzę przeszkód aby kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną wykonać - Polska ziemia, polskie wody terytorialne i strefa ekonomiczna.
        • serwer IP
          Ruskie kundle szczekają a karawana jedzie dalej.
          • nowy1 IP
            Myślę, że ten protest strony rosyjskiej jest naszą wydmuszką. Port wojenny w Kaliningradzie nie będzie podglądany i to jest na rękę Rosjanom a my z kolei będziemy mieli nieskrępowany przepływ z zalewu do zatoki. Obie strony zadowolone więc o co chodzi?