Boom gastronomiczny w Polsce

Boom gastronomiczny w Polsce

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. A. Jagielak/Wprost 
Polski rynek gastronomiczny przeżywa rozkwit. Polacy wydają obecnie 5 proc. swojego budżetu na jedzenie w restauracjach, a z roku na rok będą wydawać więcej. W 2008 r. wartość tego rynku przekroczy 18 mld zł.

"Przychody z działalności gastronomicznej w Polsce z roku na rok rosną. Wartość rynku w 2008 roku ma wynieść 18,2 mld zł" - powiedziała redaktor naczelna portalu horecanet.pl Małgorzata Burzec.

Jej zdaniem, rynek gastronomiczny będzie się rozwijał, bo wciąż jest nienasycony placówkami gastronomicznymi, będą się pojawiać nowi gracze. "Rozwojowi gastronomii sprzyja dobra koniunktura, wzrost zamożności społeczeństwa oraz nasilenie ruchu turystycznego. Daleko nam jeszcze jednak do krajów Europy Zachodniej, jeśli chodzi liczbę placówek i wydatki społeczeństwa na jedzenie poza domem" - podkreśliła Burzec.

"W roku 2007 nastąpił znaczny wzrost wartości rynku gastronomicznego, czego przyczyną jest m.in bogacenie się Polaków. Z roku na rok wydajemy coraz więcej w pubach, barach i restauracjach" - powiedział Maciej Siejewicz z firmy analitycznej GFK Polonia.

Z raportu Rynek Gastronomiczny w Polsce 2007, wydanego przez BROG Media Biznesu, wynika, że wydatki Polaków na jedzenie poza domem stanowią 5 proc. budżetu przeznaczonego na żywość. W Niemczech jest to 35 proc., a w USA 50 proc.

"Udział ten w naszym kraju będzie rósł, gdyż zauważalne są zmiany przyzwyczajeń konsumpcyjnych" - przewidują autorzy raportu.

Eksperci z firmy konsultingowej Horizons for Success (HfS) podkreślają, że Polacy z wydatkami w lokalach gastronomicznych pozostają jeszcze daleko w tyle za Europejczykami. Z raportu przygotowanego przez HfS wynika, że najchętniej w restauracjach, barach i pubach jadają i piją Niemcy. Rocznie wydają na to 64 mld euro. Następne miejsca zajmują Francuzi (54 mld euro), Brytyjczycy (44 mld euro), Włosi (37 mld euro) i Hiszpanie (34 mld ero). Polacy zajmują odległe miejsce z rocznymi wydatkami w wysokości 18,2 mld zł (ok. 4,8 mld euro).

Badania Euromonitor International wskazują zaś, że wydatki Polaków w restauracjach będą rosły średnio o 6-7 proc. rocznie.

Z danych GUS wynika, że liczba placówek gastronomicznych w Polsce rośnie od 10 lat. Pod koniec 2006 r. było ich 92,4 tys., od 1995 r. ich liczba wzrosła o ponad 31,5 tys. W tym czasie przybyło prawie 5 tys. restauracji, ponad 17,5 tys. barów, prawie 3 tys. stołówek i 6 tys. innych punktów gastronomicznych.

Dobre wyniki zachęcają firmy gastronomiczne do dalszej ekspansji, nie tylko na rynku polskim, ale i za granicą. Spółki zapowiadają otwieranie nowych lokali, wprowadzanie nowych marek oraz przejęcia innych firm.

Branży gastronomicznej sprzyja też utrzymanie w Polsce - zgodnie z decyzją ministerstw finansów krajów UE - do końca 2010 r. obniżonej, 7-proc. stawki VAT na usługi gastronomiczne. Szefowie firm gastronomicznych liczą też na znaczny rozwój branży w związku z mistrzostwami w piłce nożnej Euro 2012.

W pierwszej piątce największych sieci gastronomicznych w Polsce znalazły się - według raportu Rynek Gastronomiczny w Polsce 2007 - McDonald's, Da Grasso, Telepizza, Sphinx i KFC.

W ciągu 15 lat istnienia firmy w Polsce McDonald's zainwestował w swoją sieć już 700 mln zł. Firma ma w naszym kraju 210 restauracji w kilkudziesięciu miastach, w tym 148 typu McDrive. Zatrudnia 11 tys. osób.

Do 2011 r. potrojenie liczby posiadanych restauracji (ze 104 do 320 lokali) zapowiada Sfinks Polska, operator sieci Sphinx i Chłopskie Jadło. Przychody spółki po dwóch kwartałach 2007 r. wyniosły 45,25 mln zł i były o blisko 14 proc. wyższe niż w analogicznym okresie w 2006 r.

"Nasza strategia na najbliższe lata zakłada też inwestycje na rynkach zagranicznych. W 2007 r. zostały otwarte pierwsze restauracje Sphinx na Węgrzech i w Rumunii, a w 2008 r. powstaną kolejne. Planujemy także inwestycje na rynku czeskim" - poinformowała reprezentująca Sfinks Polska Magda Kołodziejczyk.

Z kolei zarządzająca w Polsce restauracjami KFC, Pizza Hut, Burger King i freshpoint spółka AmRest, w ciągu trzech lat planuje potroić swoją sprzedaż. Przychody firmy w 2007 r. wyniosły 853,4 mln zł (w ciągu roku wzrosły o 35,6 proc.).

Plany rozwoju ma także sieć barów wegetariańskich Green Way. "Do końca 2008 r. planujemy otworzyć w Polsce 12 barów własnych i 6 franchisingowych. Liczba otwartych lokali w 2008 r. będzie zależała od giełdy i liczby inwestorów, których uda nam się pozyskać" - poinformował prokurent spółki Marek Tomasz Chudzik.

Spółka PolRest, zarządzająca 19 restauracjami w segmencie casual dining (marka Rooster) oraz premium (restauracje regionalne), uruchomi w 2008 r. sieć Invito. Pierwsze lokale mają zostać otwarte w marcu w Krakowie i Gdyni, kolejne we Wrocławiu i Warszawie. Do roku 2010 PolRest zamierza zarządzać siecią 12-18 restauracji Invito. W tym samym czasie spółka zamierza otworzyć 9- 11 restauracji Rooster.

Badania rynku wskazują, że Polacy coraz chętniej odwiedzają także pizzerie. W Polsce działa ponad 350 sieciowych restauracji tego typu. W 2008 r. swoje pierwsze restauracje otworzy w Polsce Papa John's, amerykańska sieć pizzerii, która za 5-8 lat chce mieć 40 placówek.

Jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku gastronomicznego w Polsce jest rynek kawiarni i barów kawowych. W ciągu ostatniego roku ich liczba wzrosła o ok. 30 proc. W 2008 r. w Polsce powinny pojawić się pierwsze bary kawowe największej na świecie sieci Starbucks.

Otwarcie nowych lokali planuje też Costa Coffee - jedna z największych na świecie sieci barów, specjalizujących się w serwowaniu kawy. Spółka eCoffee (krajowy partner międzynarodowego koncernu) chce do 2011 r. uruchomić w Polsce co najmniej sto barów kawowych.

ab, pap