Drzewiecki: Euro 2012 to projekt cywilizacyjny dla Polski

Drzewiecki: Euro 2012 to projekt cywilizacyjny dla Polski

Euro 2012 jest wielkim projektem cywilizacyjnym dla Polski - uważa minister sportu Mirosław Drzewiecki. Jego zdaniem nie możemy zmarnować takiej szansy.

W zależności od tego jak skutecznie, mądrze i z jakim sukcesem doprowadzimy do  finału Euro 2012, tak będziemy później odbierani w całej Europie i w całym świecie" - powiedział szef resortu na konferencji dotyczącej przygotowań do Euro 2012.

Na konferencji "Euromonitor 2012" przedstawiciele spółek zaangażowanych w  organizację Euro 2012 przedstawili raporty dotyczące przygotowania Polski do  mistrzostw.

Zastępca prezydenta Warszawy Jacek Wojciechowicz poinformował, że Warszawa i  spółki miejskie przekażą ponad 10 mld zł na 60 inwestycji związanych z  organizacją Euro 2012. Powiedział, że w 2009 r. w Warszawie powinna rozpocząć się m.in: budowa trasy mostu Krasińskiego i Trasy Świętokrzyskiej oraz  modernizacja ulicy Górczewskiej. W Warszawie został ponadto ogłoszony przetarg na zakup 186 tramwajów oraz 150 autobusów Solaris.

Wojciechowicz zaznaczył, że podczas mistrzostw w Warszawie nie zabraknie miejsc noclegowych. Poinformował, że w 2012 r. w Warszawie będzie ich 40 tysięcy. Z oczekiwanych przez UEFA 6,5 tys. 4- i 5-gwiazdkowych pokoi hotelowych w stolicy brakuje obecnie tylko 250, a w najbliższych latach w Warszawie zbudowanych lub zmodernizowanych ma zostać 1850 pokoi.

Przewodniczący zespołu zadaniowego ds. Euro 2012 firmy Porty Lotnicze Rafał Marczewski poinformował, że zgodnie z szacunkami UEFA, połowa kibiców (ponad 24 tys.) posiadających bilet na mecz skorzysta z transportu lotniczego. W związku z  tym Porty Lotnicze planują m.in: dokończyć budowę Terminala 2 oraz wybudować w  pobliżu lotniska hotel. Marczewski dodał, że liczba wykonywanych w ciągu doby na  Okęciu operacji lotniczych wzrośnie z 440 w br. do 796 w roku 2012.

Prezes Narodowego Centrum Sportu Rafał Kapler przedstawił sposoby ewentualnego zagospodarowania i wykorzystania Stadionu Narodowego po Euro 2012. Ocenił, że będą na nim mogły odbywać się różne zawody sportowe oraz imprezy masowe. Wyraził nadzieję, że Stadion Narodowy będzie zachęcał promotorów wielkich tras koncertowych do organizacji na jego terenie znaczących imprez.

Dodał, że stadion będzie też miejscem spotkań biznesowych. Obiekt ma mieć bowiem dziewięć pięter, kilka z nich będzie miało biurowe funkcje - na jednej z  kondygnacji zaplanowano 3,4 tys. m2 powierzchni konferencyjnych, 3,2 tys. m2 biur oraz 900 m2 na biznes-klub lub restaurację.

"Stadion Narodowy nie jest budowany tylko z powodu Euro 2012. Trzy tygodnie trwania Euro, w trakcie których na naszym stadionie rozegranych zostanie pewnie pięć meczów, będzie tylko częścią cyklu życia tego stadionu. To jest stadion, który ma nam służyć przez kilkadziesiąt następnych lat i ma w swoim założeniu być instytucją dochodową, a nie taką, do której trzeba co roku dokładać pieniądze" - zaznaczył prezes.

Organizacja Euro 2012 wymaga też od Polski inwestycji w telekomunikację. Prezes TP Maciej Witucki ocenił, że koszt wybudowania odpowiedniej infrastruktury teleinformatycznej na Euro 2012 to 400 mln zł. Ocenił, że  stworzenie takiej infrastruktury jest "bardzo dużym wyzwaniem dla całego sektora teleinformatycznego".

Dodał, że UEFA wymaga od Polski przedstawienia w 2010 r. technologii, z  których Polska będzie korzystała przy obsłudze mistrzostw ze strony teleinformatycznej. "Czasu mamy bardzo niewiele" - ocenił prezes.

Szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki poinformował, że na budowę dróg w latach 2008-2012 przeznaczono 121 mld zł.

Powiedział, że dotychczasowe rezultaty działań w ramach budowy dróg na Euro 2012 to: zakończenie negocjacji dla 168 km autostrad (A1 Nowe Marzy-Toruń oraz  A2 Nowy Tomyśl-Świecko), rozpoczęcie ostatniego etapu negocjacji dla kolejnych 270 km autostrad (A1 Stryków-Pyrzowice oraz A2 Stryków-Konotopa), a także przyspieszenie inwestycji w celu rozpoczęcia w 2009 r. budowy 1275 km dróg.

ND, PAP

Czytaj także

 0