Przenosiny do świata mobilnego trwają

Przenosiny do świata mobilnego trwają

Dodano:   /  Zmieniono: 
W skali globalnej korzystanie z treści poprzez urządzenia mobilne staje się coraz popularniejsze – w nadchodzących latach możemy spodziewać się wzrostu z 1,1 mld użytkowników w 2011 r. do prognozowanych 2,9 mld w 2016 r. 123RF 
Do 2016 r. globalne wydatki na rozrywkę i media przekroczą  2 bln dol. Rynek polski w nadchodzących latach będzie rósł szybciej niż Europa Zachodnia, osiągając w 2016 r. wartość 12,7 mld dol., wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PwC „Global Entertainment and Media Outlook 20122016”.
W najbliższych pięciu latach najszybciej rozwijającym się pod kątem wydatków na rozrywkę i media (wydatki cyfrowe oznaczają wydatki na szerokopasmowy i mobilny dostęp do internetu, reklamę internetową stałą i mobilną; abonamenty na TV mobilną, cyfrową muzykę, elektroniczne wideo dla domu, internetowe i bezprzewodowe gry wideo, wydatki na cyfrowe czasopisma dla konsumentów, wydatki na cyfrowe gazety dla konsumentów, wydatki na cyfrowe czasopisma branżowe; książki elektroniczne dla konsumentów, edukacyjne i profesjonalne, abonamenty na radio satelitarne) regionem będzie Ameryka Łacińska, gdzie wzrost wyniesie 9,7 proc. ? z 84 mld dol. w 2011 r. do niemal 134 mld dol. w 2016 r. Drugie miejsce według raportu PwC należeć będzie do regionu Europy Środkowo-Wschodniej  z wzrostem na poziomie 8,1 proc., do 83 mld dol. Rynki Europy Zachodniej będą rosnąć w tempie 3,1 proc. w okresie 2011?2016 (wzrost z 453 mld dol. w 2011 do 528 mld dol. w 2016). Oznacza to, że rynek mediów i rozrywki w Polsce w nadchodzących latach będzie rozwijał się szybciej niż Europa Zachodnia, tzn. w tempie 4,9 proc., osiągając wartość 12,7 mld dol. w 2016 r. (szacowana wartość tego rynku w 2011 r. wynosiła 9,9 mld dol.).

? Kryzys ekonomiczny nie zaszkodził wynikom sprzedaży tabletów i smartfonów, których rozpowszechnienie sprzyja rozwojowi mobilnego korzystania z treści cyfrowych.   Wielokrotnie zapowiadane w poprzednich latach powstanie świata mediów mobilnych wreszcie można zaobserwować w praktyce. W nadchodzących latach należy spodziewać się, że reklamodawcy podążą za tymi zmianami i będziemy świadkami bardziej odważnego wejścia z reklamą mobilną ? komentuje Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

W skali globalnej korzystanie z treści poprzez urządzenia mobilne staje się coraz popularniejsze ? w nadchodzących latach możemy spodziewać się wzrostu z 1,1 mld użytkowników w 2011 r. do prognozowanych 2,9 mld w 2016 r. Największy wzrost jest spodziewany w Ameryce Łacińskiej (30 proc.), ale Polska ma szansę być na drugim miejscu  (26 proc.) ? z prognozowanym wzrostem od 4,4 mln użytkowników w 2011 r. do 14,5 mln w 2016 r.

Patrząc z perspektywy udziału poszczególnych segmentów rynku mediów w całkowitych wydatkach konsumenckich na przestrzeni lat 2011?2016, w Polsce widać wyraźny wzrost wydatków na dostęp do internetu (w tym głównie mobilnego) oraz reklamę w sieci. Odbędzie się to kosztem wydatków na stacjonarny dostęp do Internetu i na książki (zwłaszcza dystrybuowane w modelu tradycyjnym) oraz na zakup czasopism, uważa PwC.

Co ciekawe, w Europie Środkowo-Wschodniej przychody ze sprzedaży prasy drukowanej w prognozowanym pięcioletnim okresie (2011?2016) pozostaną na niemal niezmienionym poziomie, osiągając poziom 2,6 mld dol. w 2016 r. Jeśli chodzi o Polskę, szacuje się jednak, że w nadchodzących latach będziemy obserwować spadek przychodów ze sprzedaży prasy drukowanej ze 146 mln dol. w 2011 r. do 137 mln dol. w 2016 r. Główną przyczyną spadków jest postępująca migracja czytelników do internetu, do którego będzie napływać coraz więcej wydatków na reklamę. PwC prognozuje, że reklama internetowa w 2016 r. pochłonie 38 proc. wszystkich wydatków na reklamę. W 2011 r. ten udział stanowił 24 proc.