Robert Kubica zwyciężył w Długodystansowych Mistrzostwach Świata w klasie LMP2!
Artykuł sponsorowany

Robert Kubica zwyciężył w Długodystansowych Mistrzostwach Świata w klasie LMP2!

Zespół ORLEN Team WRT w składzie: Robert Kubica, Louis Delétraz oraz Rui Andrade wygrała w  Długodystansowych Mistrzostwach Świata WEC w klasie LMP2
Zespół ORLEN Team WRT w składzie: Robert Kubica, Louis Delétraz oraz Rui Andrade wygrała w Długodystansowych Mistrzostwach Świata WEC w klasie LMP2 Źródło:Materiały prasowe / Orlen
Załoga z numerem 41 ORLEN Team WRT w składzie: Robert Kubica, Louis Delétraz oraz Rui Andrade zdobyła mistrzostwo Długodystansowych Mistrzostw Świata WEC w klasie LMP2. W trakcie całego sezonu belgijski team wspierany przez ORLEN notował znakomite wyniki: Kubica wraz z pozostałymi kierowcami sześć razy stał na podium z czego trzy razy na najwyższym!

Sezon mistrzostw świata WEC 2023 rozpoczął się 17 marca wyścigiem na torze Sebring na Florydzie, gdzie każdy zespół miał do pokonania 1000 mil. Zespół ORLEN Team WRT za sprawą Roberta Kubicy wywalczył szóste miejsce na starcie w klasie LMP2. W głównym wyścigu Kubica popisał się świetnym startem i już na pierwszych metrach wywalczył drugą pozycję. Polak zakończył pierwszy przejazd po 50 minutach a jego miejsce za kierownicą zajął Rui Andrade. Portugalczyk urodzony w Angoli zaliczył słabsze przejazdy co spowodowało spadek na szóste miejsce w klasie.

Jednak belgijski team mający w składzie tak wybitnych kierowców jak Kubica i Louis Delétraz mógł liczyć na szybki awans. I faktycznie tak było. ORLEN Team WRT miał sporą szansę, by zakończyć rywalizację na podium. Pół godziny przed końcem okazało się jednak, że niezbędny będzie dodatkowy pit-stop, który sprawił, że Kubica i spółka dojechali na piątej lokacie.

Czołowa piątka klasy LMP2 w I rudzie WEC 2023 przedstawiała się następująco:

  1. Zespół: JOTA; Kierowcy: Beckmann-Ye-Stevens
  2. Zespół: United Autosports USA; Kierowcy: Hanson-Lubin-Albuquerque
  3. Zespół: Prema; Kierowcy: Pin-Bortolotti-Kwiat
  4. Zespół: Inter Europol Competition; Kierowcy: Śmiechowski-Costa-Scherer
  5. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrade

Kolejny wyścig odbył się w Portugalii, gdzie rozegrano sześciogodzinne zawody na torze w Portimao. Początkowy wynik ORLEN Team WRT nie wskazywał na końcowy sukces, bowiem zawodnicy rozpoczęli wyścig dopiero z dziewiątej pozycji. Jako pierwszy za kierownicą usiadł Rui Andrade, który podążał na tej samej pozycji aż do zmiany za kierownicą z Louisem Delétrazem. Szwajcar narzucił mocne tempo i awansował na piąta lokatę. Tuż za półmetkiem rywalizacji w miejsce Delétraza usiadł Robert Kubica, któremu udało się awansować o jedną pozycję, na czwarte miejsce.

Zespół ORLEN Team WRT w składzie: Robert Kubica, Louis Delétraz oraz Rui Andrade wygrała w  Długodystansowych Mistrzostwach Świata WEC w klasie LMP2

W ostatniej fazie zawodów ponownie za kierownicą usiadł Louis Delétraz, który w ostatnich 90 minutach odrobił kolejną część strat i minął zawodnika zespołu Prema. Tym samym ORLEN Team WRT mógł się cieszyć z pierwszego podium w sezonie. I co najważniejsze – później Kubica wraz z zespołowymi kolegami już z tego podium nie schodzili! W klasyfikacji generalnej, a zarazem w kategorii Hypercar, podobnie jak w poprzedniej rundzie zwyciężyła Toyota.

Czołowa trójka klasy LMP2 w II rundzie WEC 2023:

  1. Zespół: United Autosports; Kierowcy: Pierson- van der Garde- Jarvis
  2. Zespół: United Autosports; Kierowcy: Hanson-Lubin-Hanley
  3. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrade

Następne zawody rozgrywane były na kultowym belgijskim torze Spa-Francorchamps. Wielu kierowców uznaje ten tor za jeden z najbardziej wymagających na świecie. Pagórkowaty teren, duże przeciążenia na zakrętach, mocne dohamowania, niewidoczne wiraże – to sprawa że tor Spa-Francorchamps owiany jest legendą. I właśnie na tym niezwykłym obiekcie team Roberta Kubicy zwyciężył po raz pierwszy w tym sezonie.

Zawodnicy ORLEN Team WRT ruszyli z drugiego pola startowego. Jako pierwszy za kierownicą usiadł Rui Andrade, który w trakcie rywalizacji spadł na dziewiąte miejsce w klasie LMP2. W następnych fazach zawodów za kierownice wsiadali Robert Kubica i Szwajcar Delétraz. Polak na swoich stintach spisał się bardzo dobrze. Kluczową rolę dla zwycięstwa odegrał zespół mechaników. Na 10 minut przed końcem sześciogodzinnego wyścigu samochody ORLEN Team WRT oraz prowadzący w wyścigu United Autosports zjechały na pit-stop.

W tym korespondencyjnym pojedynku szybsi okazali się mechanicy zespołu Roberta Kubicy, a prowadzący samochód Louis Delétraz wyjechał z alei serwisowej jako lider. Szwajcar z każdym okrążeniem powiększał swoją przewagę nad rywalem i dojechał do mety pierwszy.

Czołowa trójka klasy LMP2 w III rundzie WEC 2023:

  1. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrade
  2. Zespół: United Autosports; Kierowcy: Pierson-Blomqvist- Jarvis
  3. Zespół: Inter Europol Competition; Kierowcy: Śmiechowski-Costa-Scherer

100 lat wyścigu w Le Mans

Czwarta runda odbyła się we Francji. W niezwykłych okolicznościach, w setną rocznicę legendarnego 24-godzinnego wyścigu na torze w Le Mans, swój wielki sukces osiągnął Robert Kubica wraz z ORLEN Team WRT. Dzięki świetnej jeździe i skutecznej strategii, Polak wraz z pozostałymi kierowcami zespołu po raz drugi stanął na podium 24H Le Mans. Co więcej, załoga ORLEN Team WRT została liderem Długodystansowych Mistrzostw Świata!

Zespół ORLEN Team WRT w składzie: Robert Kubica, Louis Delétraz oraz Rui Andrade wygrała w  Długodystansowych Mistrzostwach Świata WEC w klasie LMP2

W sobotę 10 czerwca, punktualnie o godz. 16:00 polskiego czasu, rozpoczęła się rywalizacja, na którą wszyscy czekali. Stanęło do niej ponad 60 samochodów, każdy walcząc o triumf w wyjątkowej, bo 100. edycji 24-godzinnego Le Mans. Pierwsza część wyścigu była szalona i chaotyczna przede wszystkim przez stopniowo pogarszające się warunki pogodowe. W trakcie nocnej rywalizacji stało się jasne, że o zwycięstwo w klasie LMP2 rywalizować będzie ORLEN Team WRT oraz polski zespół Inter Europol Competition pod przewodnictwem Kuby Śmiechowskiego. 16 godzin i 30 minut przed końcem wyścigu ORLEN Team WRT miał 30 sekund straty do zielono-żółtego bolidu z numerem 32 zespołu IEC. Do końca zawodów nie było już zmiany na pozycji lidera, dzięki czemu Robert Kubica wraz z kolegami mogli świętować trzecie podium z rzędu.

Po wyścigu Robert Kubica analizował przebieg zawodów.

– Naprawdę dużo się działo. Pogoda, szczególnie w pierwszej fazie wyścigu, skomplikowała sprawę. Wielu kierowców popełniło błędy. Myślę, że nam udało się pojechać solidny wyścig. Przez ostatnie 10 godzin próbowaliśmy walczyć, ale to było za mało na Inter Europol Competition. My objęliśmy prowadzenie w tabeli i musimy zachować koncentrację, gdy pojedziemy na Monzę – powiedział.

Czołowa trójka klasy LMP2 w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans

  1. Zespół: Inter Europol Competition; Kierowcy: Śmiechowski-Costa-Scherer
  2. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrade
  3. Zespół: DUQUEINE TEAM; Kierowcy: Binder-Jani-Pino

Włoskie zawody na torze Monza to popis Roberta Kubicy. Polak wywalczył dla ORLEN Team WRT pierwszą lokatę w kwalifikacjach w klasie LMP2, a wcześniej imponował formą podczas treningów. Główne zawody rozpoczął Rui Andrade, który nie zdołał utrzymać za sobą rywali i szybko spadł na koniec stawki. Na szczęście przed zmianą portugalsko-angolski kierowca zdołał odrobić część strat. Ciężar walki o czołowe pozycje spadł jednak na Roberta Kubicę.

Po ostatniej zmianie polskiego kierowcę wsparł Louis Delétraz, który na finałowym okrążeniu wyprzedził samochód United Autosports, a załoga ORLEN Team WRT awansowała na podium. Trzecie miejsce pozwoliło belgijskiemu teamowi umocnić się na pozycji lidera w kategorii LMP2. W klasyfikacji generalnej ponownie wygrała ekipa Toyoty.

Czołowa trójka klasy LMP2 w V rundzie WEC 2023:

  1. Zespół: JOTA Sport; Kierowcy: Heinemeier Hansson- Fittipaldi- Rasmussen
  2. Zespół: ALPINE ELF Team; Kierowcy: Vaxivière-Canal-Milesi
  3. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrad

Kolejne zawody, tym razem w Japonii na torze Fuji, odbyły się po dwumiesięcznej przerwie. Zawodnicy ORLEN Team WRT od początku rywalizacji jechali bardzo dobrze, choć na początku słabszą formą zaprezentował Rui Andrade – swoją zmianę kończył na szóstej pozycji. Później straty dość szybko odrabiali Kubica i Delétraz. Największy udział w ostatecznym zwycięstwie teamu miał Polak, który nie tylko kontrolował to, co działo się za jego plecami, ale także wypracował niemal 20 sekund przewagi nad rywalami. Przed ostatnim w sezonie wyścigiem kierowcy ORLEN Team WRT mieli aż 33 punkty przewagi nad drugim Inter Europol Competition.

Czołowa trójka klasy LMP2 w VI rundzie WEC 2023:

  1. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrade
  2. Zespół: United Autosports; Kierowcy: Hanson-Lubin-Albuquerque
  3. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Gelael- Habsburg- Frijns

Potwierdzenie dominacji w Bahrajnie

Wiadomo było jeszcze przed finałowymi zawodami w Bahrajnie na torze w Sakhir, iż kierowcy ORLEN Team WRT potrzebowali przynajmniej ósmej lokaty w klasie LMP2 by być pewni zdobycia tytułu mistrzowskiego. Niestety kwalifikacje nie ułożyły się po ich myśli, ponieważ do wyścigu ruszali dopiero z dziesiątej lokaty w LMP2.

Po starcie Rui Andrade wykorzystując zamieszanie, zyskał kilka pozycji, po czym oddał samochód Robertowi Kubicy. Polak wprowadził zespół do czołówki i zakończył swój stint na trzecim miejscu. W połowie wyścigu samochód prowadzony przez Luisa Delétraza był już liderem zmagań. Kolejne godziny to pełna kontrola rywalizacji przez kierowców ORLEN Team WRT. Po ośmiu godzinach rywalizacji stało się jasne, że zwycięstwo w wyścigu a zarazem i mistrzostwo świata trafia właśnie do nich!

Czołowa trójka klasy LMP2 w VII undzie WEC 2023:

  1. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrade
  2. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Gelael- Habsburg- Frijns
  3. Zespół: JOTA Sport; Kierowcy: Heinemeier Hansson- Fittipaldi- Rasmussen
– Nie mogliśmy zakończyć sezonu lepiej, więc jestem zadowolony z postawy mojej i zespołu. Świetnie spisywaliśmy się cały rok i potwierdza to miejsce na podium w sześciu z siedmiu rund. Świetnie spisał się też cały zespół, dublet dla ORLEN Team WRT to kapitalny wynik i możemy być dumni – powiedział po wyścigu Robert Kubica.

Końcowa klasyfikacja klasy LMP2 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata 2023

  1. Zespół: ORLEN Team WRT; Kierowcy: Kubica-Delétraz-Andrade – 173 pkt
  2. Zespół: Inter Europol Competition; Kierowcy: Śmiechowski-Costa-Scherer – 114 pkt
  3. Zespół: United Autosports; Kierowcy: Hanson-Lubin – 104 pkt

Największy sukces w wyścigach długodystansowych

Polak przejdzie także do historii jako ostatni w historii mistrz WEC w klasie LMP2. Od przyszłego sezonu w Długodystansowych Mistrzostwach Świata ścigać będą się tylko samochody hypercar, wśród których w sezonie 2023 zdecydowanym zwycięzcą był zespół Toyoty. Załoga japońskiego teamu wygrała sześć z siedmiu wyścigów.

Czy w przyszłym roku Robert Kubica pozostanie WEC i znajdzie się w jednym z zespołów kategorii hypercar czy może wybierze inną serię wyścigową? Jak przyznaje sam zawodnik rozmowy trwają i wszystko jest „w miarę pod kontrolą”.

Źródło: Wprost