Afera stoczniowa zniszczy zakłady Cegielskiego?

Afera stoczniowa zniszczy zakłady Cegielskiego?

Fot. HCP
Zamieszanie wokół prywatyzacji stoczni Gdynia i Szczecin może mieć niekorzystny wpływ na restrukturyzację poznańskich zakładów H. Cegielski Poznań S.A. Jak twierdzi prezes firmy Jarosław Lazurko, Cegielskiemu grozi nawet upadłość.
Zdaniem prezesa afera stoczniowa może utrudnić przygotowywaną przy udziale Agencji Rozwoju Przemysłu sprzedaż należącej do firmy H.Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych. Środki pozyskane przy tej transakcji firma chce przeznaczyć m.in. na wypłatę bieżących wynagrodzeń. Jak podkreślił Lazurko, transakcja związana z FPS to jeden z kluczowych elementów restrukturyzacji spółki. Agencja miałaby przejąć udziały FPS, po czym dalej prowadzona byłaby sprzedaż wszystkich udziałów spółki zewnętrznemu inwestorowi. Według prezesa opóźnienia przy tej operacji mogłyby mieć katastrofalny wpływ na przyszłość całej firmy. Tymczasem, jak stwierdził, zamieszanie przy sprawie stoczni i "ataki na osoby z ministerstwa skarbu i z ARP, zaangażowane w prywatyzację stoczni" mogą mieć wpływ na podejmowane przez nich decyzje dotyczące FPS.

Co dalej z restrukturyzacją?

- Obawiam się, czy te ataki nie wpłyną na procesy restrukturyzacyjne, które Cegielski musi szybko realizować akurat z udziałem tych samych osób, które są dziś angażowane w związku z udziałem w sprzedaży stoczni. Mamy uzgodnienie, że ARP zaangażuje się finansowo w naszą transakcję sprzedaży FPS na wolnym rynku inwestorowi branżowemu. Do tego potrzebne są zgody korporacyjne po stronie naszej spółki i po stronie agencji. Musi się to odbyć szybko, bo spółka potrzebuje pieniędzy na najbliższą wypłatę już na początku listopada. Jeśli nie będzie szybkich decyzji w Ministerstwie Skarbu Państwa i ARP, powstanie zagrożenie dla całego przedsięwzięcia, zagrożenie dla wypłacalności Cegielskiego i zagrożenie realną upadłością - powiedział Lazurko.

ARP: kontrolujemy sytuację

Rzeczniczka Agencji Rozwoju Przemysłu Roma Sarzyńska uspokaja, że zgodnie z założonym planem i wcześniejszymi ustaleniami z zarządem Cegielskiego ARP proceduje nadal w projekcie restrukturyzacji zakładów. - Udział Agencji w projekcie odbywać się będzie na zasadach wyłącznie rynkowych. W związku z tym szczegółowy zakres i wielkość zaangażowania Agencji będą możliwe do określenia dopiero po sporządzeniu szczegółowych analiz i wycen - podkreśliła rzeczniczka.

Ratowanie Cegielskiego

Od początku października w zakładach H. Cegielski Poznań S.A. trwają zwolnienia grupowe. Zwolnienia pracowników są jednym z elementów programu restrukturyzacyjnego firmy, która znajduje się w fatalnej kondycji finansowej. Zła sytuacja spółki związana jest z zapaścią europejskiego rynku stoczniowego - głównego odbiorcy silników produkowanych w Cegielskim. Program restrukturyzacji, oprócz zwolnień pracowników, zakłada prywatyzację Fabryki Pojazdów Szynowych, konsolidację pozostałych spółek oraz pozyskanie nowych obszarów działania. W planach jest również prywatyzacja całej firmy. Lazurko liczy, że byłoby to możliwe w 2011 lub 2012 roku.

PAP, arb

Czytaj także

 6
  • ed   IP
    Padnie wiecej zakładów produkujących podzespoły, współpracujących ze stoczniami, nastąpi efekt domina, ale cóż to może obchodzić takich nitrasów, tusków i całą tą antypolską bandę.
    • SAWA   IP
      po co PO jakieś kłopotliwe stocznie i stoczniowcy, wg. Nitrasa platformiani kolesie szykowali skok na grunty postoczniowe gdzie mieli wybudowc eleganckie apartamentowce...
      • Szklarz NieKontaktowy   IP
        WSZYTKO TO WINA KAMIŃSKIEGO - powinien iść pod sąd za taką prywatyzację - tak mówił Nitras, a ja mu wierzę!!!

        Zaraz..... Kamiński był/jest ministrem gospodarki??? Hmmm.... czy to ważne.... Muszę włączyć TVN24, muszą poukładać mi tą układankę, bo się pogubiłem....
        • sosiek   IP
          Komu służą POaferowcy? na pewno nie Polsce.
          Szkoda mi jest tylko ludzi tych zwykłych szaraków którzy ciężko pracują na swój byt.
          • gościu   IP
            To Tusk i jego aferałowie zniszczyli stocznie i zniszczą inne zakłady w Polsce.