Kraft Foods przejmuje Cadbury

Kraft Foods przejmuje Cadbury

Dodano:   /  Zmieniono: 
Po 186 latach niezależności brytyjski producent słodyczy staje się częścią amerykańskiego koncernu Kraft Foods. Przedstawiciele obu firm we wspólnym oświadczeniu potwierdzili zakończenie negocjacji dotyczących warunków przejęcia Cadbury przez Amerykanów – pisze „Times”. Brytyjski koncern jest między innymi właścicielem zakładów cukierniczych E. Wedel.
Po ogłoszeniu oświadczenia akcje Cadbury wzrosły o 3 procent. Zarząd firmy zdecydował ostatecznie połączyć firmę z amerykańskim gigantem po tym, jak Kraft  zwiększył ofertę kupna z 10,5 do 11,7 miliardów funtów (ok. 19 miliardów dolarów) i zgodził się na wypłacenie akcjonariuszom Cadbury dywidendy – po 10 funtów od każdego udziału.Udziałowcy Cadbury mają czas do 2 lutego na akceptację porozumienia.Poprzednią ofertę Brytyjczycy odrzucili w listopadzie 2009, kiedy prognozy sprzedaży na rok 2010 okazały się dla Cadbury korzystniejsze od wcześniej zakładanych. Podpisanie umowy zakończy proces długich i nerwowych negocjacji, podczas których brytyjski producent słodyczy konsekwentnie zabiegał o jak najkorzystniejsze warunki transakcji. Przejęciem Cadbury zainteresowane były między innymi takie koncerny, jak amerykański Hershey oraz włoskie Ferrero.
 
Według ekspertów przejęcie Cadbury przed Kraft Foods stanowi przełom w historii brytyjskiego sektora przedsiębiorstw. Żadne zagraniczne przejęcie nie wywołało w ostatnim czasie na Wyspach Brytyjskich tak wielu emocji, jak sprzedaż czekoladowego potentata. Przeciwne transakcji były od początku związki zawodowe, zdaniem których Amerykanie po wykupieniu Cadbury planują zwolnienie o 7 do 10 tysięcy pracowników. Cadbury obecnie zatrudnia około 45 tysięcy osób, w tym ponad ponad 5,5 tysiąca w ośmiu fabrykach na Wyspach. Obawy o  los pracowników nie są bezpodstawne. Kraft Foods wykupił w 1993 roku innego znanego brytyjskiego producenta słodyczy – firmę Terry’s. Po dwóch latach nowy właściciel w ramach restrukturyzacji rozpoczął zamykanie zakładów Terry’s.
 
Amerykański koncern Kraft Foods jest właścicielem takich marek, jak Milka i Toblerone, jednak większość swych zysków czerpie z produkcji serów i mięsa.
 
Źródło: Times, Independent, PB