Krótko mówiąc, przejście danego dzieła do domeny publicznej oznacza, że nikt nie posiada do niego praw. To z kolei prowadzi do kolejnego prostego wniosku: dane wytwory każdy może teraz powielać, odtwarzać, przyswajać, remiksować lub przekształcać całkowicie za darmo.
Spójrzmy na to od strony praktycznej. Jeżeli chodzi o książki, trafiają one na internetowe listy z bezpłatnymi e-bookami. W sieci łatwo znaleźć zbiory tego typu książek w języku polskim, jak również w oryginale. Niektórych książek ze skróconej listy publikowanej poniżej możecie szukać pod tym adresem.
-
Edgar Rice Burroughs, Tarzan and the Golden Lion
-
Agatha Christie, The Murder on the Links
-
Winston S. Churchill, The World Crisis
-
e.e. cummings, Tulips and Chimneys
-
Robert Frost, New Hampshire
-
Kahlil Gibran, The Prophet
-
Aldous Huxley, Antic Hay
-
D.H. Lawrence, Kangaroo
-
Bertrand and Dora Russell, The Prospects of Industrial Civilization
-
Carl Sandberg, Rootabaga Pigeons
-
Edith Wharton, A Son at the Front
-
P.G. Wodehouse, works including The Inimitable Jeeves and Leave it to Psmith
-
Viginia Woolf, Jacob's Room
-
Miguel Cervantes, Don Quixote
-
Charles L. Dodgson (Lewis Carroll), Alice's Adventures in Wonderland
-
Alexandre Dumas, The Three Musketeers
Filmy z domeny publicznej mogą być jeszcze łatwiej nadawane w telewizji czy publikowane na portalach internetowych z darmowymi plikami wideo. Wśród nich m.in.:
-
Safety Last!, reżyseria Fred C. Newmeyer i Sam Taylor oraz Harold Lloyd
-
The Ten Commandments, reżyseria Cecil B. DeMille
-
The Pilgrim, reżyseria Charlie Chaplin
-
Our Hospitality, reżyseria Buster Keaton i John G. Blystone
-
The Covered Wagon, reżyseria James Cruze
-
Scaramouche, reżyseria Rex Ingram
Muzyka należąca do domeny publicznej może być teraz remiksowana czy wykorzystywana jako tło do filmów i prezentacji, bez obawy o naruszenie praw autorskich i konieczność uiszczania opłat. Darmowe stały się m.in.:
-
Yes! We Have No Bananas, w.&m. Frank Silver & Irving Cohn
-
Charleston, w.&m. Cecil Mack & James P. Johnson
-
London Calling! (musical), by Noel Coward
-
Who’s Sorry Now, w. Bert Kalmar & Harry Ruby, m. Ted Snyder
-
Songs by “Jelly Roll” Morton including Grandpa’s Spells, The Pearls, and Wolverine Blues (w. Benjamin F. Spikes & John C. Spikes; m. Ferd “Jelly Roll” Morton)
-
Works by Bela Bartok including the Violin Sonata No. 1 and the Violin Sonata No. 2
-
Tin Roof Blues, m. Leon Roppolo, Paul Mares, George Brunies, Mel Stitzel, & Benny Pollack
Wszystkie dzieła sztuki wchodzące w skład domeny publicznej mogą być wykorzystywane w celach edukacyjnych i łączone ze sobą nawzajem (na przykład poezja może być wykorzystywana jako tekst w nowych utworach muzycznych).
Czytaj też:
Miłośniczka książek chwali się kolekcją. W bardzo oryginalny sposób
Najpopularniejsze w polskich kinach. Rozpoznasz te filmy?