Reklama w krótkich majtkach

Reklama w krótkich majtkach

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nastolatki tworzą reklamy dla wielkich firm
Przynajmniej dwie reklamy stworzone przez widzów będą pokazane podczas lutowego finału Super Bowl. Wtedy za trzydziestosekundowy spot trzeba zapłacić aż 2,6 mln dolarów. To wydarzenie od lat gromadzi przed telewizorami największą widownię - mecz między Pittsburgh Steelers i Seattle Seahawks w lutym 2006 r. oglądało 90 mln Amerykanów, zaś na świecie zasiadło przed telewizorami ponad miliard widzów. Reklamy, obok rozgrywek i występów gwiazd muzyki, to główna atrakcja tego wydarzenia. Spoty, pokazywane podczas przerw w meczu, są specjalnie przygotowywane na tę okazję. Tworzenie ich przez amatorów to już nie zabawa czy eksperyment, ale poważny biznes, także w Polsce.

Polowanie na amatorów
Od początku stycznia w Polsce, w stacji MTV i przed seansami w kinach Cinema City, można zobaczyć spot promujący ofertę POP, firmy Orange. Jest ona efektem konkursu "Zostań gwiazdą POP". Orange zaproponowała młodym ludziom (15-20 lat) występ w reklamie nowej oferty POP, zgłaszanie pomysłów na spoty lub skomponowanie do nich muzyki. - Uznaliśmy, że najlepszą kampanię dla młodych odbiorców zrobimy przy ich aktywnym zaangażowaniu. Już sama forma castingu jest efektywnym narzędziem marketingowym - mówi Marcin Gruszka z Orange.
W konkursie, w którym wzięło udział ponad 1000 osób, zwyciężył 16-letni Marcin Stankiewicz, licealista z Bydgoszczy, który przysłał film z wykreowanym przez siebie bohaterem, Stanem Kievitzem. - To drobny, przemądrzały przygłup w okularach. Tę postać stworzyłem wcześniej na potrzeby swoich amatorskich filmów - mówi o swoim bohaterze jego twórca. Przedstawiciele Orange uznali nadesłany film za rewelacyjny i poprosili autora o kolejne propozycje. - Ludzie, którzy pracują w branży, mają 30 lat, a Marcin połowę mniej. Już na drugi dzień przysłał nam kilkanaście pomysłów. Jego scenariusze były ocenione i komentowane przez rówieśników. Mieliśmy więc gwarancję, że są to teksty, które odnoszą się do rzeczywistości i humoru nastolatków - opowiada Marcin Gruszka z Orange. Jedna z propozycji licealisty stała się kanwą nakręconego filmu. Postać Stana Kievitza rozwija się - jego twórca przygotowuje właśnie pilotażowe odcinki parodii programów interwencyjnych dla internetowych telewizji.
Skończył się właśnie konkurs, w którym zwrócono się do młodych ludzi, by zaprojektowali opakowanie najnowszego zapachu Puma Create. Projekty nadesłało prawie 9 tys. osób. O wskazanie najlepszych prac poproszono internautów (oddano ponad 430 tys. głosów). Uczestnicy rywalizacji przesyłali znajomym linki do swoich dzieł, by ci mogli na nie zagłosować. W interesie każdego z uczestników konkursu było powiadomienie jak największej liczby znajomych. W ten sposób uczestnicy, ściągając ich na stronę internetową konkursu, przeprowadzili dodatkową kampanię reklamową Pumy - w ciągu dziesięciu tygodni trwania zabawy na stronie odnotowano prawie pół miliona wizyt. Za "najbardziej kreatywne" internauci uznali opakowanie Dawida Kiljana: dynamiczny czarno-zielono-pomarańczowy kolaż, na którym widnieją sylwetki postaci tańczących breakdance i kontury szpulowych magnetofonów. - Zainspirowała mnie grupa tancerzy na londyńskim Southbank (promenada nad południowym brzegiem Tamizy w centrum Londynu, gdzie niemal codziennie odbywają się przeróżne pokazy ulicznych artystów) i atmosfera, która tam panuje - opowiada Kiljan. Twórca zwycięskiego projektu ma 26 lat, od trzech lat mieszka w Londynie. Pracuje jako grafik w "Dzienniku Polskim", a jako freelancer projektuje plakaty, ulotki i okładki płyt. Już w marcu perfumy w jego opakowaniu znajdą się na sklepowych półkach jako limitowana seria.

Studenci do aut!
Skąd moda na wciąganie amatorów do reklamowego biznesu? Jak przewidują specjaliści z firmy konsultingowej McKinsey, za trzy lata reklama telewizyjna będzie tylko w jednej trzeciej tak skuteczna, jak ta emitowana w roku 1990. Z badań CBOS wynika, że trzy czwarte Polaków nie lubi reklam i uważa, iż są nudne. A niemal 60 proc. twierdzi, że są kłamliwe. Tworzenie spotów przez amatorów jest zabiegiem, który ma uwiarygodnić przekaz reklamowy. Paweł Giertler, z agencji reklamowej Heureka, uważa, że w obliczu spadku skuteczności tradycyjnej reklamy wiele firm zrozumiało, iż monolog przestał być sposobem na dotarcie do konsumenta, zatem trzeba oddać mu głos. Tym bardziej że w Internecie aż roi się od reklam tworzonych przez amatorów, ale z własnej inicjatywy - bez wiedzy i zgody firm. Byłoby grzechem nie wykorzystać tej eksplozji pomysłów.
Stworzenie 30-sekundowego spotu, który ma zostać wyemitowany podczas tegorocznego Super Bowl, postanowiła zlecić amatorom firma Frito-Lay. Pięć finałowych filmików, dotyczących chipsów Dortios, ma wskazać sama firma, zaś wybór najlepszego z nich należy do internautów. Inną światową firmą, która zwróciła się do klientów z apelem o pomysły reklamowe, jest General Motors. Latem ogłosiła ona konkurs na koncepcję reklam chevroletów Aveo, które mają być produkowane na Żeraniu, oraz modeli Cobalt, HHR i Equinox. Udział mogli wziąć tylko studenci, bo to właśnie osoby między 18. a 35. rokiem życia najczęściej kupują te auta. Zwycięski zespół bierze udział w produkcji spotu.
Powierzenie konsumentom zadań zastrzeżonych do tej pory dla profesjonalistów, którzy korzystają z gruntownej znajomości rynku i badań, może być ryzykowne. Przykład Chevroleta Tahoe, samochodu zaliczanego do kategorii SUV, czyli półterenowych pojazdów, pokazuje, że warto to ryzyko podjąć. Klientów zaproszono do stworzenia własnej wersji reklamówki. Większość z nich podkreślała w tradycyjny sposób zalety samochodu, jednak najgłośniejsze stały się te filmy, które mówiły o paliwożerności, globalnym ociepleniu, nieodpowiedzialności społecznej, a nawet o tym, co te samochody mówią o seksualnych skłonnościach właścicieli. Wydawało się, że przekaz nie trafi do odpowiednich użytkowników. Tahoe to przecież rodzinny SUV, przeznaczony dla ustatkowanych ludzi. A jednak rozgłos kampanii i towarzyszące jej komentarze przyniosły korzyści: podczas gdy przemysł motoryzacyjny w USA odnotował spadek sprzedaży SUV-ów o połowę, sprzedaż Tahoe o połowę wzrosła. General Motors postanowił więc nie tylko kolejny raz się odwołać do pomysłów konsumentów, ale i nagłośnić je podczas Super Bowl. Firma wyciągnęła wnioski z eksperymentu z Tahoe. Konwencja konkursu jest tym razem inna: amatorzy nie będą tworzyć konkretnych spotów, ich zadaniem jest opracowanie koncepcji kampanii kilku modeli chevroletów. Akcja ma być skierowana do wybranej grupy - studentów. To jest też swego rodzaju badanie - firma zorientuje się, w jaki sposób chevrolety postrzegane są przez tych, do których są kierowane.

Marketing uczestnictwa
Zaproszenie amatorów do współtworzenia kampanii reklamowych wpisuje się w coraz mocniejszy trend generowania treści mediów przez użytkowników. Najlepszym przykładem jest popularność serwisu YouTube.com, którego zawartość tworzą sami internauci. Można tam znaleźć tysiące "oddolnych" reklam. Cammie Dunaway, dyrektor marketingu Yahoo!, nazywa to "marketingiem uczestnictwa". "Treść już nie jest czymś, co wyrzucasz z siebie. Treść jest zaproszeniem do zaangażowania się w markę" - twierdzi Dunaway. Zgodnie z tym w portalu Yahoo! trwa kolejny już konkurs na spoty ilustrujące hasło "Yahoo! zmienia się".
Najwięksi wielbiciele marek nie potrzebują zachęt i konkursów, a niektórzy nawetÉ produktu. Tak było z iPhone, zaprezentowanym kilka dni temu przez Apple, czyli supernowoczesnym połączeniem iPoda i telefonu komórkowego. iPhone stał się bohaterem spotów reklamowych już przed premierą - mimo iż nikt wtedy nie wiedział, jak będzie wyglądał.
Tworzenie treści przez użytkowników dotyczy nie tylko Internetu. W założonej przez Ala GoreŐa stacji telewizyjnej Current TV jedna trzecia emitowanych materiałów pochodzi od widzów. Niedawno stacja umożliwiła nadsyłanie spotów reklamowych dla sponsorów Current TV. Można na tym zarobić - decyzja sponsora o emisji w stacji przynosi autorowi 1000 dolarów. Film może trwać maksymalnie 3 minuty. Takie reklamy (nazywane V-CAM - viewer-created commercials, czyli reklamy tworzone przez widzów) zaakceptowały już Sony Electronics, Toyota oraz LŐOreal.
Cadillac zaproponował konsumentom stworzenie pięciosekundowych reklam, które miały zilustrować szybkość modelu CTS-V (przyspiesza od 0 do 100 km/h właśnie w 5 s). "Pięciosekundówka" zwycięzcy konkursu stanowiła fragment spotu reklamowego emitowanego w telewizji, a sam autor otrzymał cadillaca CTS-V. To wyjątek. W większości wypadków nagrody są o wiele skromniejsze. W konkursie "Mentos Geyser Video Contest" (polegającym na udokumentowaniu reakcji chemicznej, która następuje po wrzuceniu paczki drażetek do butelki coli-coli) pierwszą nagrodą była możliwość ściągnięcia tysiąca piosenek z iTunes oraz roczny zapas drażetek. Konkursy dają raczej pretekst do uruchomienia energii społecznej, zachęcają do zaangażowania i kreatywności.
Amerykański antropolog Grant McCracken, autor książki "Kultura i konsumpcja", na pytanie, dlaczego konsumenci chcą się angażować we "współkreację", odpowiada: "bo mogą". Zarówno narzędzia technologiczne, jak i wiedza o reklamie są szeroko dostępne. McCracken porównuje zaangażowanie konsumentów do reformacji. Jak twierdzi, do tej pory profesjonalni marketingowcy byli pośrednikami, a obecnie wszyscy możemy być w bezpośredniej relacji z "wszechmocną marką".
Więcej możesz przeczytać w 3/2007 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 3/2007 (1256)

  • Na stronie - Karawana postępu15 sty 2007, 0:30Generał Jaruzelski, arcybiskup Wielgus czy Małgorzata Niezabitowska mogą być polskim Dreyfusem3
  • Wprost od czytelników15 sty 2007, 0:30MISTRZOWIE MISTRZÓW Autor artykułu "Mistrzowie mistrzów" (nr 49) pisze, że dzięki Leo Beenhakkerowi polscy piłkarze zaczęli grać "z głową", a przestali "na pałę". Świadczyć mają o tym zwycięstwa z Portugalią w Polsce...3
  • Skaner15 sty 2007, 0:30SKANER POLSKA PROCES Były prezes LOT przed sądem Jan Litwiński, były prezes PLL LOT, zasiądzie na ławie oskarżonych przed sądem w szwajcarskim Bülach. Proces, który rozpoczyna się 16 stycznia, ma ustalić, kto ponosi odpowiedzialność za malwersacje...6
  • Sawka czatuje15 sty 2007, 0:30Henryk Sawka (www.przyssawka.pl)8
  • Plus ujemny - Oleodruk III RP15 sty 2007, 0:30Okaże się, że III RP to była "Polska Chrystusa i Michnika"12
  • Poczta15 sty 2007, 0:30ZATOKA NIEPOKOJU Do artykułu "Zatoka niepokoju" należy dodać garść informacji, które pokazują, że wiele kłopotów, jakie mamy obecnie w ujściu Odry i Zatoce Pomorskiej, sprokurowaliśmy sobie sami. Rozszerzenie wód terytorialnych ówczesnej...14
  • Playback15 sty 2007, 0:30Wicepremierzy Roman Giertych i Andrzej Lepper © A. JAGIELAK14
  • Ryba po polsku - Przyszłość nas wyzwoli!15 sty 2007, 0:30Początek wszystkiego jest dziś i dlatego każdy nowy dzień jest też początkiem wszystkiego15
  • Z życia koalicji15 sty 2007, 0:30ROMAN GIERTYCH NAHAROWAŁ SIĘ w zeszłym tygodniu. Najpierw podniecił się faktem, że prezydent Kaczyński bił arcybiskupowi Wielgusowi brawo za rezygnację. Sprytnie wymyślił, że z użyciem dużej ilości wazeliny wobec Kościoła i Wielgusa powróci do...16
  • Z życia opozycji15 sty 2007, 0:30DLACZEGO PLATFORMA OBYWATELSKA nie poparła Skrzypka? Wyjaśnił to Grzegorz Schetyna. Otóż "poprzedni prezesi NBP ustawili bardzo wysoko poprzeczkę". Trzeba więc było popierać Jelenę Isinbajewą. Nieźle skacze. CZYM SIĘ ZAJMUJĄ...17
  • Fotoplastykon15 sty 2007, 0:30Henryk Sawka (www.przyssawka.pl)19
  • Powstanie styczniowe15 sty 2007, 0:30Marek Borowski znajdował się "na kontakcie" z SB - wynika z raportu z likwidacji Wojskowych Służb Informacyjnych20
  • Kolega Żemek15 sty 2007, 0:30Rozmowa z Markiem Borowskim, liderem SDPL, byłym marszałkiem Sejmu22
  • Skończę rządy, mając 91 lat15 sty 2007, 0:30Rozmowa z Jarosławem Kaczyńskim, premierem RP24
  • Kraksa Kościoła15 sty 2007, 0:30Polscy biskupi zauważyli kryzys dopiero wtedy, gdy było już za późno28
  • Bohater ostatniej ławki15 sty 2007, 0:30Do tylnych ław Sejmu trafiają albo debiutanci, albo alkoholicy i aferzyści, albo oryginały i szaleńcy30
  • Dobry wasal Niemiec15 sty 2007, 0:30Polska powinna przejąć od Niemiec pałeczkę w naszej części Europy34
  • Samobój Putina15 sty 2007, 0:30Paliwowa broń Putina - wymierzona między innymi w Polskę - wypaliła w Rosję38
  • Giełda15 sty 2007, 0:30ŚWIAT Kraj na sprzedaż Co najmniej 65 mln funtów trzeba zaoferować, by stać się właścicielem Sealandii, samozwańczego najmniejszego kraju świata. Położona 7 mil od wybrzeży Wielkiej Brytanii Sealandia to była platforma artylerii przeciwlotniczej....38
  • Rok Skrzypka15 sty 2007, 0:30Nie ucierpią ani nasze portfele, ani złoty, ani giełda46
  • Atak 5. generacji15 sty 2007, 0:30Na wieść o skonstruowaniu tego urządzenia publiczność zaczęła klaskać i radośnie krzyczeć. Przypominało to raczej koncert rockowy lub zebranie sekty niż spotkanie specjalistów od najnowszych technologii. A to Steve Jobs ogłaszał podczas Macworld...48
  • Iskra Sikorskiego15 sty 2007, 0:30Amerykanie mają Dolinę Krzemową, Polska - Dolinę Lotniczą50
  • 2 x 2 = 4 - Benefis Balcerowicza15 sty 2007, 0:30Dziś już nie pamięta się o tym, że Balcerowicz w roku 1989 odziedziczył 640-procentową inflację i puste półki51
  • Supersam15 sty 2007, 0:3052
  • Mężczyzna karnawałowy15 sty 2007, 0:30Lateksowe spodnie mieniące się kolorami tęczy, sukienki moro przepasane szelkami czy dresy ozdobione czerwonymi i czarnymi nadrukami trupich czaszek - moda, którą projektuje Boy George (ukrywający się pod marką B-Rude, co brzmi jak "bądź...52
  • Miasta globalne15 sty 2007, 0:30175 mln mieszkańców Ziemi żyje w innym kraju, niż się urodziło. To tylko 2,5 proc. wszystkich ludzi na świecie, ale liczba migrantów wzrasta szybciej niż przyrost naturalny. Ich przepływ uznano za jedną z głównych miar globalizacji. Obcokrajowy są...52
  • Wino dla cierpliwych15 sty 2007, 0:30Extra Brut 2000, Château Vincent Cena: ok. 50 zł, importer: Skarbnica Winnic Zwykle narzekam na to, że w magazynach polskich importerów zalegają starsze roczniki win, które już dawno powinny być wypite. Niedawna, ponowna (bodaj po dwóch latach)...52
  • Zegarek na bal15 sty 2007, 0:30Timex, najbardziej znana amerykańska firma produkująca czasomierze, proponuje jako uzupełnienie karnawałowego stroju zegarki z kryształkami Swarovskiego. Do wyboru są dwie kolekcje. Pierwsza ma prostokątne tarcze inkrustowane kryształkami, a...52
  • Ave Cezar!15 sty 2007, 0:30"Cezar 4" to kontynuacja uznanej serii komputerowych gier strategicznych, których akcja toczy się w świecie starożytnych Rzymian. Celem gracza jest zapewnienie najlepszych warunków rozwoju prowincjonalnemu miastu należącemu do imperium....52
  • Gustowne bezguście15 sty 2007, 0:30Białe skarpetki do czarnych spodni i butów proponuje dziś nawet Dior54
  • Auto z muskułami15 sty 2007, 0:30Coraz więcej samochodów udaje sportowe bolidy58
  • Reklama w krótkich majtkach15 sty 2007, 0:30Nastolatki tworzą reklamy dla wielkich firm61
  • Krótko po Wolsku - Baranoja15 sty 2007, 0:30O inteligencji baranów panowały dotychczas, co tu kryć, opinie nie najlepsze. Ostatnio coś jednak w tej materii drgnęło. Barany może są i głupie, ale za to postępowe. Na przykład jeśli idzie o seks. Jak doniósł "Wprost", znaczny odsetek...64
  • Pazurem - Czkawka głupawka15 sty 2007, 0:30Tylko patrzeć, a na piwo przyjdzie się umawiaćna rogu Kaczyńskich i Leppera65
  • Zniewolone wyzwolenie15 sty 2007, 0:30"To, co teraz zrobiono z Polską, przechodzi wszystko, co znane jest w dziejach jako cynizm i narzucenie narodowi obcej woli przemocą" - zapisała Maria Dąbrowska w styczniu 1945 r.66
  • Know-how15 sty 2007, 0:30Żona od przyjaciela Większość par małżeńskich wcale nie poznaje się przez Internet, jak sądzono w ostatnich latach. Z najnowszych badań U.S. Survey wynika, że jedynie 20 proc. przyszłych małżonków odnajduje się w sieci. Wciąż najwięcej, aż 37...70
  • Błogosławiony zanik pamięci15 sty 2007, 0:30Grzechy wyparte ze świadomości wracają jako lęki, koszmary nocne, urojenia i obsesje72
  • Zamęt zimowy15 sty 2007, 0:30Po tak ciepłym styczniu nawet fala niewielkiego mrozu może być mordercza dla wielu roślin76
  • Proszek dziedziczenia15 sty 2007, 0:30Franciszek I Wielki i jego druga żona Bianca prawdopodobnie padli ofiarą własnych intryg78
  • Bez granic15 sty 2007, 0:30Parodia sprawiedliwości Amerykańska baza w Guantanamo na Kubie ma pięć lat. Okrągła rocznica zmobilizowała obrońców praw człowieka, by zaprotestować przeciw zbrodniom Ameryki. Problem w tym, że dziś antyamerykanizm już nie wyciąga na ulice...80
  • Antywojna Rumsfelda15 sty 2007, 0:30Rozmowa z Donaldem Rumsfeldem, byłym sekretarzem obrony USA82
  • Zbieranie burzy15 sty 2007, 0:30Nie każdy muzułmanin jest terrorystą, ale terroryzm jest w większości islamistyczny85
  • Kanapki z naboru15 sty 2007, 0:30Listy z Rosji - śladami markiza de Custine'a88
  • Merkawa znowu zwycięży15 sty 2007, 0:30Izrael wciąż jeszcze nie może przerobić czołgów na traktory91
  • Recenzor15 sty 2007, 0:30FILMY KINO PRAWDZIWY KONIEC WIELKIEJ WOJNY Wojna nigdy się nie kończy dla tych, którzy ją przetrwali. Jej wspomnienia powracają z wielką siłą, nie pozwalają żyć. O tym, że ten koszmar da się przezwyciężyć, opowiada film młodej bośniackiej...92
  • Instrukcja obsługi duszy15 sty 2007, 0:30Autorzy poradników doradzają, że aby dobrze żyć, trzeba żyć dobrze96
  • Górna półka - Ostatni rozdział15 sty 2007, 0:30Splot historii i współczesnej wspólnoty interesów każe widzieć w Ukrainie dużo więcej niż sentymentalną legendę Kresów99
  • Królowa w królowej15 sty 2007, 0:30Księżna Diana nawet po śmierci prześladuje swoją teściową.100
  • Śląski Rubens15 sty 2007, 0:30Posiadacze obrazów Michaela Willmanna nie zamierzają oddać ich do Lubiąża102
  • Wencel gordyjski - Stowarzyszenie im. Simona Mola15 sty 2007, 0:30Czym są takie drobiazgi jak HIVwobec miłości do poezji?104
  • Ueorgan Ludu15 sty 2007, 0:30Nr 3 (220) Rok wyd. 6 WARSZAWA, poniedziałek 15 stycznia 2006 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Pomyślny początek jeszcze bardziej pomyślnego roku PONADSIEDMIOKILOGRAMOWY NOWORODEK! Potwierdzają się optymistyczne zapowiedzi przedstawicieli partii i...105
  • Skibą w mur - Pisać każdy może15 sty 2007, 0:30Ceniony autor powieści fantastycznych Andrzej Lepper w swojej nowej książce ujawnia kulisy seksafery106