Naukowcy z CERN pewni, że odkryli "boską cząstkę"!

Naukowcy z CERN pewni, że odkryli "boską cząstkę"!

Dodano:   /  Zmieniono:
Symulacja zobrazowania Bozonu Higgsa, fot. Lucas Taylor/Wikipedia/cc
Naukowcy z ośrodka CERN odkryli cząstkę, która zgodna jest z charakterystyką bozonu Higgsa - hipotetycznej cząstki elementarnej niezbędnej do wytłumaczenia funkcjonowania naszego świata. To najmocniejszy jak dotąd dowód na istnienie tzw. boskiej cząstki.
Bozon Higgsa jest ostatnią cząstką klasycznego Modelu Standardowego opisującego funkcjonowanie naszego świata, której jak dotąd nie zbadano. Jednak od kilku dni z ośrodka CERN dochodziły informacje, że "boska cząstka" została odkryta i zbadana. Dziś naukowcy z CERN prezentują dowody na istnienie cząstki.

- Odkryliśmy nową cząstkę - oświadczył lider zespołu naukowców z CERN Joe Incancelda, unikając jednak odpowiedzi, czy chodzi o "boską cząstkę". Wyjaśnił jednak, że nowa cząstka jest zgodna z charakterystyką bozonu Higgsa.

- To niesamowite, że to się stało jeszcze za mojego życia - skomentował dokonania naukowców z Cern Peter Higgs. Emerytowany fizyk wraz z pięcioma innymi badaczami  przewidział istnienie bozonu w 1964 r.

Jak ważny jest dla fizyki bozon Higgsa? Jeśli nie istnieje, fizykę trzeba będzie napisać od zera. - To kamień milowy w naszym rozumieniu natury - powiedział dyrektor generalny CERN Rolf Heuer. - Odkrycie cząsteczki zgodnej z bozonem Higgsa otwiera drogę do dalszych badań i może rzucić światło na inne tajemnice Wszechświata - dodał.

sjk, gazeta.pl