Nauczyciel z komputera

Nauczyciel z komputera

Dodano: 1
Wkrótce w szkole nie będzie drukowanych podręczników i papierowych zeszytów

Koniec tradycyjnych szkolnych podręczników? W Polsce powstał pierwszy na świecie zestaw multimedialnych podręczników do szkoły podstawowej i gimnazjum (stworzyła go firma Young Digital Poland). Nie tylko opisują one zjawiska (jak ich drukowane odpowiedniki), ale zmuszają też ucznia do samodzielnego wykonania różnych symulacji, doświadczeń i ćwiczeń. - Zamówienia na eduROM-y otrzymujemy z krajów Unii Europejskiej, a także z Czech, Chin i Malezji. Już za dwa lata w unijnych szkołach jedna piąta lekcji ma mieć charakter interaktywny, dlatego popyt na nowe podręczniki będzie rósł - twierdzi Waldemar Kucharski, prezes Young Digital Poland.
Nad projektem multimedialnego kompletu dla uczniów przez prawie trzy lata pracowało ponad siedemset osób. Gdańska firma Young Digital Poland stworzyła własne laboratoria i studio filmowe. - Uzyskaliśmy już po cztery recenzje naukowe dla każdego tytułu. To konieczne, by programy te zostały dopuszczone do szkół jako oficjalne podręczniki. Musimy też przekonać urzędników z Ministerstwa Edukacji Narodowej, że podręcznikiem może być płyta - opowiada Waldemar Kucharski z YDP.

Edukacyjna gra
Multimedialny przekaz nawet o połowę skraca czas potrzebny na przyswojenie materiału. Ponadto uczniowie korzystający z interaktywnych podręczników zapamiętują o 30 proc. więcej informacji niż ci, którzy uczą się z podręczników tradycyjnych. Łatwiejsze zadanie ma także nauczyciel: może elektronicznie wzywać ucznia do odpowiedzi, podczas gdy reszta klasy na swoich monitorach będzie śledzić, jak wybrana osoba rozwiązuje zadanie. W podobny sposób można przeprowadzać sprawdziany.
Interaktywne pomoce dla szkół przygotowali też inni polscy wydawcy. - Wprowadziliśmy oryginalne połączenie leksykonu fizyki z grą. Użytkownik może przeglądać poszczególne hasła, wzbogacone licznymi zdjęciami i animacjami. Znacznie łatwiej przyswoić wiedzę z fizyki, rozwiązując konkretne problemy podczas atrakcyjnej gry - mówi Wojciech Antosiewicz, prezes firmy Infomedia. Jeśli gracz utknie w jakimś miejscu, wystarczy nacisnąć klawisz, by przywołać związany z daną kwestią opis z leksykonu. Firma Infomedia przygotowuje już kolejne "encyklopedyczne gry" z zakresu biologii, chemii, historii i matematyki. Tego typu uzupełniające materiały edukacyjne świetnie sprzedają się w Niemczech.

Interaktywna lekcja
- Od nowego roku szkolnego przynajmniej dwie lekcje w miesiącu z każdego przedmiotu odbywałyby się w pracowni komputerowej. Już w tym semestrze mieliśmy testowe zajęcia między innymi z chemii i fizyki - opowiada Róża Rzeszewicz, dyrektor gimnazjum w Przodkowie (woj. pomorskie). Multimedialną edukację zamierza też prowadzić warszawskie Gimnazjum nr 44. - Od nowego semestru w pracowni informatycznej będą się odbywać między innymi lekcje języka polskiego, języków obcych, historii i matematyki. Na razie nie możemy jednak marzyć o intensywnym nauczaniu za pomocą komputera, gdyż w szkole mamy tylko dwie pracownie (po piętnaście pecetów w każdej). Klasy liczą zaś przeciętnie po trzydziestu uczniów - mówi Edmund Srebrzyński, dyrektor gimnazjum.
Sytuacja w warszawskim gimnazjum i tak jest dużo lepsza niż w większości szkół. W Polsce jeden komputer przypada na ponad czterdziestu uczniów, podczas gdy w krajach Unii Europejskiej - na dziesięciu, a w Stanach Zjednoczonych - na pięciu. Europejską średnią najwcześniej osiągniemy w 2006 r. Nawet w szkołach, w których powstały pracownie, rzadko wykorzystuje się multimedialne pomoce naukowe. Dotychczas koncentrowano się głównie na zakupie sprzętu i zazwyczaj brakowało pieniędzy na aplikacje edukacyjne. Komputery służą więc tylko do nauki informatyki, co w wielu krajach uznane jest już za anachronizm.
W Kanadzie uczeń przechodzi na przykład krótki kurs obsługi peceta (m.in. sprawnego pisania), a następnie wykorzystuje komputer do nauki innych przedmiotów. Z kolei w Holandii szkoły mają obowiązek przeznaczać co najmniej 15 proc. środków właśnie na multimedialne pomoce naukowe.

Koniec tornistra
Mimo postępów w przygotowywaniu interaktywnych pomocy szkolnych ich drukowane odpowiedniki nie znikną dopóty, dopóki każdy uczeń nie będzie dysponował palmtopem czy elektroniczną książką, co umożliwiałoby korzystanie z podręczników w dowolnym miejscu.
W przyszłości multimedialne podręczniki można by zintegrować z witrynami szkół, dzięki czemu w zajęciach wezmą udział dzieci, które z różnych powodów musiały zostać w domu. Uczniowie przez sieć prześlą także odrobione prace domowe. Tym samym zniknie potrzeba noszenia tornistrów, bo nie będą potrzebne nie tylko drukowane podręczniki, ale i tradycyjne zeszyty.


Wiedza na płycie
  • Edukacja XXI wieku (Aidem Media)
    Zestaw programów edukacyjnych dla uczniów szkoły podstawowej. Pomaga w nauce pisania i czy-tania oraz wykonywaniu działań matematycznych. Umożliwia też przyswojenie wiedzy z historii i geografii.
  • eduROM (Young Digital Poland)
    Pierwsza na świecie seria multimedialnych podręczników dla szkoły podstawowej i gimnazjum (dziewięć przedmiotów). Zawiera filmy wideo, trójwymiarowe prezentacje i interaktywne ćwiczenia. Programy przystosowane są do pracy w sieci, dzięki czemu nauczyciel może śledzić, co robią uczniowie.
  • Strefa CD Physicus (Infomedia)
    Pierwszy tytuł z serii "gier encyklopedycznych". Uczeń w trakcie zabawy musi rozwiązywać różne zadania wymagające wiedzy z fizyki.
    W razie kłopotów w każdej chwili może się odwołać to zintegrowanego z grą leksykonu fizyki. Ukażą się też gry obejmujące materiał z innych przedmiotów.
  • Licealista (Edgard Multimedia)
    Pakiet programów dla uczniów liceum (jedenaście przedmiotów), którzy chcą się przygotować do sprawdzianu, matury lub egzaminów na studia. Dyscyplinują ucznia, wyznaczając systematyczne powtórki materiału, który nie został jeszcze opanowany.
  • Socrates (Techland)
    Seria programów łączących edukację z zabawą. Uczeń może na przykład przeprowadzać eksperymenty, dzięki którym pozna podstawowe prawa rządzące przyrodą.
Okładka tygodnika WPROST: 19/2002
Więcej możesz przeczytać w 19/2002 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1
  • Marysia IP
    Masz okazję poznać nauczyciela nietuzinkowego, pomysłowwego, elastycznego, potrafiącego dostosować się do każdej sytuacji, a jednocześnie spokojnego, który nie wprowadza niepotrzebnego zamętu. Język arabski mam w stopniu komunikatywnym oraz bardzo dobra znajomość obyczajów arabskich. Jeżeli jesteś zainteresowany poznaniem nauczyciel takim profilu osobowym i zaoferować kurs arabski dla dorosłych szczecin - mój profil znajdziesz na Preply preply.com/pl/ , a gwarantuję, że się nie zawiedziesz.

    Czytaj także