Boni przyjrzał się polskiej młodzieży

Boni przyjrzał się polskiej młodzieży

Dodano:   /  Zmieniono: 
Michał Boni (fot. WPROST) Źródło:Wprost
Analizę młodego pokolenia w obszarach aspiracji i oczekiwań, demografii, edukacji i rynku pracy zawiera raport "Młodzi 2011", który przedstawił minister w kancelarii premiera Michał Boni. Raport "Młodzi 2011" powstał w wyniku prac interdyscyplinarnego zespołu pod kierunkiem Boniego. Jego autorką jest prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Krystyna Szafraniec. W prezentacji raportu wzięła udział także m.in. minister edukacji Katarzyna Hall.

- Zadaliśmy sobie pytanie, jakie siły rozwojowe są w naszym kraju potrzebne, jakie są i jakie należy wydobyć, by te cele i zamiary, jakie sobie stawiamy w perspektywie co najmniej jednej generacji osiągnąć. W oczywisty sposób uznaliśmy, że potrzebujemy więcej wiedzieć na temat młodego pokolenia, drugiego wyżu demograficznego w powojennej Polsce - powiedział Boni. Minister podkreślił, że raport powstał z chęci, aby polityka była oparta o rzetelną analizę rzeczywistości. - Nie tylko o stereotypy, nie tylko o wyobrażenia, które stają się hasłami, okrzykami ze strony gazet, często wykrzywiając rzeczywistość - dodał.

- Dzisiejsza młodzież to nie jest pokolenie, które chce zmienić świat, to raczej pokolenie, które chce się w nim zaadaptować i w nim realizować swoje cele i aspiracje - tłumaczyła Szafraniec, która podkreśliła, że jest to pokolenie, które może stać się współkreatorem nowej rzeczywistości. Autorka raportu dodała, że młodzież jest "bardzo zachłanna na życie", co jednak nie znaczy że jest roszczeniowa.

Wczesne doradztwo zawodowe, systemy stypendialne o prostej formule, dostęp do wybranej ścieżki kształcenia, cyfryzacja w szkołach - takie rekomendacje zawarte w raporcie "Młodzi 2011" przedstawił minister Boni.  - Reformy edukacyjne w Polsce nie zaczynają się od zera. Mówimy o ich kontynuacji - podkreślił szef doradców premiera.

Rekomendacje w końcowej części raportu wskazują m.in. na konieczność umożliwienia każdemu młodemu człowiekowi dostępu do wybranej ścieżki edukacji przez m.in. prowadzenie polityki wyrównywania szans. W raporcie uznano za niezbędne umożliwienie zdobywania kompetencji cyfrowych w szkołach, stworzenie dobrego doradztwa zawodowego w gimnazjach i unowocześnienie szkolnictwa zawodowego. Zaznaczono, że ważna jest poprawa efektywności i jakości studiów, rozwój systemów stypendialnych o prostej formule, a także stypendiów dla wybitnie zdolnych tak, by mogli studiować także na uznanych uczelniach zagranicznych, stypendiów dla doktorantów i postdoktorantów. Podkreślono również, że istotą reform edukacyjnych jest zmniejszenie różnic terytorialnych jeśli chodzi o dostęp do wysokiej jakości edukacji.

Raport "Młodzi 2011" zawiera rekomendacje działań i wskazania dla polityk publicznych. Prezentuje dane na temat małżeństwa, rodziny, nowych wzorców seksualności, konsumpcji i sposobów spędzania wolnego czasu, poglądów, postaw i obecności w publicznej sferze życia. Przedstawia obszar zdrowia, zachowań ryzykownych i spójności społecznej.

PAP, arb