Nowak rozmawiał z posłami PiS. Będą zmiany w prawie?

Nowak rozmawiał z posłami PiS. Będą zmiany w prawie?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Sławomir Nowak, fot. PAP/Radek Pietruszka 
Na konieczność wprowadzenia rozwiązań chroniących podwykonawców pracujących przy budowie dróg zwracali uwagę posłowie PiS na spotkaniu z ministrem transportu Sławomirem Nowakiem. Według rzecznika resortu należy rozważyć zmiany w prawie, tak by interesy podwykonawców były lepiej zabezpieczane.

Do poniedziałkowego spotkania doszło z inicjatywy PiS. Posłowie tego ugrupowania chcieli spotkać się z szefem resortu transportu już w  ubiegły czwartek. Zaprosili Nowaka na rozmowę przed przedstawieniem przez niego w Sejmie informacji o powodach opóźnień w inwestycjach drogowych i kolejowych.

Minister transportu zgodził się na spotkanie, ale zaproponował, by  odbyło się ono w poniedziałek w siedzibie resortu. W spotkaniu uczestniczyli posłowie PiS: Krzysztof Tchórzewski, Andrzej Adamczyk, Jerzy Polaczek i Jerzy Szmit, a także p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad Lech Witecki oraz przedstawiciele prezydium sejmowej komisji infrastruktury: Zbigniew Rynasiewicz (PO) i poseł PO Stanisław Żmijan.

Jak powiedział Tchórzewski, tematem spotkania była sytuacja na  budowie odcinka C autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Chodzi o  trudne relacje między firmą DSS, która była głównym wykonawcą odcinka C autostrady A2 Stryków-Konotopa do czasu aż większość prac przejęła czeska firma Boegl&Krysl, a jej podwykonawcami. Poseł przypomniał, że DSS ma problemy z płatnościami wobec podwykonawców, a ci mają ograniczone możliwości wyegzekwowania należności. Dlatego zdaniem parlamentarzysty potrzeba systemowego rozwiązania tych problemów.

- Chodzi o ochronę przedsiębiorców, którzy jak się wydaje, są nadmiernie wykorzystywani. W grę wchodzi to, by w kontraktach byli zapisani wszyscy podwykonawcy - jeśli generalny wykonawca zatrudnia podwykonawców, to oni muszą być do inwestora zgłaszani, także dla ich bezpieczeństwa - powiedział Tchórzewski. Obecnie nie ma takiego obowiązku, więc podwykonawcy mogą egzekwować należności tylko od tego, z  kim mają podpisaną umowę, a nie od inwestora, czyli np. GDDKiA. Tchórzewski dodał, że problemy między wykonawcami a podwykonawcami mogą dotyczyć także innych budowanych dróg, np. odcinków S8, A4 i A2. - Wydaje mi się, że dobrze się stało, że minister, jako nowy gospodarz resortu, bezpośrednio zobaczył, jak praktycznie wygląda sposób funkcjonowania takiej budowy, jak to się odbywa - powiedział poseł.

pap, ps