Recenzje

Recenzje

Dodano:   /  Zmieniono: 
FILM

„Meridę Waleczną” animowaną w 3D naprawdę polecam – i młodym, i starszym. Chodzi nie tylko o to, że w najlepszym stylu opowiada baśniową historię pewnej dziewczynki – szkockiej królewny, ale że jej bohaterka jest po raz pierwszy w historii komercyjnej animacji naprawdę wyzwoloną kobietą, by nie powiedzieć – feministką. Sama popełnia błędy i sama sobie z nimi radzi. Nie musi zdawać się na mężczyzn. A jeśli jeszcze dodać, że rewelacyjnie mówi głosem Dominiki Kluźniak...

Nie polecam za to brytyjskiej komedii „Cztery lwy”, która z pozoru śmiało i niepoprawnie politycznie opowiada o angielskich muzułmanach terrorystach, a tak naprawdę robi z nich takie indywidua, które nazwać debilami byłoby komplementem. Nie na moje poczucie humoru.

Nie mogę odradzać amerykańskiej komedii „Spadaj, tato”, bo została do czasu premiery utajniona. Ale przestrzegam: to kolejna „kupa śmiechu” z Adamem Sandlerem. Chyba że ktoś to lubi...

Polecam za to rosyjski „Portret o zmierzchu”, zwycięzcę Warszawskiego Festiwalu Filmowego (w konkursie dla pierwszych i drugich pełnometrażowych filmów fabularnych). Pesymistyczny dramat w reżyserii Angeliny Nikonowej z życia współczesnej Rosji. W estetyce i postrzeganiu świata podobny do arcydzieła Bałabanowa „Ładunek 200”, ale intensywniej zajmujący się w pokręconą psychiką bohaterów. Mocne kino.

MUZYKA

Kompilacja najwcześniejszych nagrań ikon indie popu z Islandii, poprzedzających ich świetny debiut z 2000 r. Utwory mniej oparte na wokalach i znacznie bardziej eksperymentalne niż najnowsze. Ich techniczna półprofesjonalność kontrastuje tu z kreatywnością. Pokazanie teraz artystycznych korzeni zespołu to znacznie ciekawszy pomysł niż składanka najpopularniejszych utworów, którą spokojnie mogliby już wydać.

Paul Simon - Graceland (edycja jubileuszowa na 25-lecie płyty), Sony

Najsłynniejszy album artysty dowodzi śmiałości wizji Simona, oskarżanego o koniunkturalną kradzież rdzennych brzmień z Południowej Afryki. O wszystkim tym zresztą uczciwie opowiada aż dwugodzinny dokument dołączony do tego wydawnictwa. „The Boy in the Bubble” czy „You Can Call Me Al” wciąż są postrzegane przez wielu po prostu jako ładne „złote przeboje”. Ta edycja dobitnie uzasadnia, jak mylna to opinia.

Blur - 21, EMI

Na 21. urodziny Blur otrzymujemy dzieła zebrane na 21 płytach CD i DVD ze skrupulatnością archiwisty maniaka. Wśród rarytasów są wspólne nagrania z Marianne Faithfull i Franćoise Hardy oraz świetne strony B singli. Do tego pięć i pół godziny niewydanych wcześniej materiałów i finałowa wisienka na torcie – utwór „Sir Elton John’s Cock”. Edytorsko – wzorzec dla podobnych wydawnictw.

KSIĄŻKI

W gąszczu metropolii, przeł. Sława Lisiecka Czarne 2012

Eseje Karla-Markusa Gaussa wychodzą od niezobowiązującej przechadzki po miastach i miasteczkach, ale siłą skojarzeń i erudycji prowadzą ku szaleńczym ideom, kuriozalnym biografiom, politycznym węzłom gordyjskim. Europa widziana oczami Gaussa nabiera egzotycznych barw.

Marek K.E. Baczewski - Bajki Baczewskiego, FA-Art 2012

Bajki często padają łupem filozofujących prozaików, ale rzadko który ma tyle pomysłowości co Baczewski, który patroszy znane narracje, doprawiając je absurdem, paradoksem i purnonsensownym dowcipem. Baśniowe postaci wystawiane są w tych opowiastkach na kosmiczne intelektualne przeciążenia, autor bowiem testuje na nich wytrzymałość współczesnej filozofii w konfrontacji z pustką. Nikt już nie będzie zazdrościł księcia Kopciuszkowi.

Stephen McGinty - Sekretne życie Rudolfa Hessa, przeł. Łukasz Müller Znak Litera Nova 2012

Tę książkę czyta się jak szpiegowski thriller, choć niby wszystko wiadomo – Hess podjął się jednej z najosobliwszych misji pokojowych, odbywając samotny (i samowolny) lot z Niemiec do Szkocji. Chodziło o zmylenie przeciwnika w przeddzień inwazji na ZSRR? A może to wybryk człowieka niespełna rozumu? Bogato udokumentowana praca McGinty’ego zawiera m.in. niepublikowane dotąd listy Hessa i stenogramy jego przesłuchań.
Więcej możesz przeczytać w 33/2012 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Czytaj także