Nowa kolej z Nowego Sącza

Nowa kolej z Nowego Sącza

Na targach kolejowych InnoTrans w Berlinie Newag pokaże to, co ma najlepszego – komfortowy pociąg podmiejski oraz lokomotywę do przewozów towarowych.
Kiedy po raz pierwszy przy peronach, z których odjeżdżają pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, pojawił się lśniący czerwienią, ponad 100-metrowej długości pociąg Newagu, zdziwieni podróżni nie wiedzieli, co robić. Jak to – tak po prostu przyjechał i można wsiadać? Bez przecięcia wstęgi i przemówień urzędników?
Kiedy w połowie czerwca SKM Warszawa odebrała pierwszy pojazd o nazwie Impuls od producenta z Nowego Sącza, z dnia na dzień uruchomiła kursy z pasażerami. Takich pociągów SKM Warszawa zamówiła w formie leasingu sześć za łączną kwotę 201 mln zł. Nowosądecki producent opracował je specjalnie dla SKM Warszawa. Bazą dla konstrukcji tego pojazdu jest pociąg 19WE jeżdżący w jej barwach od kilku lat. Można je poznać po układzie siedzeń w stylu metro i wysokiej, ale położonej na jednym poziomie podłodze. Całkowita długość najnowszego pociągu to 111 m, co czyni go najdłuższym pojazdem pasażerskim w Polsce. Mieści dzięki temu aż 922 pasażerów (w tym 218 na miejscach siedzących). Pojazd jeździ bez problemów, przeszedł chrzest bojowy przy obsłudze intensywnego ruchu pasażerskiego przy okazji meczu Polska – Rosja podczas Euro 2012. Dziesiątki zdjęć i filmów z tym pojazdem opublikowanych w internecie, wzbudzają duże zainteresowanie sympatyków kolei. Sprawdzony w stolicy produkt ma być międzynarodowym hitem spółki i gwiazdą najbardziej prestiżowych targów w branży – InnoTrans 2012 w Berlinie.

ZNTK – reaktywacja

To, czego dokonali menedżerowie nowosądeckiej firmy, robi wrażenie. Jeszcze dziesięć lat temu Newag znajdował się na krawędzi upadku. Firma była jednym z wielu zakładów naprawy taboru kolejowego w Polsce. Problem w tym, że kolej ograniczała nakłady na remonty, a kiedy zamówienia zaczęły się kurczyć, jedyną opcją ratunkową była prywatyzacja i budowa nowego portfolio produktów. Zakłady kupił znany inwestor giełdowy Zbigniew Jakubas. Zmianie uległ nie tylko szyld – powstały też nowe hale wyposażone w nowoczesne maszyny, a zakłady, zamiast zajmować się remontem starych wagonów, rozpoczęły produkcję własnych pojazdów.

Rosnące zapotrzebowanie rynkowe na usługi napraw i modernizacji lokomotyw elektrycznych doprowadziło do nabycia w 2008 r. pakietu akcji Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych ZNLE SA w Gliwicach. To właśnie tam rozpoczęto produkcję nowej – w Polsce pierwszej od 25 lat – elektrycznej lokomotywy towarowej E6ACT Dragon. Na wspomnianych już targach InnoTrans ZNLE zaprezentuje kolejną elektryczną, czteroosiową, wielosystemową lokomotywę E4MSU Griffin.

Inwestycje w wiedzę

Nowe produkty nie powstałyby bez inwestycji w know-how. Newag zalicza się do najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. W rankingu Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk prezentującym 500 najbardziej innowacyjnych firm zajmuje 347. miejsce. Na tle swojej branży plasuje się w ścisłej czołówce. Trudno się dziwić, bo na działalność badawczorozwojową wydaje kilka procent zysku rocznie. W tym roku chce zatrudnić kolejne kilkadziesiąt osób – głównie techników, inżynierów i technologów. – Znajdą oni zatrudnienie przy produkcji pociągów dla metra, a później przy realizacji kolejnych zamówień – mówi Józef Michalik, dyrektor marketingu Newag. W czerwcu 2012 r. została oddana do użytku nowoczesna hala w Nowym Sączu. Właśnie w niej będą powstawać pojazdy Inspiro, które konsorcjum Siemens AG i Newag dostarczy w ilości 35 sześcioczłonowych pojazdów dla Metra Warszawskiego.

– Pokażemy państwu, jak się robi nowoczesne wagony metra w Polsce. Siemens dostrzegł w nas nie tylko potencjał produkcyjny, ale i intelektualny. Obecnie pracuje u nas ponad 100 inżynierów – mówi prezes Newagu Zbigniew Konieczek. – Produkcja pojazdów metra rozpocznie się jesienią tego roku w Wiedniu. Dziesięć z nich wyprodukowanych zostanie w fabryce Siemensa, a pozostałe 25 w polskiej spółce. Pierwsze komponenty Inspiro przyjadą do Newagu we wrześniu tego roku. W nowej hali będzie odbywać się montaż, zabudowa wnętrza pojazdów, diagnostyka, testy statyczne itp.

Współpraca z firmą Siemens zaowocuje pozyskaniem wiedzy i doświadczenia organizacyjnego, produkcyjnego, technologicznego, w trakcie realizacji zamówienia, od światowego lidera w branży kolejowej.

Wypożycz pociąg

Pod koniec roku spółka wchodzi na nowy rynek. Zamierza udostępnić w formie dzierżawy pojazdy kolejowe – głównie lokomotywy manewrowe 6Dg oraz manewrowo-liniowe 15D/16D. Dyrektor marketingu Newagu mówi, że firma będzie dzierżawić chętnym zmodernizowane pojazdy.

- Warunki i okres dzierżawy będą określane indywidualnie podczas spotkań z klientami – zapowiada Józef Michalik.

Lokomotywa 6Dg to efekt modernizacji lokomotywy manewrowej SM42 przeprowadzonej pierwszy raz w 2007 r. przez Newag Nowy Sącz na zlecenie ISD Huty Częstochowa. Powstała w jej wyniku lokomotywa otrzymała m.in. nowoczesny silnik Caterpillar C27 (o mocy 708 kW), mikroprocesorowy układ sterowania oraz ergonomiczną kabinę maszynisty. Lokomotywa ta była nagradzana w wielu konkursach, m.in. zdobyła tytuł „Mistrza ekologii”. W 2011 r. spółka wygrała postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone przez PKP Cargo S.A. na modernizację 100 lokomotyw serii SM42 w ciągu dwóch lat.

Ofertę produktów i usług spółki uzupełniają naprawy i modernizacja wagonów osobowych, produkcja spalinowych zespołów trakcyjnych, a wyprodukowany pierwszy egzemplarz tramwaju stanowi znaczący krok w kierunku poszerzenia oferty firmy o pojazdy aglomeracyjne.
Okładka tygodnika WPROST: 37/2012
Więcej możesz przeczytać w 37/2012 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0