Dobry design po polsku

Dobry design po polsku

Dodano:   /  Zmieniono: 
Design często jest kojarzony z niedostępnymi, niepraktycznymi rzeczami. Ogólne postrzeganie bywa całkowitym zaprzeczeniem jego istoty. Dobry design powinien być na wyciągnięcie ręki, musi umiejętnie łączyć piękno formy z praktycznością zastosowania. Dobry design powinien przede wszystkim sprawiać przyjemność. Jak w tym świetle prezentują się polskie projekty?

Projektuje się z myślą o człowieku, mając na względzie rolę, jaką dana rzecz ma odgrywać w jego życiu. Zadanie jest trudniejsze, jeśli dotyczy przedmiotu codziennego użytku. Rzeczy przede wszystkim praktycznej, która jednocześnie powinna właściwie się prezentować. Nie można mówić o dobrym designie, kiedy coś jest tylko ładne lub gdy użyteczność została osiągnięta kosztem jej wyglądu. Umiejętne łączenie piękna i funkcjonalności jest jednym z najważniejszych celów projektowania, nie jest to jednak jego cel ostateczny. Jest nim bowiem dawanie przyjemności.

Posłużmy się prostym przykładem z rodzimego rynku – spójrzmy na szklankę do piwa. Design w przypadku tego trunku ma duże znaczenie. Należy dobrać szkło o odpowiednim kształcie, aby z danego typu piwa wydobyć wszystkie jego walory smakowe i zapachowe. Ponadto dobrze zaprojektowana szklanka stanowi dla niego szlachetną oprawę. Tak istotne połączenie piękna formy z dużą funkcjonalnością osiągnięto w nowej szklance marki Żywiec zaprojektowanej przez Janusza Kaniewskiego, idealnej dla piwa typu lager. Jej bryła ma zagłębienie, które nie tylko stanowi przełamanie schematu myślenia o formie, ale również odznacza się wysoką użytecznością.

Punktem wyjścia w procesie tworzenia była funkcja. Wzięto pod uwagę potrzeby dwóch użytkowników – barmana oraz konsumenta. Dzięki wprowadzonemu zagłębieniu serwujący piwo zawsze wie, jak należy chwycić szkło, aby ustawić je pod kątem 45 stopni względem nalewaka – niezbędnym do powstania idealniej piany pozwalającej podkreślić smak i aromat piwa. Konsument z kolei czuje, kiedy szklanka wygodnie leży w dłoni.

Dalsze prace nad modelowaniem pozwoliły określić kolejny ważny element – idealne wyważenie. Dzięki temu szkło nie jest cienkie ani kruche, ale solidne jak jego marka. Ostatnim aspektem projektu było nadawanie kształtu całości. Szklanka nie może być ładna dla samej formy, musi skupiać uwagę na piwie, sprawiać, że będzie ono wyglądać apetycznie. Współgrając z funkcjonalnością, wyjątkowość kształtu nadaje obcowaniu ze złocistym trunkiem nowego wymiaru, podnosząc kulturę jego picia. Dbając o szczegóły takie jak sięganie po dobrze zaprojektowaną, przemyślaną szklankę, konsument świadomie wskazuje na rodzaj doświadczenia czy wrażeń, na jakich mu zależy. Nowa szklanka Żywca dopełnia smak piwa. Każdy, kto po nią sięgnie, zrozumie, na czym polega dobry design. Na nadawaniu prostym rzeczom niezwykłego znaczenia i dawaniu ich użytkownikom przyjemności. ■

Więcej możesz przeczytać w 46/2013 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.