Polska kolej nadrabia zaległości. Będzie bezpieczniej i szybciej?

Polska kolej nadrabia zaległości. Będzie bezpieczniej i szybciej?

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Polska kolej nadrabia zaległości w dziedzinie nowoczesnych systemów zwiększających poziom bezpieczeństwa. Ten obszar, podobnie jak same tory, wymaga pilnych inwestycji. Brakuje m.in. europejskiego systemu zarządzania ruchem ERTMS, który poprawi bezpieczeństwo, szybkość przejazdu oraz ułatwi prowadzenie przewozów międzynarodowych. Wśród celów inwestycyjnych jest też rozbudowa portów morskich oraz poprawa połączeń kolejowych do nich.
‒ W infrastrukturze IT na kolei są ogromne zapóźnienia. Jeżeli odniesiemy je do innych kolei europejskich, to mamy dużo do nadrobienia – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe w CH2M Hill Polska. ‒ W tej chwili inwestycje głównie polegają na poprawie stanu infrastruktury, ale inwestujemy także w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, takie jak Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) i Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).

Celiński podkreśla, że dla kolejowego ruchu pasażerskiego w Polsce najważniejsze jest skrócenie czasu przejazdu, a dla przewoźników towarowych – zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś, regularność połączeń oraz zwiększenie średniej prędkości. Poza modernizacją samych torów, niezwykle ważne są też systemy, które usprawniają ruch i poprawiają jego bezpieczeństwo.

CH2M Hill jest partnerem PKP przy pilotażowym wdrożeniu systemu ERTMS poziomu drugiego na 84-kilometrowym odcinku od Legnicy do granicy z Niemcami. Umowa na projekt warty ponad 140 mln zł została podpisana w 2012 r. Po instalacji ERTMS-2 w odpowiednio wyposażonych lokomotywach maszyniści otrzymają informacje o dopuszczalnej prędkości i zajętości torów. Ponieważ system jest europejski, jego rozpowszechnienie ułatwi prowadzenie połączeń międzynarodowych, bo maszyniści nie będą już musieli zdawać egzaminu ze znajomości sygnalizacji w innych krajach.

‒ Te systemy będą wdrażane na Centralnej Magistrali Kolejowej na linii Warszawa-Gdynia i sukcesywnie wprowadzane na innych liniach. Myślę, że to będzie z dużym pożytkiem dla pasażerów, dlatego że błędy maszynisty będą natychmiast eliminowane przez automatyczne systemy prowadzenia pociągu – zapowiada Celiński.

System ERTMS-2 wraz z wchodzącymi w jego skład systemami ETCS (przekazuje informacje m.in. o zezwoleniu na jazdę do maszynisty z urządzeń na torach) oraz GSM-R (dwukierunkowa metoda transmisji danych) ma być do końca 2015 r. zainstalowany także m.in. na odcinku z Legnicy do Opola oraz na odcinku od Warszawa do Łodzi Widzew.

CH2M Hill pracuje także nad poprawą infrastruktury związanej z polskimi portami. Spółka jest menadżerem projektu przy budowie drugiego nabrzeża w kontenerowym porcie głębokomorskim DCT Gdańsk. Wartość tej inwestycji to 250 mln euro. Celiński dodaje, że CH2M Hill pracuje również przy wprowadzaniu ułatwień w dojeździe kolejowym do portów w Szczecinie i Świnoujściu, jest także inżynierem projektu przy przebudowie połączenia kolejowego do gdańskiego Portu Północnego.

‒ Prowadzimy szereg inwestycji w sektorze kolejowym. W tej chwili pracujemy nad dużym projektem w branży energetycznej. Na razie 80 proc. naszych usług realizowanych jest dla naszych biur za granicą, ale powoli zaczynamy te kompetencje przenosić również na rynek polski i inwestycje realizowane w Polsce – dodaje Joanna Bensz, dyrektor zarządzająca CH2M Hill Polska.

Newseria.pl