Film

Mord i węgiel

BOHATEREM „CZARNEGO WĘGLA, KRUCHE- GO LODU”, zwycięskiego filmu Berlinale 2014, jest samotny, zapijaczony, smutny ekspolicjant. Pracuje jako ochroniarz, ale kiedy trafia na ślad seryjnego mordercy, budzi się w nim uśpiony śledczy. Yinan Diao bawi się konwencją kina noir. Reżyser zgrabnie łączy wariację na temat gatunku z obrazem obyczajów: najciekawsze w filmie jest tło. Górnicze miasto, obskurne lokale, industrialny pejzaż, brak perspektyw dla żyjących w nim ludzi.

„CZARNY WĘGIEL, KRUCHY LÓD”, REŻ. YINAN DIAO, AURORA FILMS

Miłość fizyka

ZNOWU HOLLYWOODZKA BIOGRAFIA. James Marsh portretuje Stephena Hawkinga. Opowiada o jego związku z Jane Wilde: o wspólnym stawianiu czoła postępującej chorobie i o sile ich obojga. W 1963 r. lekarze postawili astrofizykowi diagnozę: dwa lata życia. W wyrwanym losowi czasie naukowiec zdążył zmienić nasze wyobrażenie o wszechświecie, kilka wózków, żonę (po trzech dekadach małżeństwa) i stać się postacią popkultury. Rzewny i lukrowany film broni się dzięki temu, że opiera się na prawdziwej historii. Za wcielenie się w Hawkinga Eddie Redmayne dostał nominację do Oscara.

„TEORIA WSZYSTKIEGO”, REŻ. JAMES MARSH, UIP

Zabawa przeszłością

Rok 1918. Ignacy Jan Paderewski zmierza z Londynu do kraju, w Wielkopolsce konspiratorzy przygotowują wybuch naszego jedynego udanego powstania, a statkiem w tajemnicy płynie armata, z której wystrzelona kula może zadać cios imperium pruskiemu. Jednak w „Hiszpance” Łukasza Barczyka nie ma zakurzonych komnat i posępnych knowań. To świat odrealniony, rysowany grubą kreską, mieniący się kolorami i pełen fantazji. O losach Paderewskiego i niepodległości mogą tu zadecydować seanse okultystyczne. Barczyk nie ma oporów przed zabawą przeszłością. W popkulturalnym melanżu miksuje fakty historyczne, fascynacje ezoteryką z początku XX w., dramaty Witkiewicza, wielkopolską przedsiębiorczość. Polskie dążenia do niepodległości przedstawione są tu w krzywym zwierciadle, postawy – przerysowane. „Hiszpanka” bywa nazywana filmową wydmuszką. Ale, paradoksalnie, to dorabianie „gęby” bohaterom wcale nie zmienia się w kpinę. Ów półmajak historyczny ma logikę i sens. Historia jest tu burleskowym tańcem, seansem spirytystycznym i psychodeliczną grą. Do tej tragifarsy pasuje przerysowane aktorstwo Jakuba Gierszała, Sandry Korzeniak, Crispina Glovera, Jana Peszka. Butą jest napisanie na plakacie „Arcydzieło”. Momentami chciałoby się, żeby „Hiszpanka” miała więcej lekkości Wesa Andersona albo swady Tarantino. Ale już to, że można o tych reżyserach pomyśleć, jest osiągnięciem. Bo trzeba mieć sporo odwagi, żeby zamiast robić w kinie lekcję historii, pokusić się o historyczną żonglerkę.

„HISZPANKA”, REŻ. ŁUKASZ BARCZYK, VUE MOVIE

1. „Wkręceni 2”

reż. Piotr Wereśniak

INTERFILM

2. „Uprowadzona 3”

reż. Olivier Megaton

MONOLITH FILMS

3. „Dzwoneczek i bestia z Nibylandii”

reż. Steve Loter

DISNEY

4. „Hobbit. Bitwa Pięciu Armii”

reż. Peter Jackson

FORUM FILMS POLAND

5. „Exodus: Bogowie i królowie”

reż. Ridley Scott

IMPERIAL CINEPIX

6. „Paddington”

reż. Paul King

MONOLITH FILMS

7. „Gra tajemnic”

reż. Morten Tyldum

FORUM FILM POLAND

8. „Dzikie historie”

reż. Damián Szifrón

GUTEK FILM

9. „Noc w muzeum. Tajemnica grobowca”

reż. Shawn Levy

IMPERIAL CINEPIX

10. „Haker”

reż. Michael Mann

UIP

DANE WEDŁUG STATYSTYK MULTIKINA DOTYCZĄ OKRESU 6-18.01.2015

Okładka tygodnika WPROST: 5/2015
Więcej możesz przeczytać w 5/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0