Prof. Śpiewak o wyborach: Ciszej nad tą trumną

Prof. Śpiewak o wyborach: Ciszej nad tą trumną

Dodano:   /  Zmieniono: 
Prof. Paweł Śpiewak (fot. Marcin Kaliński)
Prezydencka kampania wyborcza to żałosne widowisko. Nieważne, co się mówi, ważne, żeby był zgiełk. Andrzej Duda to Pan Okrągły, a Bronisław Komorowski przypomina Pana Jowialnego – ocenia prof. Paweł Śpiewak w rozmowie z "Wprost".

Czy dojdzie do drugiej tury w wyborach prezydenckich?

Jest to prawdopodobne. Poparcie dla Pawła Kukiza, Janusza Korwin-Mikkego i Magdaleny Ogórek to w sumie ok. 15-20 proc. Andrzej Duda uzyska 30 proc. głosów albo nawet więcej. Statystyka więc podpowiada, że szansa na drugą turę jest wysoka. Choć uważam, że ciszej nad tą trumną.

Trumną? Tak określa pan kampanię wyborczą?

Tak, to jest dość żałosne widowisko. Mam wrażenie, że ta kampania nie dotknęła ani jednego ważnego tematu społecznego i politycznego. Kandydaci prowadzą kakofoniczną kampanię.

Kandydaci odwołują się do swojego elektoratu, to chyba normalne?

Nie. Siłą kampanii 2005 r. była bardzo czytelna linia podziału. Wiadomo było, kto jest kto. Obecna kampania takiej linii nie wytworzyła. Nie wniosła też nic nowego do zbiorowej samowiedzy. Poza jednym. Nastąpiło dalsze przesunięcie z języka programowego, zadaniowego, na język emocji i tożsamości. Nieważne, co się mówi, ważne jest, żeby to wywoływało zgiełk. Wszystko jest budowane na zasadzie czystej negacji, a podziały ma wyznaczać stosunek do in vitro.

To jest problem społeczny.

To problem drugorzędny z punktu widzenia interesów społecznych. Poza tym problemy tożsamościowe są poza dyskusją. Nie sposób znaleźć kompromisu w kwestiach aborcji, in vitro czy związków partnerskich. Tu nie ma wyjścia, jest się za albo przeciw. Andrzej Duda nadużywa tego języka tożsamościowego. To stary język PiS. Bronisław Komorowski zaś unika takiego języka. Kampania wywołuje wrażenie chaosu, to wieża Babel.

Cały wywiad z prof. Śpiewakiem możecie przeczytać w najnowszym wydaniu "Wprost", dostępnym w formie e-wydania na www.ewydanie.wprost.pl, a od poniedziałku w kioskach oraz salonach prasowych na terenie całego kraju.

"Wprost" jest dostępny również w wersji do słuchania.
Tygodnik "Wprost" można zakupić także za pośrednictwem E-kiosku
Oraz na  AppleStore GooglePlay