Premier chce, by obywatele rozumieli urzędników. Ruszył program "Obywatel"

Premier chce, by obywatele rozumieli urzędników. Ruszył program "Obywatel"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Rusza projekt „Obywatel”. Kopacz: Administracja powinna być przyjazna (fot. M. Śmiarowski/KPRM) 
Podręcznik komunikacji przyjaznej obywatelom, portal www.obywatel.gov.pl oraz specjalna infolinia, gdzie urzędnicy podpowiedzą jak załatwić każdą sprawę – premier Ewa Kopacz zainaugurowała w piątek projekt "Obywatel".
- O bardzo poważnych procedurach można mówić bardzo przyjaznym językiem – przekonywała premier Ewa Kopacz podczas prezentacji projektu "Obywatel”. Szefowa rządu podkreślała, że administracja powinna ułatwiać obywatelom załatwianie wszystkich spraw oraz komunikować się z nimi w sposób jasny i zrozumiały.

- Nie dziwię się, że obywatele nie rozumieją niekiedy tego urzędniczego żargonu – powiedziała premier. Dodała przy tym, że jako wieloletnia posłanka sama ma czasem problem z językiem używanym w administracji. - Urzędnicy to zwyczajni ludzie. Oni jak przychodzą do domu i siadają do stołu z najbliższymi nie mówią „w dniu dzisiejszym”. Mówią „dzisiaj" – podkreślała Ewa Kopacz.

Projekt Obywatel składa się z trzech elementów: podręcznika - rekomendacji dotyczących komunikowania się administracji z obywatelem, portalu www.obywatel.gov.pl i telefonicznej „Informacji dla Obywatela”, gdzie dzwoniąc pod numer 222 500 115, każdy może zapytać o procedury urzędowe i zgłosić swoje uwagi. Prace nad „Obywatelem” wsparły Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Na stronie www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych 101 usług, jakie administracja świadczy dla obywateli. Informacje o tym jak załatwić sprawę w poszczególnych urzędach są dostępne w jednym miejscu. Procedury są opisane zrozumiałym językiem. Internauci mogą szybko sprawdzić m.in. jak wyrobić paszport, Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), ile to kosztuje i jakie dokumenty trzeba wypełnić.

Dzwoniąc pod numery telefonu „Informacji dla Obywatela” dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Możemy też zgłaszać swoje uwagi i pytać o procedury urzędowe. System działa na poziomie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Infolinia centralna 222 500 115, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

Kancelaria Premiera przygotowała dwie publikacje, które zawierają wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe prostym językiem. Przewodnik trafi do wszystkich dyrektorów generalnych i będzie promowany wśród urzędników w całej Polsce.

KPRM