Zoom

Dodano:   /  Zmieniono: 
Biznes w paski
Samoobrona z poliestru
Symbol Samoobrony, krawat w biało-czerwone pasy, wart jest ok. 7 zł - to koszty materiału i robocizny.
Pierwsze krawaty Samoobrona sprowadzała z Tajwanu, co wytknął Andrzejowi Lepperowi jeden z jego adwersarzy. Samoobrona poszukała więc producenta w Polsce. Została nim firma Elegance Collection z Pułtuska, dla której jedno zamówienie od partii to miesięczna produkcja.
- Zgłosiłem się do siedziby partii i zaproponowałem,
że mogę robić takie krawaty. Od ręki dostaliśmy zamówienie na 2 tysiące sztuk - wspomina Jacek Żurawiński, który produkuje krawaty wspólnie z żoną. Nie chce zdradzić, ile zarobił na kontrakcie.
Mimo że wzór nie jest zastrzeżony, Elegance Collection nie zamierza zalać rynku wyrobami. - Widziałem w hurtowni podobne krawaty, ale nie było na nie chętnych - mówi Żurawiński.
Jan Osiecki

Liczba tygodnia
12% - Tyle ma wynieść - według raportu firmy CR Media - tegoroczny wzrost wartości krajowego rynku reklamy radiowej. Jeśli prognoza ta się potwierdzi, przychody radia z reklam sięgną 366 mln zł. Byłby to najlepszy wynik od 2000 roku.
Prognoza rynkowa to najmniej kontrowersyjny fragment raportu CR Media, który był mocno krytyczny wobec RMF FM i zdaniem wielu analityków, miał negatywny wpływ na przebieg oferty publicznej spółki prowadzącej to radio. Już wiadomo, że Broker FM sprzeda znacznie mniej akcji i znacznie taniej, niż planowano.
Kto chciał zaszkodzić ofercie radia niekłaniającego się politykom? Teoria spiskowa mówi, że to niezrównany Włodzimierz Czarzasty, ale prawda jest pewnie prostsza: CR Media chciało zaszkodzić konkurentowi, a tak doskonała okazja jak oferta publiczna nie zdarza się często.

Rynek gazowy. Ceny pójdą w górę
Kilkaset milionów złotych inwestycji w zapasy gazu i magazyny do jego składowania - oto nakłady, które Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo ma ponieść, by stworzyć system bezpieczeństwa energetycznego. Samo zwiększenie rezerwy z 400 mln metrów sześc. w ubiegłym roku do 700 mln m sześc. obecnie kosztowało 120 mln zł. A założenia mówią o konieczności stworzenia zapasów w granicach2,5 mld m sześc. Według Jacka Piechoty, wiceministra gospodarki, kosztowne inwestycje przełożyłyby się na wzrost cen gazu o 20 proc. Z zapowiedzi prezesa PGNiG Marka Kossowskiego wynika, że w Polsce ceny gazu są o 50 proc. niższe niż w UE, a skoro za benzynę płacimy tyle co Niemcy, to nie ma powodów, aby i w wypadku gazu było inaczej.

Multimedia
Pilotażowa Cyfrosfera
Warszawski Empik Megastore Junior uruchomił Cyfrosferę - multimedialne kioski, w których klienci mogą zakupić i skopiować wybrane utwory muzyczne na płyty CD oraz wypożyczać filmy DVD.
Największe zainteresowanie klientów wzbudza możliwość nagrywania CD. Na początek mogą oni wybierać w bazie ponad 5500 utworów (głównie z wytwórni BMG Poland). Po zapełnieniu płyty i dobraniu okładki oraz opisu kiosk drukuje kwitek, z którym po maksymalnie 30 minutach klient może odebrać gotową płytę. Cena za kompilację zależy od repertuaru. Najdroższe są utwory zagraniczne - 3,99 zł, polskie kosztują po 2,49 zł, zaś za klasykę muzyki rozrywkowej płaci się po 1,99 zł
za sztukę.

Alkohole
Z Żyrardowa na poplistę
Motyw wódki Belvedere z Polmosu Żyrardów, która osiem lat temu trafiła do sprzedaży w USA i zajęła mocną pozycję wśród alkoholi luksusowych, pojawia się w coraz większej liczbie przebojów muzycznych. Firma American Brandstand, która robi takie zestawienia, wyliczyła, że w 2003 roku polska wódka została wymieniona 21 razy w różnych utworach muzycznych, co dało jej niezłe, 24. miejsce w rankingu marek.

Motoryzacja
Części pojadą do Moskwy
W ciągu trzech lat pod Moskwą ruszy wspólny magazyn polskich części samochodowych - zapowiada Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych. - Chcemy, by rosyjscy klienci mogli korzystać z wzorcowni polskich części, co powinno zwiększyć nasz udział w tym perspektywicznym rynku. Jeśli eksperyment się powiedzie, na Wschodzie powstanie kilka podobnych magazynów - zapowiada Antoni Dąbrowski, prezes SPCM.
Wejście do Rosji nie oznacza, że polski rynek jest oceniany jako mniej perspektywiczny. - Wręcz odwrotnie. Wzrost importu aut używanych, ulokowanie dużych wytwórni samochodów tuż za naszą granicą oraz poszukiwanie poddostawców przez takich zachodnich producentów, jak Visteon, Delphi czy Valeo świetnie rokuje branży, w której działa 1,5 tys. przedsiębiorstw - uważa szef SPCM.
I trudno mu nie wierzyć. Średni wiek samochodu w Polsce sięga sześciu lat: to za mało, by właściciel pomyślał o złomowaniu, ale wystarczająco dużo, by był zmuszony do wymiany wielu części.

Podatek od wiedzy
Coraz więcej gazet w Europie, a zwłaszcza w Wielkiej Brytanii (The Independent, The Times), zmienia format na bardziej poręczny. Przyczyną jest walka ze spadającym czytelnictwem i chęć przyciągnięcia czytelników młodszych generacji. Mało kto jednak wie, że wielkoformatowe rozmiary gazet (tzw. broadsheets) mają swe źródło w walce politycznej.
W 1712 r. brytyjscy konserwatyści wprowadzili tzw. opłatę stemplową (stamp tax) od sprzedaży gazet. U źródła nowego podatku leżała walka z niewygodnymi poglądami prezentowanymi w gazetach. Po to, by redukować negatywny wpływ podatku, powiększono rozmiary gazet na zasadzie: więcej treści za tę samą cenę.
Wielu wydawców uchylało się zresztą od płacenia stamp tax. Inni, np. John i Leigh Hunt, wydawcy Examinera, płacili, lecz zaznaczali na każdym wydaniu, że to jest podatek od wiedzy.
Pierwszym skazanym za uchylanie się od tego podatku był Richard Carlile, wydawca Republican, skazany za "bluźnierstwo i wywrotowe potwarze" na trzy lata więzienia oraz 1500 funtów grzywny. Carlile nie poddał się i pisał do Republican z więzienia, a wydawaniem gazety zajęła się jego żona. Podajemy te fakty, by każdy, kto czyta wielkoformatowe gazety, miał świadomość, że to zemsta czyniona na nim przez pazerne rządy, oraz by wiedział, że tym samym codziennie oddaje hołd Richardowi Carlilemu - pierwszemu męczennikowi wolnej prasy w erze nowożytnej.
Jan Cipiur