Warszawski Festiwal Filmowy – na co się wybieramy, co polecamy

Dodano:
Kinoteka. Warszawski Festiwal Filmowy Źródło: WFF / fot. Dominika Szeląg
Warszawski Festiwal Filmowy już za pasem. Nasi dziennikarze również planują wybrać się na warszawskie święto filmu. Z tej okazji przygotowali dla Was zestaw kilku propozycji, na które szczególnie warto zwrócić uwagę. Taka ściągawka na nadchodzące 10 dni w kinie.

Mężczyźni i Kurczaki, Anders Thomas Jensen (Dania 2015)

Sekcja: Film Otwarcia
Projekcje: 10.10, godz. 18.30, Multikino, sala 1; 12.10, godz. 14.00, Multikino, sala 3

Film duńskiego reżysera, Anders Thomas Jensena, którego “Jabkłka Adama” wygrały Nagrodę Publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym w 2005 roku. Mads Mikkelsen w roli Eliasa, jednego z dwójki braci, którzy nigdy szczególnie za sobą nie przepadali. Kiedy dowiadują się, że są adoptowani, postanawiają wspólnymi siłami odszukać biologicznego ojca. Pełna absurdów czarna komedia może okazać się czarnym koniem festiwalu.

Demon, reż. Marcin Wrona (Polska/Izrael 2015)

Sekcja: Konkurs Międzynarodowy
Projekcje: 10.10, godz. 21:00, Multikino, sala 1; 11.10, godz. 11:00, Multikino, sala 2

Piotr, nazywany przez przyjaciół Pytonem, przyjeżdża z Anglii do Polski na ślub z piękną Żanetą. Sytuacja komplikuje się, gdy w przeddzień wesela mężczyzna znajduje ludzkie szczątki zakopane nieopodal posesji… „Demon” jest festiwalowym „must-see” z co najmniej czterech powodów. Po pierwsze, wyreżyserował go zmarły 18 września twórca dobrze przyjętego „Chrztu”. Po drugie, to jedyna polska produkcja w prestiżowym Konkursie Międzynarodowym. Po trzecie, światowa premiera obrazu odbyła się na festiwalu w Toronto, gdzie zyskała przychylność krytyków. Last but not least – Marcin Wrona wykorzystał rzadką w naszej kinematografii konwencję horroru. Wymienione czynniki sprawiają, że „Demon” to nie tylko jedna z najciekawszych propozycji 31. WFF-u, ale jesiennych nowości w ogóle (do powszechnej dystrybucji trafi już 16 października).

Czytaj też:
TIFF '15 - Demon

Pieśń zimowa, reż. Otar Iosseliani (Francja/Gruzja 2015)

Sekcja: Konkurs Międzynarodowy
Projekcje:
9.10, godz. 16:00, Multikino, sala 2; 10.10, godz. 11:00, Multikino, sala 2; 11.10, godz. 19:00, Multikino, sala 3

Kilka epizodów i bohaterowie nieoczekiwanie połączeni przez odciętą głowę wicehrabiego, który podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej z fajeczką w ustach poszedł na gilotynę… Opis filmu zaczerpnięty z katalogu festiwalu może sam w sobie nie wzbudza emocji, lecz czyni to nazwisko reżysera, Otara Iosselianiego. W roku 2000 zagościł on na WFF-ie z okazji retrospektywy swej twórczości, teraz zawalczy o Grand Prix. Żaden z jego konkurentów nie może się poszczycić tak bogatym dorobkiem – 81-letni Gruzin wielokrotnie nagradzany był w Wenecji i Berlinie. W „Pieśni zimowej” obsadził jednego z czołowych aktorów francuskich, Mathieu Amalrica.

Lato Sangaile, reż. Alanté Kavaïté (Litwa/Francja/Holandia 2015)

Sekcja: Konkurs 1–2
Projekcje: 12.10, godz. 21:15, Multikino, sala 4; 13.10, godz. 18:45, Multikino, sala 4; 14.10, godz. 14:00, Multikino, sala 3

O tym, jak magnetyzujące jest hasło „festiwal Sundance”, świadczy obecność na tej liście „Lata Sangaile”. Litwinka Alanté Kavaïté wywalczyła na nim nagrodę za reżyserię, przez co narobiła nam apetytu na niebanalne kino młodzieżowe w rytmie indie. Bohaterka filmu, 17-letnia Sangaile, cierpi na lęk wysokości, co nie kłóci się z jej fascynację akrobacjami lotniczymi. Organizatorzy WFF-u reklamują produkcję jako zmysłową historię o przyjaźni dwóch dziewczyn, ich pasji i oddaniu. Rasowy „sundanceowiec”? Zobaczymy.

Hel, reż. Katia Priwieziencew, Paweł Tarasiewicz (Polska 2015)

Sekcja: Konkurs Wolny Duch
Projekcje: 12.10, godz. 19:00, Kinoteka, sala 4; 13.10, godz. 21:30, Kinoteka, sala 4; 15.10, godz. 14:00, Kinoteka, sala 4

O brutalnym morderstwie na Helu i poszukaniu sprawcy opowiedzą nam debiutanci – Katia Priwieziencew i Paweł Tarasiewicz. Dopingujemy początkujących polskich twórców, zwłaszcza tych niepokornych, więc chętnie sprawdzimy, w jakim stopniu wyzwolony jest duch tego filmu. Zachęcająco działa także obecność w obsadzie Marcina Kowalczyka, prawdopodobnie najciekawszej młodej twarzy rodzimej kinematografii.

Bracia, reż. Wojciech Staroń (Polska 2015)

Sekcja: Konkurs Filmów Dokumentalnych
Projekcje: 10.10, godz. 18:30, Kinoteka, sala1; 11.10, godz. 16:00, Kinoteka, sala 1; 12.10, godz. 12:00, Kinoteka, sala 1; 14.10, godz. 09:30, Kinoteka, sala 1

Poprzedni obraz Wojciecha Staronia, „Argentyńska lekcja”, zdobył niemal wszystkie nagrody, jakie w Polsce może zgarnąć film dokumentalny. Tym razem reżyser skupia się na relacji dwóch braci, których dzieli dosłownie wszystko. Udało im się uciec z łagru, ale nie mogą uciec od siebie. Produkcja ma na koncie już pierwszy sukces – wyróżnienie na festiwalu w Locarno 2015 w sekcji Semaine de la critique.

Pokój, reż. Lenny Abrahamson (Irlandia/Kanada 2015)

Sekcja: Pokazy Specjalne
Projekcje: 16.10, godz. 21:00, Kinoteka, sala 7; 17.10, godz. 18:30, Multikino, sala 1; 18.10, godz. 18:30, Kinoteka, sala 7

Reżyser „Franka”, Lenny Abrahamson, podjął się ekranizacji bestsellerowej powieści „Pokój” Emmy Donoghue. Historia kobiety, którą wbrew woli zamknięto na stale w jednym pomieszczeniu i która wychowuje spłodzone przez porywacza dziecko, przyprawia o ciarki samym opisem. Zmarnowanie takiego potencjału byłoby dla filmowca nie lada wzywaniem, mamy więc nadzieję na dobry dramat psychologiczny z dreszczykiem. (Film zdobył prestiżową Nagrodę Publiczności na Festiwalu Filmowym w Toronto).

Czytaj też:
TIFF '15 - Room

Rozrywka, reż. Rick Alverson (USA 2015)

Sekcja: Pokazy Specjalne
Projekcje: 12.10, godz. 18:30, Multikino, sala 1; 13.10, godz. 21:30, Multikino, sala 3

WFF co roku ma w swym repertuarze kilka filmów, które przyciągają samą gwiazdorską obsadą. W przypadku 31. edycji takim highlightem jest „Rozrywka” z Johnem C. Reillym i Michaelem Cerą. Zapomniany komik rusza w trasę, występując w więzieniach i ciasnych salkach. Jego dowcipy rzadko wywołują śmiech. Pogodzony z losem, brnie w serię coraz bardziej surrealistycznych spotkań. Organizatorzy festiwalu obiecują anty-komedię o samotności i niezrealizowanych marzeniach.

Janis: Little Girl Blue, reż. Amy Berg (USA 2015) 

Sekcja: Pokazy Specjalne
Projekcje: 16.10, godz. 21:00, Multikino, sala 1.

Sukces „Amy” zaostrzył nam apetyt na dobre dokumenty muzyczne. W centrum uwagi znajduje się kolejna po Winehouse charyzmatyczna kobieta, której życie złamały narkotyki – Janis Joplin.Narratorką filmu jest sama piosenkarka, której słowa pochodzą z listów, jakie pisała do rodziny, przyjaciół i kochanków. Co otrzymamy: pomnik legendy rocka czy intymny portret psychologiczny? Liczymy na opcję numer dwa.

Czytaj też:
Relacja z Cannes - Dzień 4: AMY

Bob and the Trees, reż. Diego Ongaro(USA/Francja2015)

Sekcja: Odkrycia
Projekcje: 9.10, godz. 18.30, Kinoteka, sala 1; 11.10, godz. 16.00, Kinoteka, sala 7; 12.10, godz.21, Kinoteka, sala 3

Film, który dostał nagrodę główną – Złoty Globus na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlovych Varach. “Subtelny obraz o miłości do natury i dojrzewaniu do proszenia o pomoc”, w którym możemy oglądać konflikt pokoleń na amerykańskiej prowincji. “Męska historia o radzeniu sobie z przeciwnościami losu” – pisała nasza korespondentka, Małgorzata Czop, po premierze filmu w Czechach.

Czytaj też:
Karlove Vary - podsumowanie cz. 1

Sleeping Giant, reż. Andrew Cividino (Kanada 2015)

Sekcja: OdkryciaProjekcje: 10.10, godz. 16.00, Kinoteka, sala 7; 14.10, godz. 14.00, Kinoteka, sala 2; 15.10, godz. 16.30, Kinoteka, sala 2 

Wakacyjna opowieść o dorastaniu i radzeniu sobie z konfliktami. Tematycznie przypomina więc doskonałych “Królów Lata”, których w redakcji dążymy ogromną sympatią. Film zdobył nagrodę na Festiwalu w Toronto dla Najlepszego Filmu Kanadyjskiego

Disorder / Maryland, reż.  Alice Winocour (Francja/Belgia 2015)

Sekcja: Odkrycia
Projekcje: 14.10, godz. 18.30, Kinoteka, sala 3; 15.10, godz. 21.00, Kinoteka, sala 3; 17.10, godz. 18.30, Kinoteka, sala 7

Dwójka bohaterów. Jedno pomieszczenie. Syndrom stresu pouzarowego. Tak w skrócie prezentuje się fabuła filmu Alice Winocour, w którym będziemy mogli oglądać wyśmienite kreacje aktorskie Diane Kruger i Matthiasa Schoenaertsa. Pętla napięcia ponoć zaciska się na widzu z każdą sceną. Właśnie dla tego dreszczyku emocji warto.

Tangerine / Mandarynka, reż. Sean Baker (USA 2015)

Sekcja: Wolny Duch
Projekcje: 14.10, godz. 21.30, Kinoteka, sala 4; 15.10, godz. 19.00, Kinoteka, sala 4; 16.10, godz. 11.00, Kinoteka, sala 4

Film nakręcony przy użyciu nowych technologii – z użyciem zwyczajnego iPhone’a, opowiadający o środowisku trans w Los Angeles, zyskał dużą przychylność krytyków i widzów na każdym z siedmiu festiwali, na których był pokazywany. Otrzymał także nagrodę Independent Camera na Festiwalu w Karlovych Varach.

The Program / Strategia Mistrza, reż.  Stephen Frears (Wlk. Brytania 2015)

Sekcja: Pokazy Specjalne
Projekcje: 10.10, godz. 21.00, Multikino, sala 2; 16.10, godz. 18.30, Multikino, sala 

Lance Armstrong jest inspirującą postacią oraz ciekawym bohaterem, na którego temat w którymś momencie musiał powstać film. Już sam tagline filmu mówi wszystko: Wygrywanie miał we krwi. Fakt, iż zabrał się za niego reżyser „Sekretu Filomeny”, czy „Królowej”, sprawia, że opowieść na pewno nabierze emocjonalnego wymiaru. 

Neon Bull, reż. Gabriel Mascaro (Brazylia/Urugwaj/Holandia 2015)

Sekcja: Konkurs Międzynarodowy
Projekcje:
10.10, godz. 18.30, Multikono, sala 2; 11.10, godz. 16.00, Multikino, sala 2; 17.10, godz. 19.00, Multikino, sala 3 

Brazylijczyk, który ujeżdżał byki w rodeo postanawia się przebranżowić i zająć produkcją ubrań na masową skalę. Pstrokata promocja filmu oraz poklask widowni na Festiwalach w Wenecji i Toronto stanowią dobrą rekomendacją, aby zapoznać się z brazylijską historią.

Koszmar, reż. AKIZ (Niemcy 2015)

Sekcja: Wolny Duch
Projekcje:
10.10, godz. 16.30, Kinoteka, sala 4; 16.10, godz. 19.00, Kinoteka, sala 4; 17.10, godz. 21.30, Kinoteka, sala 4 

Niecodzienna opowieść o problemach dorastania. Młoda dziewczyna, która lubi ostro poimprezować, pewnego dnia w swoim domu widzi… Coś. Dziwnego potwora, który zdaje się wszędzie za nią podążać i który jest w jakiś sposób powiązany z samą bohaterką. Ostra muzyka, kolorowe światła oraz niecodzienna historia, która momentami przywodzi na myśl wariację na temat „E.T” sprawiają, że obok niemieckiego „Der Nachtmahr” nie da się przejść obojętnie.


Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...