Kup sobie świecznik

Kup sobie świecznik

Gdy 8 lat temu kupiłem mieszkanie z podłączeniem prądu nie było problemu. Przy podpisywaniu umowy, cierpliwie czekała kobieta z RWE aż zakończę formalności administracyjne, po czym grzecznie zapytała czy zechciałbym podpisać papiery na dostawę energii. Zajęło to 5 minut.

Teraz, odbierając mieszkanie od dużego, zagranicznego dewelopera, w prestiżowej lokalizacji, dostałem jedynie kartkę, że licznik energii jest zaplombowany i że mam się sam zgłosić do Innogy (dlaczego akurat do tego dystrybutora? Prowizja ?) w celu zawarcia stosownej umowy. Zajęło mi to jakieś łącznie kilka godzin. 

Co to Innogy? To po prostu RWE po zmianie nazwy. Na stronie internetowej dowiadujemy się, że nazwę zmienili w związku z restrukturyzacją Grupy, a ta związana jest z „dekarbonizacją, decentralizacją i digitalizacją” (nieznane terminy proszę sobie sprawdzić w Wikipedii). Szumnie dodają, że będzie to „bardziej rewolucja niż ewolucja”. Tej rewolucji doświadczyłem próbując kupić prąd.

Innogy ma swoje biura obsługi klienta tylko w kilku warszawskich galeriach handlowych. W pobliskiej mi Arkadii jest to lokal o powierzchni jakichś 40 mkw. Klienci nie mieszczą się w środku, nie ma gdzie usiąść, tłum przed drzwiami. Pobieram numerek – 153. Na tablicy wyświetla się 126, więc idę w trasę. Wraz z kolejnymi kółkami, co jakieś 15 minut spoglądam ilu klientów przed tobą. Po drodze mijam sklepiki ze świecami, gdzie problem oświetlenia można rozwiązać od ręki. Po kilku rundach wokół Arkadii numerek przeskoczył o jedną pozycję. Pytam panią na wejściu, czy tu tak zawsze, może z rana powinienem przyjść? Nie, rano, godzinę przed otwarciem ustawia się kolejka. Kolejkowicze stłoczeni przy drzwiach życzliwie tłumaczą: w Arkadii i tak jest najsprawniej. 

Na moje głupie pytania czy sprawy nie można załatwić telefonicznie lub przez Internet skoro i tak już jestem klientem Innogy, słyszę że nie. Ale dobra wiadomość, mogę wklepać w maszynę swój numer telefonu i dostanę kiedyś info, że za ok. 15 min mnie łaskawie obsłużą. Do tego komunikat sms, że w tym czasie mogę „swobodnie udać się na małe zakupy”. Niby sensowne, ale zawodne. 

Wbiega spocony facet, krzyczy że ma numerek wcześniejszy, dostał smsa i jest po 11 minutach. W czasie jego biegu część klientów zrezygnowało, numerki przeskoczyły szybciej. -Trudno - wyjaśnia pani kierowniczka ruchu, jak pana przepuszczą to ok, jak nie to nie to proszę pobrać kolejny numerek. Nie przepuścili. 

– Trzeba było, tak jak czekać przy drzwiach, a nie się włóczyć – pouczyła go starsza pani, pamiętająca kolejki po mięso i papier toaletowy. Po 3 godzinach załatwiam swoją sprawę i nie ukrywam, że tylko dzięki zastosowaniu swojej mało eleganckiej metody, której bezpłatnie nie ujawnię. Przytoczę tylko jeszcze jeden cytat ze strony Innogy: „wraz z digitalizacją powstaną zupełnie nowe możliwości zaangażowania dla konsumentów”. 

Po co zanudzam Was, tą prywatną opowieścią? Po pierwsze dlatego, żebyście wiedzieli co was czeka. Po drugie, po to, żebyście zapoznali się jakością obsługi innych dostawców energii. Po trzecie, żebyście zapamiętali, że jak chcesz coś od jakiejś firmy to się nie dopchasz i nie dodzwonisz. Ale jak jakaś firma będzie chciała złowić cię na jakiś bezużyteczny produkt, dzwonić będą nawet w niedzielę. Nie wiadomo przy tym, kto opchnął im twoje dane teleadresowe. Zaoferują, że podjadą do domu, do pracy, gdziekolwiek, i w dowolnym, dogodnym dla ciebie terminie. Dostawcę specjalnych garnków czy kołder może zbyć. Prąd jest ci niezbędny więc dostawca wie, że będziesz czekał cierpliwie nawet pół dnia. No chyba, że stylowy świecznik…

Na koniec znowu prywatna anegdota. Dzwoni kobieta z oczywiście tajnego numeru i oferuje jakiś fundusz czy ubezpieczenie emerytalne. Jestem w dobrym humorze, więc grzecznie odpowiadam, że nie chcę. – Jak to, nie zadba pan o swoją emeryturę ?!! – pyta zgodnie z leżącą przed nią instrukcją rozmowy. – Nie, bo dziś wieczorem planuję samobójstwo – odpowiadam poważnym tonem. Długie milczenie i pewnie wertowanie instrukcji rozmowy. Po czym uprzejmie: życzę miłego dnia, pozwolę sobie odezwać się w przyszłym tygodniu. 

 1
  • Ostatnio od Innogy dostałem piękny list(dołączony do faktur na przyszłe pół roku), w którym zachęcali mnie do zmiany taryfy, dzięki czemu w razie awarii szybko odwiedziliby mnie technicy i naprawili usterkę. Zdziwiło mnie to, bo wychodzi na to, że jeśli teraz miałbym awarię z winy Innogy to pewnie dostałbym dodatkową fakturę za usunięcie usterki. Kiedyś RWE w każdej galerii miało stanowiska, w których zachęcali do przejścia do nich.. a teraz "Pan tu nie stał"

    Ostatnie wpisy

    • Szkolnictwo. Ekonomia zamiast religii 20 lut 2018, 11:09 To postuluje Wadim Tyszkiewicz, urodzony na Białorusi, przedsiębiorca, wieloletni prezydent Nowej Soli, 40-to tysięcznego miasta w województwie lubuskim, który ostatnio zadeklarował, że będzie ubiegać się o reelekcję.
    • Tomasz Mackiewicz: Śmiertelna obsesja 2 lut 2018, 17:06 Wyobraźmy sobie faceta, który z przewiązanymi oczami chodzi po gzymsie wieżowca, albo wspina się na iglicę Pałacu Kultury. Spada. Idiota lub samobójca – pewnie takie dominowałyby komentarze. Tragiczną śmiercią Tomasza Mackiewicza żyła cała Polska. Bohater? – w mediach...
    • Śmieciowy temat 29 sty 2018, 14:08 Śmieci mogą mówić dużo o nas, jak i gospodarce. Znajomy jechał kiedyś pociągiem z pasażerem, który twierdził, że za komuny nikt nie grzebał jak teraz w śmietnikach. Na co padła odpowiedź, że po prostu śmietniki też były puste, podobnie jak półki w sklepach spożywczych. Tym...
    • Starsi lepiej znają drogę 24 sty 2018, 12:05 Polska będzie państwem opiekuńczym przede wszystkim wobec osób starszych , a polityka senioralna ma stać się priorytetem działań rządu – ogłosił premier Mateusz Morawiecki. – Młodzi ludzie szybciej potrafią biegać , ale starsi lepiej znają drogę . To doświadczenie ludzi...
    • Sukcesy, które martwią 12 gru 2017, 16:43 Bank PKO BP w bardzo dobrej kondycji – tytułuje tekst Business Insider. I dalej: bank podtrzymał swoje prognozy dotyczące zysku netto za 2017 rok. Ma on wynieść ponad 3 miliardy zł. Zapewne inne banki też są w bardzo dobrej kondycji i wykażą dobre wyniki finansowe. Brawo....
    • Nowoczesnej problemy 7 gru 2017, 11:32 Kiedyś Nowoczesna doganiała w sondażach Platformę Obywatelską. Napisałem wówczas tekst „Spasione koty i młode wilki”. Teraz, młode wilki zamiast walczyć o głosy wyborców, postanowiły się pozagryzać. Niejedna już partia przeszła do historii przez wewnętrzne walki i intrygi.