Jest dobrze

Jest dobrze

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polscy widzowie nie nabierają się na filmowe „Ona tańczy dla mnie”
W poniedziałkowym „Wprost” - ranking wpływowych Polaków. Jako pracownikowi działu Kultury przypadło mi w m.in. napisanie notki o Radosławie „Lisie” Liszewskim i jego zespole Weekend. Twórcach piosenki „Ona tańczy dla mnie”, która, o zgrozo, zawładnęła w zeszłym roku naszą wyobraźnią (bo przy 73 milionach wyświetleń na youtube'ie trudno odciąć się i zrzucić odpowiedzialność na innych). Ale jednocześnie, pomyślałem ciepło o widzach. W kinie coraz rzadziej dajemy się nabrać na filmowe „Ona tańczy dla mnie”.
Polacy zawsze lubili rodzime filmy. Tyle, że kilka lat oznaczało to znakomite wyniki frekwencyjne komedii romantycznych w stylu „Tylko mnie kochaj” i „Nigdy w życiu”. Dzisiaj Polacy coraz częściej chodzą na dobre filmy, a ich wybory spotykają się z gustem krytyki. „Drogówka” Wojciecha Smarzowskiego, jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów (również na liście wpływowych), zgromadziła w kinach ponad milion ludzi. Wcześniej świetne, ponadmilionowe wyniki osiągnęły choćby „Sala samobójców” Komasy, „W ciemności” Holland, „Jesteś bogiem” Dawida. Filmy o nastolatku w szponach współczesności, grupie Żydów ukrywanych w kanałach Lwowa i polskiej transformacji. Wcale nie proste. Dyskusja, jaka toczy się między reżyserami a widzami okazuje się poważna. Często właśnie kino staje się punktem wyjścia do publicznych debat. O przeszłości („Pokłosie”, „Ida”), ale i współczesności. Znów przypomnieliśmy sobie, że sztuka ruchomych obrazów może być istotna. Pod warunkiem, że debata nie przybiera takich kształtów, jak ostatnio, gdy pokaz filmów w „Krytyce politycznej” przerwały granaty dymne. Ale to już nie jest wina ani reżyserów ani widzów.

Ostatnie wpisy

  • Cannes 2015: Tęskne westchnienia 23 maj 2015 Canneński konkurs zdominowały filmy pełne melancholii i tęsknoty. Za miłością, za młodością, za drugim człowiekiem.
  • Kino i Iran 23 maj 2015 W „Taxi Teheran” nie ma czołówki z nazwiskami twórców. Jafar Panahi chroni swoich współpracowników. Irańskiemu reżyserowi, represjonowanemu przez władze, nie wolno kręcić filmów. Jednak, mimo dwudziestoletniego zakazu, nie rozstaje się z kamerą: „Nie umiem...
  • Berlinale: Mądry werdykt i triumf Szumowskiej 15 lut 2015 „Taxi” Jafara Panahiego zdobyło Złotego Niedźwiedzia tegorocznego Berlinale. Małgorzata Szumowska została nagrodzona za reżyserię „Body/Ciała”.
  • Wielki sukces „Idy” 15 gru 2014 To był wieczór „Idy”. W Rydze, na ceremonii rozdania Europejskich Nagród Filmowych (EFA), twórcy filmu wychodzili na scenę pięć razy. Za każdym razem z olbrzymim, rzadko spotykanym, aplauzem widowni złożonej z członków Europejskiej Akademii Filmowej.
  • Igrzyska śmierci: popkulturowy bunt 17 lis 2014 W najbliższy piątek na ekrany wejdzie trzecia część „Igrzysk śmierci”. Z Ameryką musi być naprawdę słabo, jeśli filmy o rewolucji stają się hitami.