Camerimage: Festiwal powrotów

Camerimage: Festiwal powrotów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Paweł Pawlikowski, Jim Sheridan, Marc Forster. Jednym z tematów tegorocznej edycji Camerimage było odkrywanie z dystansu własnej kultury.
„Ida” Pawła Pawlikowskiego znowu triumfowała. Po zwycięstwach na festiwalach w Gdyni, Londynie, Warszawie, Mińsku i Gijon, zdobyła Złotą Żabę w Bydgoszczy. Ten film przekonuje do siebie kolejnych jurorów swoją precyzją, wyciszeniem i starannością z jaką został zrealizowany. Jest pozbawiony zbędnych słów, zawiera głębokie portrety psychologiczne bohaterek, dobre role aktorskie. I świetne zdjęcia Ryszarda Lenczewskiego i Łukasza Żala. To właśnie one zostały docenione na festiwalu sztuki operatorskiej Camerimage. W czarno-białych kadrach często ludzie zajmują niewielką część ekranu. Zagubieni, bezbronni, pozbawieni wpływu na rzeczywistość.

Sukcesy „Idy” cieszą również dlatego, że film, którego akcja rozgrywa się w PRL-u na początku lat 60., jest powrotem do kraju Pawła Pawlikowskiego. Po dekadach życia w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, artysta postanowił odkurzyć swoje najgłębsze wspomnienia i odtworzyć na ekranie atmosferę, którą zapamiętał z dzieciństwa. A razem z nią dylematy, które odziedziczył w genach. Pytania o tożsamość, o rolę jednostki w wielkiej historii, o bagaż przeszłości.

Na tegorocznym Camerimage temat powrotu do korzeni pojawiał się wielokrotnie. Jedną z gwiazd festiwalu był nagrodzony za całokształt twórczości Jim Sheridan - reżyser, którego pokochała Ameryka. Sheridan dostał trzy nominacje oscarowe, ale wciąż najmocniej tkwi w nim rodzinna Irlandia. - Stany Zjednoczone nauczyły mnie tłumaczyć własną kulturę na obcy język - mówił mi Sheridan. - Odnajdywać w partykularnych, irlandzkich losach uniwersalne dramaty. Jednak wciąż najpełniej zrozumiany czuję się w rodzinnym kraju – dodał.

Na festiwalu przypomniano wybitny film artysty - „Moją lewą stopę” - za którą aktorskiego Oscara dostał Daniel Day-Lewis. To opowieść o sparaliżowanym malarzu z Dublina, ale podobnie jak „W imię ojca” - również o irlandzkim poczuciu wolności i walce o niepodległość.

Do Europy też coraz chętniej wraca Marc Forster. Razem z Robertem Schaeferem odbierał Nagrodę dla Duetu Autor Zdjęć-Reżyser. - Pokochałem Los Angeles, tam jest piękne światło. Ale z wiekiem coraz bardziej czuję, że moje miejsce jest w rodzinnej Szwajcarii – mówił reżyser „Quantum of Solace”, hitowego „World War Z” czy „Marzyciela”, który przyniósł Oscara Janowi A.P. Kaczmarkowi. Na jego Twitterze najwięcej twittów poświęconych jest nie Bondowi, lecz krótkometrażowemu niewielkiemu projektowi „LX Forty” zrealizowanemu w Szwajcarii. O Włoszech, z których wywodzi się jego rodzina, chętnie opowiadał zaś John Turturro. Kultowy Jesus z „Big Lebowskiego” odebrał Specjalną Nagrodę dla Aktora i Reżysera.

Camerimage, ze świetnymi gośćmi ze świata, stał się w tym roku festiwalem powrotów. Czasem trudnego, czasem sentymentalnego odkrywania miejsc, kolorów i zapachów, które wyniosło się z dzieciństwa.

Pełna lista nagrodzonych:

KONKURS GŁÓWNY

Złota Żaba: Ida
zdj. Łukasz Żal, Ryszard Lenczewski
reż. Paweł Pawlikowski

Srebrna Żaba: Heli
zdj. Lorenzo Hagerman
reż. Amat Escalante

Brązowa Żaba: Inside Llewyn Davis
zdj. Bruno Delbonnel
reż. Ethan Coen, Joel Coen

*** *** ***

KONKURS FILMÓW POLSKICH

Najlepszy Film Polski: The Girl from the Wardrobe
zdj. Arkadiusz Tomiak
reż. Bodo Kox

*** *** ***

KONKURS ETIUD STUDENCKICH

Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa - Złota Kijanka: Such a Landscape
zdj. Zuzanna Pyda
reż. Jagoda Szelc
szkoła: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L.Schillera w Łodzi (PWSFTviT)
Laureat Złotej Kijanki otrzymał także Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Srebrna Kijanka: Zinneke
zdj. Erika Medav
reż. Rémi Allier
szkoła: Institut des Arts de Diffusion (IAD)

Brązowa Kijanka: Funeral of Harald Kramer
zdj. Anselm Hartmann
reż. Marc Schlegel
szkoła: Institut für Film und Fernsehen FILMAKADEMIE WIEN

Nagroda Specjalna Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i firmy Mastershot za Najlepsze Zdjęcia w Konkursie Etiud Studenckich: Magnesium
zdj. Paul Özgür
reż. Sam De Jong
szkoła: Nederlandse Filmacademie

*** *** ***

KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba — Grand Prix: Winter Nomads


zdj. Camille Cottagnoud
reż. Manuel von Stürler

Specjalne Wyróżnienie: Matthew's Laws
zdj. Aage Hollander, Marc Schmidt
reż. Marc Schmidt

*** *** ***

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba — Grand Prix: Grandpa and Me and a Helicopter to Heaven
zdj. Johan Palmgren
reż. Åsa Blanck, Johan Palmgren

Specjalne Wyróżnienie: Not Anymore: A Story of Revolution
zdj. Matthew VanDyke
reż. Matthew VanDyke

*** *** ***

KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Najlepszy debiut reżyserski: Augustine
zdj. Georges Lechaptois
reż. Alice Winocour

*** *** ***

KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Najlepszy debiut operatorski: Medeas
zdj. Chayse Irvin
reż. Andrea Pallaoro

*** *** ***

KONKURS FILMÓW 3D

Najlepszy Film Dokumentalny 3D: Pina

zdj. Hélene Louvart
reż. Wim Wenders

Najlepszy Film Fabularny 3D: Grawitacja

zdj. Emmanuel Lubezki
reż. Alfonso Cuarón

*** *** ***

KONKURS WIDEOKLIPÓW

Najlepszy wideoklip: Gesaffelstein Pursuit
zdj. Nicolas Loir
reż. Fleur & Manu

Najlepsze zdjęcia w wideoklipie: Ghostpoet Cold Win
zdj. Nicolas Loir
reż. Cyrille de Vignemont

Ostatnie wpisy

  • Cannes 2015: Tęskne westchnienia 23 maj 2015 Canneński konkurs zdominowały filmy pełne melancholii i tęsknoty. Za miłością, za młodością, za drugim człowiekiem.
  • Kino i Iran 23 maj 2015 W „Taxi Teheran” nie ma czołówki z nazwiskami twórców. Jafar Panahi chroni swoich współpracowników. Irańskiemu reżyserowi, represjonowanemu przez władze, nie wolno kręcić filmów. Jednak, mimo dwudziestoletniego zakazu, nie rozstaje się z kamerą: „Nie umiem...
  • Berlinale: Mądry werdykt i triumf Szumowskiej 15 lut 2015 „Taxi” Jafara Panahiego zdobyło Złotego Niedźwiedzia tegorocznego Berlinale. Małgorzata Szumowska została nagrodzona za reżyserię „Body/Ciała”.
  • Wielki sukces „Idy” 15 gru 2014 To był wieczór „Idy”. W Rydze, na ceremonii rozdania Europejskich Nagród Filmowych (EFA), twórcy filmu wychodzili na scenę pięć razy. Za każdym razem z olbrzymim, rzadko spotykanym, aplauzem widowni złożonej z członków Europejskiej Akademii Filmowej.
  • Igrzyska śmierci: popkulturowy bunt 17 lis 2014 W najbliższy piątek na ekrany wejdzie trzecia część „Igrzysk śmierci”. Z Ameryką musi być naprawdę słabo, jeśli filmy o rewolucji stają się hitami.