Polski box office

Polski box office

Dodano:   /  Zmieniono: 
„Bogowie”, „Miasto 44”, „Służby specjalne”. Tak wyglądał szczyt box office'u po ostatnim weekendzie. Polskie kino weszło w sojusz z widzami.
Łukasz Palkowski w „Bogach” (264 863 tysięcy widzów po pierwszym weekendzie) opowiedział historię pierwszych przeszczepów serca dokonanych przez Zbigniewa Religę, Jan Komasa w „Mieście 44” (1 328 755 widzów po czwartym tygodniu) stworzył mocną wizję powstania warszawskiego, Patryk Vega w „Służbach specjalnych” (246 060 widzów po drugim tygodniu) sięgnął po kino gatunku. Już teraz ich filmy odniosły sukces frekwencyjny. W piątek zaś na ekranach zadebiutował „Jeziorak” Michała Otłowskiego.

Był taki czas w Rosji: olbrzymie pieniądze zarabiały produkcje, które były kopiami amerykańskich hitów tylko zrobionymi w kraju. Jak „Pobeg” z 2005 roku- historia lekarza, który oskarżony o morderstwo ucieka policji i próbuje dowieść swojej niewinności. Brzmi znajomo?

Też przez ten okres przechodziliśmy. Widzowie preferowali komedie romantyczne, na których krytycy nie zostawiali suchej nitki, tandetne historyjki o parach całujących się w deszczu na warszawskich mostach. Tanie podróbki kina hollywoodzkiego, topornie zrealizowane według gatunkowej sztancy. Ale wyleczyliśmy się z tej choroby. Kilka cynicznych obrazów poniosło klęski, zaś widzowie wybrali „W ciemności” Agnieszki Holland, „Salę Samobójców” Jana Komasy, „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida, „Drogówkę” Wojciecha Smarzowskiego.

Alians twórców i publiczności trwa i ma solidne podstawy. Chcemy oglądać historie z naszego podwórka i rozmawiać o współczesności i historii w poważny sposób. Oczekujemy interpretacji faktów i portretów ludzi z pierwszych stron gazet. Najwyższy czas zrewidować sztampowe opinie o „przeciętnym odbiorcy”.

A przy okazji o polskim kinie.

Ostatnie wpisy

  • Cannes 2015: Tęskne westchnienia 23 maj 2015 Canneński konkurs zdominowały filmy pełne melancholii i tęsknoty. Za miłością, za młodością, za drugim człowiekiem.
  • Kino i Iran 23 maj 2015 W „Taxi Teheran” nie ma czołówki z nazwiskami twórców. Jafar Panahi chroni swoich współpracowników. Irańskiemu reżyserowi, represjonowanemu przez władze, nie wolno kręcić filmów. Jednak, mimo dwudziestoletniego zakazu, nie rozstaje się z kamerą: „Nie umiem...
  • Berlinale: Mądry werdykt i triumf Szumowskiej 15 lut 2015 „Taxi” Jafara Panahiego zdobyło Złotego Niedźwiedzia tegorocznego Berlinale. Małgorzata Szumowska została nagrodzona za reżyserię „Body/Ciała”.
  • Wielki sukces „Idy” 15 gru 2014 To był wieczór „Idy”. W Rydze, na ceremonii rozdania Europejskich Nagród Filmowych (EFA), twórcy filmu wychodzili na scenę pięć razy. Za każdym razem z olbrzymim, rzadko spotykanym, aplauzem widowni złożonej z członków Europejskiej Akademii Filmowej.
  • Igrzyska śmierci: popkulturowy bunt 17 lis 2014 W najbliższy piątek na ekrany wejdzie trzecia część „Igrzysk śmierci”. Z Ameryką musi być naprawdę słabo, jeśli filmy o rewolucji stają się hitami.