Takie lektury proponuje MEN. Resort przedstawił projekt podstawy programowej

Takie lektury proponuje MEN. Resort przedstawił projekt podstawy programowej

Dodano:   /  Zmieniono: 58
Szkoła (fot. Cherries/Fotolia.pl)
We wtorek 30 listopada Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej projekty podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz ramowych planów nauczania dla wszystkich typów szkół. Zarazem jest to początek etapu prekonsultacji. Poniżej prezentujemy najważniejsze założenia, w tym proponowaną listę lektur dla klas IV-VIII.

Zgodnie z zapowiedziami, ostatniego dnia listopada resort Anny Zalewskiej zaprezentował podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, oraz ramowe plany nauczania. Jest to pierwszy etap prac nad nowymi dokumentami regulującymi kształcenie w 8-letniej szkole podstawowej. Do 9 grudnia ministerstwo czeka na opinie ze strony ekspertów, nauczycieli, rodziców oraz samych uczniów.

Jak informuje MEN, kolejnym krokiem po zakończeniu konsultacji będzie skierowanie projektów do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Ministerstwo przewiduje, że projekty rozporządzeń będą podpisane przez ministra edukacji w drugiej połowie lutego.

Dwa etapy

Zgodnie z planami resortu edukacji, kształcenie w szkole podstawowej zostanie podzielone na dwa etapy edukacyjne:

  • I etap edukacyjny - edukacja wczesnoszkolna w formie kształcenia zintegrowanego, obejmie klasy I-III szkoły podstawowej
  • II etap - nauczanie przedmiotowe, obejmie klasy IV-VIII szkoły podstawowej.

W II etapie będą realizowane następujące przedmioty:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • drugi język nowożytny
  • muzyka,
  • plastyka,
  • historia,
  • wiedza o społeczeństwie,
  • przyroda,
  • geografia,
  • biologia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • matematyka,
  • informatyka,
  • technika,
  • wychowanie fizyczne,
  • edukacja dla bezpieczeństwa,
  • wychowanie do życia w rodzinie,
  • etyka
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – język kaszubski.

Zajęcia z religii będą realizowane w ramach przedmiotów dodatkowych, tak jak obecnie. Od klasy V wprowadzone zostaną: geografia, biologia, chemia oraz fizyka. Od klasy VII uczniowie będą uczęszczać na zajęcia z doradztwa zawodowego. Szczegółowe projekty podstawy programowej oraz ramowego planu nauczania zostały zamieszczone na stronie internetowej ministerstwa edukacji.

Poniżej prezentujemy propozycje lektur:

Klasa IV

Lektury obowiązkowe:

  • Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
  • René Goscinny, Jean - Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (opisy)
  • Joanna Olech, Dynastia Miziołków
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
  • Wybrane podania i legendy polskie Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Kot w butach, Sinobrody, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, Jeanne Marie Leprince de Beaumont, Piękna i Bestia
  • Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima.

Lektury uzupełniające:

  • Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy
  • Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść
  • Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy
  • Maria Kownacka, Zofia Malicka, Dzieci z Leszczynowej Górki
  • Selma Lagerlöf, Cudowna podróż
  • Sat - Okh, Biały mustang
  • Wybór innych tekstów kultury, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i spektakl teatralny z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.

Klasa V

Lektury obowiązkowe:

  • Clive Staples Lewis, Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (zwyczaje i obyczaje)
  • Ferenc Molnar, Chłopcy z Placu Broni
  • Bolesław Prus, Katarynka
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
  • Seweryna Szmaglewska, Czarne Stopy
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce
  • Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne
  • Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza.

Lektury uzupełniające:

  • Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów
  • Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo
  • Karol May, Winnetou
  • Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść
  • Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa
  • Bolesław Prus, Kamizelka
  • Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant
  • Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera
  • Wybór innych tekstów kultury.

Klasa VI

Lektury obowiązkowe:

  • Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnika
  • Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego)
  • John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
  • Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.

Lektury uzupełniające:

  • Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie
  • Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli
  • Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów
  • Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty)
  • Kornel Makuszyński – wybrana powieść
  • Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza
  • Alfred Szklarski, wybrana powieść
  • Katarzyna Zychla, Dziewczynka tańcząca z wiatrem

Klasa VII

Lektury obowiązkowe:

  • Charles Dickens, Opowieść wigilijna
  • Aleksander Fredro, Zemsta
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII
  • Ignacy Krasicki, Żona modna
  • Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, Pan Tadeusz (historia Polski)
  • Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik
  • Stefan Żeromski, Siłaczka
  • Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta.

Lektury uzupełniające:

  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna
  • Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze
  • Helena Keller, Widzieć przez trzy dni
  • Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów
  • Beata Obertyńska, Z domu niewoli (fragmenty)
  • Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy
  • Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty)
  • Wybór innych tekstów kultury.

Klasa VIII

Lektury obowiązkowe:

  • Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
  • Juliusz Słowacki, Balladyna
  • Antoine de Saint - Exupery, Mały Książę
  • Stefan Żeromski, Syzyfowe prace
  • Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka.

Lektury uzupełniające:

  • Bogdan Bartnikowski, Dzieciństwo w pasiakach
  • Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty)
  • Suzanne Collins, Igrzyska śmierci
  • Arkady Fiedler, Dywizjon 303 
  • Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość (fragmenty)
  • Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945 (fragmenty)
  • Nela Mała Reporterka, Nela na kole podbiegunowym
  • E. - E. Schmitt, Oskar i pani Róża Wybór innych utworów tekstów kultury, w tym wierszy współczesnych poetów i reportaży.
/ Źródło: Wprost.pl / men.gov.pl
 58
  • bartek IP
    Dobrze, ze przynajmniej na razie, wolno czytac inne ksiazki
    • BaranskiA IP
      Przeraża mnie powszechne nieuctwo polskich urzędników państwowych - najbardziej tych najwyższych, a zwłaszcza władz oświatowych - ktorzy (niestety od dekad!) są ogłupiali i sami ogłupiają obywateli! Dowód?! Bezmyślne i NIEORTOGRAFICZNE pisanie pism wszelkich (a zwłaszcza tych zestawów lektur!); bo GDZIEŻ SĄ BRAKUJĄCE ZNAKI INTERPUNKCYJNE?! Zwłaszcza: 1. GDZIEŻ CUDZYSŁOWY polskie (!) wymagane w tytułach lektur?! 2. GDZIEŻ DWUKROPKI (przy wyliczaniu sekwencji nazwisk czy tytułów?! 3. GDZIEŻ KROPKI (ewentualnie ŚREDNIKI!?) obowiązujące na końcu każdego punktu?! A takie zapisy ? są drukowane w oficjalnych państwowych konkretnych Dziennikach Urzędowych i wielu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej (pożal się Boże!). SPRAWDŹCIE SAMI! JA SPRAWDZIŁEM... MASAKRA! DO POPRAWY! Podobnie jak tzw. KWESTIA MYLNEGO NAZEWNICTWA OCEN SZKOLNYCH: najgorsza z pozytywnych ocen (DOPUSZCZAJĄCY!?) przecież "dopuszcza" do egzaminów - a przecież wiadomo, że bardziej trafna byłaby nazwa poprzednia (MIERNY lub raczej POPRAWNY, bo KONIECZNA JEST POPRAWA STANU NIEWIEDZY (!!!) OSOBY TAK OCENIANEJ!) ale najtrafniejsza (not onlu imho) jest nazwa zgodna ze stanem faktycznym, tj. NIEDOPUSZCZAJĄCY, gdyż dzisiejsza DWÓJKA (2) przeznaczona jest dla ucznia, KTÓRY NIE ROKUJE (wg obowiązującego systemu oceniania stosowanego przez każdego oceniającego!) SAMODZIELNEGO WYKONANIA WIĘKSZOŚCI ZADAŃ EGZAMINACYJNYCH! To KOMU SŁUŻY DOTYCHCZASOWE DURNE NAZEWNICTWO?! ?PRODUCENTOM ODURNIONYCH OBYWATELI POLSKICH, KTÓRYMI CHCĄ SOBIE ŁATWO ZARZĄDZAĆ! STOP! ❎ VETO! NIE POZWALAM! A.B. ?
      • Magda IP
        Ta podstawa programowa to kopiuj wklej tego, co było przed gimnazjami, to samo z lekturami. Tam nic nowego nie wzięli stare. Cofamy się. Szok!
        • Jashto IP
          WSPANIAŁE LEKTURY!
          • kaktus IP
            Na zebraniu emerytow odśpiewano ich hymn:Mysmy przyszloscia narodu.....tak wygląda zestaw lektur .
            • obserwator IP
              Mamy grudzień. To od września co robiły polskie dzieci w szkołach? Podobno reforma miał ruszać od września. Burdel na kółkach, na który nie ma pieniędzy. Z kim oni to konsultowali ten program? Jakaś porażka totalna. Za PO to największy problem to brak drożdżówek z kruszanką, a tu taki syf. Nie wiadomo co gdzie kiedy, Najbardziej mnie rozwalają pisuary w gimnazjach na wysokości głowy 7 latka jak oni mają do tego sikać? Przecież na to trzeba kasy, żeby przebudować i dostosować do małolatów. W wielu przypadkach gimnazja mają zostać podstawówkami a nie liceami. PiS to bezmózgi.
              • antek emigrant IP
                A apel smoleński do nauki na pamięć.
                • medis IP
                  dla mnie porażka. Moje dziecko w II kl szkoły podstawowej czytało Mikołajka i  Nelę małą reporterkę !
                  Reszta mnie jeszcze bardziej przeraża
                  • Tu i teraz IP
                    Zapomnieli o kilku niezbędnych pozycjach : O dwóch takich co ukradli księżyc , Folwark zwierzęcy , Biblia i o obowiązkowym apelu smoleńskim...
                    • Załamana IP
                      Część lektur ,które występują w klasie od IV-VI to porażka. Dzieci są teraz strasznie nie dojrzałe. Większości lektur nie zrozumiął w ogóle.
                      • Katarzyna IP
                        "Siłaczka"? Błagam o litość! Polonista
                        • porażka IP
                          Uczę jęz. polskiego w gimnazjum. Nie widzę nic ciekawego w doborze lektur obowiązkowych. Powrót do "Pana Tadeusza", "Syzyfowych prac" czy w "Pustyni i w puszczy" to wielka porażka. Ludzie zastanówcie się. Przecież te utwory są dla młodzieży niezrozumiałe. Sama, kiedy czytałam "Pana Tadeusza" w VIII klasie, nie wiedziałam, o co chodzi. Teraz omawiam w I gimnazjum (odpowiednik VII klasy) "Quo vadis". Na 25 osób może 4 przeczytały lekturę w całości. Niektórzy przeczytali streszczenie i obejrzeli film, i nie rozumieją, dlaczego się ich czepiam. A pozostali nie zrobili nic. Taki dobór utworów na pewno nikogo nie zachęci do czytania. I co z tego, że lektury uzupełniające są ciekawsze. Kto będzie miał czas, by je omawiać? Porażka, porażka i jeszcze raz porażka !!!
                          • Lucek XVI IP
                            Podobno pOSŁANKA Wielgus z Nowoczesnej planuje złożyć wniosek o dopisanie do listy lektur w gimnazjum poradnika pt: "50 NIEZAWODNYCH RAD JAK UKRYĆ PRZED RODZICAMI NIECHCIANĄ CIĄŻĘ I ABORCJĘ"
                            • Babagoda IP
                              Obecny kanon w szkole podstawowej dla klas 4-6:
                              Teksty kultury poznawane w całości – nie mniej niż 4 pozycje książkowe w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości:
                              Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród;
                              Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa;
                              Carlo Collodi Pinokio;
                              Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady;
                              Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki;
                              Irena Jurgielewiczowa Ten obcy;
                              Stanisław Lem Bajki robotów;
                              Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa;
                              Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce;
                              Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy;
                              Aleksander Minkowski Dolina Światła;
                              Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni;
                              Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza;
                              Edmund Niziurski – wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa);
                              Joanna Olech Dynastia Miziołków;
                              Joanna Onichimowska – wybrana powieść(np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs);
                              René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu);
                              Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy;
                              Alfred Szklarski – wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów);
                              Dorota Terakowska Władca Lewawu;
                              Mark Twain Przygody Tomka Sawyera;
                              John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem;
                              Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata;
                              Moony Witcher Dziewczynka z szóstego księżyca;
                              Wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
                              • Babagoda IP
                                Właściwie kanon się nie zmienił. Wyciśnięty tylko wszędzie Mickiewicz, ale wiadomo... wieszcz. Gdyby ktoś nie wiedział, obecnie w szkole podstawowej nauczyciel może dobierać lektury dla dzieci wg własnego uznania (oczywiście ma podany kanon). Jeżeli uważa, że klasa jest niedojrzała, by na danym etapie omawiać określoną lekturę, może omówić ją później. Musimy pamiętać, że literatura dziecięca bardzo się rozwija i powstaje mnóstwo książek na wysokim poziomie. Nie zatrzymujmy się na tym, co mam wyciskalo łzy 20 lat temu! Chyba, że chcemy zniechęcić dzieci do czytania. Odczarujmy w końcu ten stereotyp, że lektura równa się nuda! Kiedy słyszę (z calym szacunkiem), że "Historia żółtej ciżemki" powinna być w czwartej klasie, to mam ochotę zaprosić na lekcje. Ja, owszem omawiam ją, ale w piątej klasie, gdy omawiam archaizmy.

                                Czytaj także