Technikum nr 7 w Warszawie gotowe do wdrożenia reformy oświatowej
Artykuł sponsorowany

Technikum nr 7 w Warszawie gotowe do wdrożenia reformy oświatowej

Technikum nr 7 w Warszawie
Technikum nr 7 w Warszawie Źródło: Materiały prasowe
Technikum nr 7 w Warszawie, dawne Technikum Kolejowe, to mimo zmian nazw najstarsza średnia szkoła techniczna w Polsce. Placówka z tradycjami, determinacją przetrwania i rozwoju, nieustannie się wzmacnia i modernizuje. Ostatnią reformę z systemu pięcioletniego na czteroletni przeszła pomyślnie, bo to było nowatorstwo i można było eksperymentować, a kolejną chce wdrożyć perfekcyjnie przygotowana bez wcześniej popełnionych błędów.

Dlatego z wielkim napięciem, ale i z odrobiną niepokoju czeka na oficjalne ustalenia Ministerstwa Oświaty dotyczące szczegółowego pomysłu na kształcenie techniczne. Dziś „Siódemka” kształci w sześciu różnych zawodach i posiada nowoczesne wyposażenie specjalistycznych laboratoriów, szczególnie dla kierunku mechatroniki i odnawialnych źródeł energii. Zestaw paneli fotowoltaicznych o różnych mocach z możliwością przeprowadzania ciekawych doświadczeń i czynności pomiarowych. Podobnie jest z kolektorami słonecznymi do wytwarzania ciepłej wody. Technikum posiada też turbinę wiatrową z 5-cio metrowym masztem i stanowisko pomiarowo-badawcze do określania wydajności i sprawności różnych rozwiązań płatów turbin wiatrowych. Dodatkowo szkoła posiada własną elektrownię fotowoltaiczną, która służy zarówno do celów dydaktycznych (możliwość dokonywania prac przełączeniowych, montażowych, pomiarowych), jak i komercyjnych (zestaw podłączony jest do sieci elektroenergetycznej i wytwarza elektryczną energię użytkową). Ponadto elektrownia on-line monitorowana, a parametry techniczno-użytkowe są na lekcjach analizowane, realizując w ten sposób najnowocześniejsze metody nauczania informatycznego.

Dlatego pojawia się zniecierpliwienie, w jakim obszarze ta dziedzina edukacji ma się rozwijać. Czy w kierunku techniki słonecznej, wiatrowej, czy pozyskiwania ciepła ze spalania ekologicznych paliw?Technikum nie posiada bowiem pieców i nie wie, czy warto się o nie starać, mając możliwość dokształcanie uczniów w tym zakresie w Centrum Kształcenia Praktycznego.

Wszystkie szkoły pytają też, czy nastąpi powrót do starych rozwiązań, by w systemie pięcioletnim miesięczne praktyki zawodowe były po trzeciej i po czwartej klasie. Zapowiedzi są bowiem niepokojące dla uczniów, ograniczając realizację praktyk zawodowych do jednorazowego procesu.

No i czy zniknie aktualnie dopuszczalna dobrowolność w nazewnictwie przedmiotów i konstrukcji siatki godzin dla całego cyklu kształcenia? Bardzo oczekiwane jest narzucenie dla wszystkich jednolitej siatki przedmiotowej, jak to było przed 2000 rokiem.

Źródło: Zbigniewa Chałas