E-learning to skuteczny, szybki i łatwy w obsłudze tryb nauki, wykorzystujący wszystkie dostępne media elektroniczne, w tym Internet, extranet, intranet, taśmy audio i wideo, telewizję interaktywną, przekazy satelitarne czy CD-ROMy. To, czy jest on tak samo skuteczny jak tryb stacjonarny, zależy w największym stopniu od tego, jak jest skonstruowany i przygotowany sam proces kształcenia. Mniejsze znaczenie mają natomiast wyzwania, które nakłada samo narzędzie.
Zalety systemu kształcenia w trybie e-learning
- umożliwia studiowanie z każdego miejsca na świecie
- spełnia wszystkie wymogi kształcenia akademickiego
- jest interaktywny - w czasie zajęć na żywo z wykorzystaniem multimediów osoby uczestniczące w zajęciach mają kontakt z wykładowcą, z którym mogą rozmawiać, odpowiadać na jego pytania, rozwiązywać zadane ćwiczenia oraz uczestniczyć w dyskusji z innymi uczestnikami zajęć
- pozwala bardzo dokładnie śledzić zaangażowanie, postępy studenta, wspierać go i motywować w poszukiwaniu rozwiązań
- jest równoważny z trybem tradycyjnym, co oznacza, że osoby studiujące w ten sposób muszą zrealizować te same treści, spełnić te same wymagania zaliczeniowe i egzaminacyjne, co osoby studiujące w sposób tradycyjny
- pozwala na redukcję kosztów związanych z dojazdem i organizacją szkolenia
- pozwala na zwiększenie zasięgu, ponieważ w zajęciach może uczestniczyć praktycznie dowolna liczba uczestników
- umożliwia lepszą kontrolę nad procesem nauczania – wynikami i osiągnięciami poszczególnych uczestników zajęć
- pracodawcom prowadzącym szkolenia z wykorzystaniem e-learningu pozwala na większą wydajność pracowników, ze względu na możliwość uczestniczenia w szkoleniach z dowolnego miejsca, a więc również z własnego stanowiska pracy
Źle skonstruowany system kształcenia ogranicza się do biernego uczestniczenia w zajęciach i zapamiętywaniu treści, uwydatniając przy tym wady, które każdy system posiada.
Wyzwania systemu kształcenia w trybie e-learning
- utrudniony nadzór nad poziomem zaangażowania poszczególnych osób biorących udział w zajęciach
- poczucie anonimowości, które towarzyszy komunikacji przez Internet
- problem z utrzymaniem zainteresowania uczestników przez dłuższy czas.
Odpowiednio skonstruowany system kształcenia w e-learningu musi uwzględniać te ograniczenia i eliminować je w możliwie jak największym stopniu. Powinien także wspierać na bieżąco osobę kształcącą się w taki sposób, by miała poczucie, że nie jest pozostawiona sama sobie. Każdy z elementów, które stanowią wyzwanie lub wadę, może stać się jednak zaletą, jeśli ma się świadomość tych ograniczeń i stara się im wyjść naprzeciw. Np. poczucie anonimowości z jednej strony może stanowić jakiś problem, ale może także ośmielać do większej aktywności na zajęciach.
- umożliwia studiowanie z każdego miejsca na świecie
- spełnia wszystkie wymogi kształcenia akademickiego
- jest interaktywny - w czasie zajęć na żywo z wykorzystaniem multimediów osoby uczestniczące w zajęciach mają kontakt z wykładowcą, z którym mogą rozmawiać, odpowiadać na jego pytania, rozwiązywać zadane ćwiczenia oraz uczestniczyć w dyskusji z innymi uczestnikami zajęć
- pozwala bardzo dokładnie śledzić zaangażowanie, postępy studenta, wspierać go i motywować w poszukiwaniu rozwiązań
- jest równoważny z trybem tradycyjnym, co oznacza, że osoby studiujące w ten sposób muszą zrealizować te same treści, spełnić te same wymagania zaliczeniowe i egzaminacyjne, co osoby studiujące w sposób tradycyjny
- pozwala na redukcję kosztów związanych z dojazdem i organizacją szkolenia
- pozwala na zwiększenie zasięgu, ponieważ w zajęciach może uczestniczyć praktycznie dowolna liczba uczestników
- umożliwia lepszą kontrolę nad procesem nauczania – wynikami i osiągnięciami poszczególnych uczestników zajęć
- pracodawcom prowadzącym szkolenia z wykorzystaniem e-learningu pozwala na większą wydajność pracowników, ze względu na możliwość uczestniczenia w szkoleniach z dowolnego miejsca, a więc również z własnego stanowiska pracy
Źle skonstruowany system kształcenia ogranicza się do biernego uczestniczenia w zajęciach i zapamiętywaniu treści, uwydatniając przy tym wady, które każdy system posiada.
Wyzwania systemu kształcenia w trybie e-learning
- utrudniony nadzór nad poziomem zaangażowania poszczególnych osób biorących udział w zajęciach
- poczucie anonimowości, które towarzyszy komunikacji przez Internet
- problem z utrzymaniem zainteresowania uczestników przez dłuższy czas.
Odpowiednio skonstruowany system kształcenia w e-learningu musi uwzględniać te ograniczenia i eliminować je w możliwie jak największym stopniu. Powinien także wspierać na bieżąco osobę kształcącą się w taki sposób, by miała poczucie, że nie jest pozostawiona sama sobie. Każdy z elementów, które stanowią wyzwanie lub wadę, może stać się jednak zaletą, jeśli ma się świadomość tych ograniczeń i stara się im wyjść naprzeciw. Np. poczucie anonimowości z jednej strony może stanowić jakiś problem, ale może także ośmielać do większej aktywności na zajęciach.
