E-learning: kontrowersyjny i wciąż nie ujarzmiony

E-learning: kontrowersyjny i wciąż nie ujarzmiony

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. materiały prasowe
Ukazała się trzecia edycja „Przewodnika po e-learningu” autorstwa Marka Hyli. Książka ta kompletuje i porządkuje zagadnienia związane z tą formą kształcenia na odległość.
„Przewodnik po e-learningu" dotyka trzech głównych obszarów: technologii, treści szkoleniowej oraz usług wsparcia procesu nauczania. Dzięki temu czytelnik może się przyjrzeć powstawaniu i przebiegowi całego procesu e-learningu. – Niewątpliwym walorem książki jest przystępny język oraz ujęcie praktyczne. Wiele trudnych zagadnień zostało  zilustrowanych ciekawymi przykładami – mówi dr Jacek Urbaniec, pełnomocnik rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. e-nauczania, a także członek zarządu Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego.

Temat e-learningu wywołuje w Polsce wiele dyskusji, nawet jego definicja sprawia trudność. Co więcej, nasz kraj nie jest jeszcze przygotowany, by w pełni korzystać z jego możliwości. W tegorocznym zestawieniu na temat gotowości krajów do wyzwań e-gospodarki, przygotowywanym przez tygodnik „The Economist", Polska zajmuje odległe 41. miejsce. Wyżej na liście znalazły się takie kraje jak Chile, Czechy, Węgry czy Malezja. Chociaż pozycja w zestawieniu nie napawa optymizmem, to z każdym rokiem zainteresowanie szkoleniami e-learningowymi w Polsce rośnie. – Dziś w większości organizacji znajdują się osoby, które orientują się w zagadnieniach zdalnego nauczania – opowiada o swoich doświadczeniach Marek Hyla. – Przedsiębiorstwa wykazują coraz większą aktywność, samodzielnie podejmując działania związane z e-learningiem. Z kolei firmy dostarczające rozwiązania e-learnigowe formują lub powiększają zespoły reagując w ten sposób na zapotrzebowania produktów i usług. Pojawia się wiele inicjatyw dotyczących organizacji seminariów i konferencji poświęconych zdalnemu nauczaniu.

Marek Hyla pytany o adresatów swojej ksiązki odpowiada: – E-learning jest zagadnieniem z pogranicza wielu dyscyplin. Starałem się, by książka była zrozumiała i ciekawa zarówno dla kadrowca, jak i informatyka, zarówno dla osoby chcącej zastosować e-learning w szkoleniu pracowników, jak i dla menedżerów kontaktujących się z klientami docelowymi. Jest swego rodzaju fenomenem, że osoby zajmujące tak różne stanowiska dostrzegają korzyści z zastosowania jednego rozwiązania w dziedzinach, za które są odpowiedzialne.  


Marek Hyla jest specjalistą w zakresie e-learningu, zajmuje się również informatyką, zarządzaniem i marketingiem. Obecnie pełni funkcję Dyrektora Zarządzającego Centrum technologii i innowacji w House of Skills. Na rynku e-learningu działa od 2000 roku. Certyfikowany OnLine Learning Manager. Projektant systemów do szkoleń internetowych oraz mobilnych supermemo.net. Prelegent na wielu konferencjach m.in. Techno Business Forum (Tokio/Fukuoka 2001) i Kongresie HR (Warszawa 2004). Autor tekstów o e-learningu w prasie specjalistycznej.