Łódzcy licealiści będą uczyć się prawa

Łódzcy licealiści będą uczyć się prawa

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
Od września we wszystkich szkołach średnich w Łodzi pilotażowo będą prowadzone lekcje z podstaw prawa - poinformował minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski. Program przewiduje w każdej klasie dwie godziny zajęć w semestrze.
Przedstawiając założenia projektu minister zaznaczył, że przedsięwzięcie ma zapoczątkować dyskusję o potrzebie wprowadzenia edukacji prawniczej do szkół średnich i wyższych w całym kraju. - Każdy obywatel może stanąć twarzą w twarz z sędzią lub prokuratorem i obowiązkiem władzy publicznej jest przygotowanie obywatela do tego kontaktu. Jak pokazują badania jesteśmy jednym ze społeczeństw, które jest mniej wyedukowane prawnie niż średnia wśród społeczeństw Unii Europejskiej - mówił Kwiatkowski.

Pilotażowe lekcje prawa w roku szkolnym 2010/2011 są organizowane w porozumieniu z Krajową Radą Radców Prawnych. Lekcje mają prowadzić radcowie prawni z łódzkiej izby. - Radcowie podejmą się udziału pro bono, nie będzie to obciążało funduszów przeznaczonych na realizację projektu - zapewnił prezes KRRP Maciej Bobrowicz. W projekt będzie zaangażowanych kilkudziesięciu radców. Dodał, że gospodarzem każdej lekcji będzie nauczyciel. - On będzie zapraszał radcę prawnego i radca w przystępny sposób będzie opowiadał, jak praktycznie funkcjonuje obywatel i jak powinien reagować na konkretne sytuacje. Nie będzie to wykład teoretyczny - podkreślił.

Prezes KRRP wyjaśnił, iż chodzi na przykład o uświadomienie zagrożeń mogących wystąpić przy podpisywaniu umów dotyczących kredytów hipotecznych. - Tutaj nie ma teorii i wykładów, będzie bardzo praktyczna instrukcja, w jaki sposób należy się zachować, żeby nie doprowadzić siebie czy rodziny do nieszczęścia - powiedział Bobrowicz.

Wiceprezydent Łodzi zajmująca się sprawami oświaty Wiesława Zewald poinformowała, że lekcje pilotażowe nie będą obowiązkowe, nie będą też oceniane. Dodała, że po zakończeniu projektu powstanie szczegółowe sprawozdanie, które stanie się podstawą do rozmów z ministerstwem edukacji na temat wprowadzenia tego typu lekcji w całym kraju.

PAP, arb