Jak mówić, by studenci słuchali?

Jak mówić, by studenci słuchali?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
W jaki sposób mówić tak, aby studenci słuchali można dowiedzieć się z książki "Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego", której prezentacja odbyła się w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Prof. Jerzy Chłopecki, prorektor ds. nauczania uczelni we wstępie podkreślił, że jest to pierwsza taka publikacja na rynku księgarskim.

- Książka skierowana jest przede wszystkim do prowadzących zajęcia na uczelniach. Ma ona charakter kompendium wiedzy z zakresu efektywnego prowadzenia zajęć, bez względu na wykładany przedmiot. To wynik badań naszych pracowników naukowo-dydaktycznych - tłumaczy rzeczniczka uczelni, Urszula Pasieczna. W publikacji zainteresowani mogą znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, od najprostszych, np. jak sobie radzić ze ściąganiem na egzaminach, do trudniejszych: jak mówić, by studenci słuchali, jak oceniać pracę studentów, jak się odnosić do studentów niepełnosprawnych czy jak podchodzić do studentów z innych kręgów kulturowych. W książce poruszone są także kwestie dotyczące sympatii i szacunku studentów do wykładowców oraz ich autorytetu. Autorzy starają się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego jedni wykładowcy odnoszą sukces i potrafią sobie zjednać grupę, podczas gdy inni nie są lubiani, a studenci nie uznają ich za autorytet.

- Nauczyciel akademicki, chcąc nawiązać podobną relację, powinien szanować studenta i respektować jego prawa, uwzględniać jego predyspozycje i możliwości, ale także porozumiewać się z nim jak z człowiekiem dorosłym. Student przebywa w środowisku akademickim od trzech do pięciu lat. Ten czas daje dużo możliwości nawiązania pozytywnych, efektywnych relacji pomiędzy wykładowcą a studentem - czytamy w rozdziale "Komunikacja interpersonalna w procesie edukacyjnym" autorstwa Anny Wolskiej - Baran.

Prof. Chłopecki zaznaczył we wstępie, że autorzy podręcznika nie są dydaktycznymi nowicjuszami. Każdy z nich ma już wieloletnie doświadczenie akademickie, "jednak nie zdążyli się jeszcze zestarzeć, jeszcze nie popadli w rutynę". Zauważył też, że dawniej wykładowcy byli uczonymi, którzy przedstawiali studentom wyniki własnych przemyśleń i eksperymentów. Natomiast obecnie większość dydaktyków przekazuje słuchaczom wiedzę nabytą, dlatego - jego zdaniem - szczególnie ważna jest technika przekazu.

Autorami książki jest 10 wykładowców akademickich. Wśród nich Anna Wolska-Baran, psycholog, trener i konsultant zarządzania, członek m.in. Polskiego Towarzystwa Psychologicznego; Paweł Perz m.in. trener i doradca specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących zarządzania finansami i ryzykiem. Marta Wojtowicz-Błąd, logopeda, nauczyciel dyplomowany, muzykoterapeuta; Anna Siewierska-Chmaj, doktor politologii, autorka wielu publikacji, m.in. "Język polskiej polityki".

PAP, arb