Uczelnie kuszą studentów na różne sposoby

Uczelnie kuszą studentów na różne sposoby

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wejście na kampus UW (fot. Wikipedia) 
Specjalne stypendia, ciekawe zajęcia dodatkowe i studenci zagraniczni, to kilka sposobów wyższych uczelni na zdobycie nowych studentów i walkę z niżem demograficznym. Zdaniem przedstawicieli uczelni, liczba studentów maleje, ale "katastrofy na razie nie ma".
"Z każdym rokiem liczba 19-latków do roku 2020 będzie stale malała. W roku 2020 będzie ich 361 473, czyli o 48 proc. mniej niż w szczytowym roku 2002, a 32 proc. mniej niż w roku 2010" – czytamy w raporcie Instytutu Sokratesa "Demograficzne tsunami" przygotowanym przez dr. Dominika Antonowicza i dr. Bartłomieja Gorlewskiego.

Przedstawiciele uczelni, z którymi rozmawiała PAP na razie nie odczuwają drastycznie skutków niżu demograficznego. – Liczba studentów maleje proporcjonalnie do liczby maturzystów, ale katastrofy na razie nie ma – powiedział prorektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie (PWSZ) dr Przemysław Malinowski.

Choć jego zdaniem, najlepszą metodą na walkę ze spadkiem zainteresowania jest dostosowywanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy, to PWSZ prowadzi wyjątkowy system stypendialny. Wspólnie z miastem przyznaje stypendia mieszkaniowe i naukowe. – Studenci spoza Nysy w ramach stypendium mieszkaniowego otrzymują od miasta 150 złotych miesięcznie. W Nysie taka kwota powinna być wystarczającą na wynajęcie pokoju – wyjaśnił dr Malinowski.

Nową formę promocji wybrał Uniwersytet Szczeciński (US), który wraz z trzema szczecińskimi uczelniami i władzami miasta stworzył projekt "Akademicki Szczecin". – Projekt obejmuje między innymi wspólne wystąpienia na targach edukacyjnych, w planach są również wspólne kampanie reklamowe w mediach – poinformowała rzecznik Uniwersytetu Szczecińskiego Julia Poświatowska. W ten sposób twórcy programu chcą zaprezentować miasto jako miejsce przyjazne studentom.

Wyższa Szkoła Biznesu w Gorzowie Wielkopolskim (WSB) wprowadza właśnie specjalny program "Portfolio absolwenta". – Chcieliśmy by nasz absolwent był bardziej atrakcyjny na rynku pracy, by wyróżniało go coś dodatkowego. Poza dyplomem otrzymuje on więc specjalne portfolio – powiedziała rzecznik uczelni Joanna Pisarewicz.

W aktach osobowych każdego absolwenta uczelni zebrane zostaną formy jego aktywności np. udział w szkoleniach czy certyfikaty językowe. – W CV można sobie napisać różnego rodzaju umiejętności, ale za naszymi studentami stoi potwierdzenie tych kwalifikacji – podkreśliła rzecznik WSB.

Specjalną propozycję – możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia w ramach triad kierunków - dla maturzystów przygotował Uniwersytet Warszawski. – Każdy przyjęty na takie studia będzie na I roku realizował wybrane elementy programu z trzech różnych kierunków. Dopiero po roku będzie musiał zdecydować, który kierunek kontynuować – poinformowała rzecznik UW Anna Korzekwa. Kandydaci mają na razie do wyboru 8 triad kierunków, np.: pedagogika - filozofia - socjologia.

Dodatkowe zachęty dla potencjalnych studentów zapewnia również Akademia Leona Koźmińskiego (ALK). – Prowadzimy rozwiniętą działalność sportową, zapewniając możliwość uprawiania właściwie wszystkich dziedzin sportu. Studiuje u nas sporo sportowców zawodowych. Uczelnia pozwala im uczestniczyć w zajęciach tak, by nie kolidowało to z zawodami sportowymi, oferując eksternistyczny tryb pracy – powiedziała rzecznik uczelni Ewa Barlik.

W obliczu zmniejszającej się liczby polskich studentów uczelnie coraz chętniej przyjmują do siebie studentów zza granicy. – W ramach naszej oferty dydaktycznej od października znajdzie się zarządzanie w języku angielskim. Rozpoczęliśmy już współpracę z firmą zagraniczną, która będzie prowadziła rekrutację m.in. w krajach azjatyckich – wyjaśniła Joanna Pisarewicz. Jak podkreśliła, choć studenci spoza Europy są zainteresowanie nauką na Starym Kontynencie, to na podejmowanie studiów często nie pozwalają koszty. W Wielkiej Brytanii czesne wzrosło 2 a nawet 3 krotnie. Jej opinię podziela Ewa Barlik z ALK, której uczelnia przeprowadziła już kampanię rekrutacyjną dla studentów zagranicznych. – Zagraniczni studenci są zachwyceni naszą ofertą z prostego powodu – cen. Dla cudzoziemców, polska uczelnia, która jest notowana w międzynarodowych rankingach, staje się niezwykle atrakcyjna – podkreśliła Barlik.

PAP - Nauka w Polsce, ps