Internet przyjacielem nauczyciela

Internet przyjacielem nauczyciela

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.huŹródło:FreeImages.com
"Baza narzędzi dydaktycznych" - tak nazywa się portal internetowy mający być pomocą dla nauczycieli. Zawiera on zadania uczące uczniów krytycznego myślenia na zajęciach z historii i języka polskiego oraz rozumowania niezbędnego do rozwiązywania zadań matematycznych.

Portal (bnd.ibe.edu.pl) został uruchomiony przez Instytut Badań Edukacyjnych. - Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza - zaznaczył dyrektor Instytutu, Michał Federowicz. W bazie znalazły się zestawy zadań z języka polskiego, historii, matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii, które mogą być przydatne na zajęciach z tych przedmiotów; wszystkie są zbudowane tak by były zgodne z wymaganiami stawianymi uczniom w nowej podstawie programowej nauczania dla gimnazjów. Zostały stworzone przez nauczycieli i naukowców, biorących udział w pracach nad nową podstawą programową.

Wiosną 2012 roku po raz pierwszy egzamin gimnazjalny zdawać będą uczniowie, którzy przez całe gimnazjum uczyli się zgodnie z nową podstawą programową. Federowicz przekonywał, że portal może pomóc nauczycielom i uczniom w przygotowaniu do egzaminu. Jest on zbiorem zdań, z którego może skorzystać każdy zainteresowany. Zadania pogrupowane są według przedmiotów i konkretnych zagadnień zawartych w podstawie programowej. Obok odpowiedzi do zadań umieszczone są umówienia i komentarze. Wszystkie zostały przetestowane na uczniach. Baza nie jest też zamkniętym zbiorem zdań, ma ona być systematycznie rozszerzana. - Chcielibyśmy, by zadania służyły, jako źródło inspiracji nie tylko dla nauczycieli, ale także dla uczniów, studentów poszczególnych dyscyplin oraz rodziców pragnących lepszej edukacji dla swoich dzieci, bardziej dla nich atrakcyjnej, rozbudzającej wyobraźnię i umiejętność samodzielnego myślenia - zaznaczył Federowicz.

Z myślą o pomocy nauczycielom i uczniom Instytut Badań Edukacyjnych uruchamia też dwa projekty, których celem jest wsparcie szkół w rozwijaniu najważniejszych umiejętności uczniów - "Szkoła samodzielnego myślenia" i "Laboratorium myślenia".

W projekcie "Szkoła samodzielnego myślenia", na podstawie dwóch przedmiotów, języka polskiego i matematyki, badane będą umiejętność uczniów w zakresie rozumowania, analizowania i argumentowania. Badane będzie świadome posługiwanie się językiem, logiczne myślenie i staranne formułowanie własnych myśli. Diagnoza przeprowadzona zostanie w klasach IV szkół podstawowych, I klasach gimnazjów, I oraz III i IV klasach liceów i techników. Dyrektor IBE poinformował, że obecnie trwa badanie pilotażowe. Badanie właściwe, powszechne przeprowadzone zostanie wiosną, odbędzie się we wszystkich szkołach, które się do niego zgłoszą. - To będzie rodzaj specjalnej klasówki - podkreślił Federowicz. Według niego, badanie będzie przeprowadzone w taki sposób, że nie tylko naukowcy zyskają informacje, ale przede wszystkim nauczyciele otrzymają informacje na temat umiejętności i wyników uczniów w jego klasie.

Z kolei "Laboratorium myślenia" za cel stawia sobie całościowe sprawdzenie umiejętności gimnazjalistów z przedmiotów przyrodniczych, tj. biologii, chemii, fizyki i geografii. Dotychczas nie prowadzono w Polsce pogłębionych badań sprawdzających umiejętności uczniów z tych przedmiotów. Badanie przeprowadzone będzie w czterech cyklach: w latach 2011, 2012, 2013 i 2014. Badani będą uczniowie I klas szkół ponadgimnazjalnych. Badanie prowadzone będzie jesienią, tak by uczniowie biorący w nim udział mieli za sobą pełen cykl kształcenia gimnazjalnego, ale także by wpływ obecnej szkoły był możliwie niewielki. W przypadku tego badania szkoły otrzymają swoje łączne wyniki na tle innych szkół w kraju. Co roku będzie odtajnionych tylko po kilka zdań ze wszystkich badanych przedmiotów. Tak by pozostałe mogły być wykorzystywane w latach następnych, co umożliwi porównywanie wyników.

PAP, arb