Studia MBA - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Studia MBA - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Dodano:   /  Zmieniono: 
sxc 
Studia MBA to kosztowna inwestycja, ale jak pokazują doświadczenia absolwentów, inwestycja z wysoką stopą zwrotu.
Czy studia MBA są w ogóle potrzebne?
Studia MBA integrują wiedzę i umiejętności zdobyte podczas pracy zawodowej z kompetencjami, które mogą być pozyskane na studiach ekonomicznych. Jak się okazuje studentami w ramach programów MBA są nie tylko absolwenci kierunków technicznych czy humanistycznych, ale także osoby, które wcześniej studiowały marketing czy finanse, a więc już posiadają pewne kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania. Studia MBA pozwalają te kompetencje rozwinąć i tym samym umożliwiają dostosowanie się do potrzeb dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

Podjęcie decyzji odnośnie kierunku i formy inwestycji zawsze wymaga ustanowienia kryteriów, które pozwolą na stworzenie swego rodzaju rankingu poszczególnych opcji inwestycyjnych. Tak też jest w przypadku studiów MBA. Spróbujmy więc zastanowić się, na jakie kwestie zwracać uwagę dokonując wyboru studiów MBA?

Kto jest oferentem?
Na pewno warto sprawdzić, kto nam oferuje określoną opcję inwestycyjną? Na ile nasz oferent jest wiarygodny i na ile posiada rozpoznawalną i silną pozycję na rynku. Prestiż głównej uczelni i uczelni partnerskiej to w znacznej mierze determinanta wyceny absolwentów na rynku pracy. W Polsce dostępnych jest kilkadziesiąt programów MBA (lub typu MBA), ale liczba tych oferowanych przez renomowane uczelnie jest znacznie niższa. W ich grupie można wskazać m.in. na Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, na którym jest prowadzony Program MBA Poznań-Atlanta. Program MBA Poznań-Atlanta jest realizowany we współpracy z J. Mack Robinson College of Business – Georgia State University w Atlancie. Georgia State University w Atlancie jest systematycznie klasyfikowany w pierwszej piątce Part-time MBA w USA. Sam Program MBA Poznań-Atlanta posiada prestiżową akredytację Association of MBAs z siedzibą w Londynie (AMBA).

Co można otrzymać w pakiecie?
Dokonując wyboru studiów MBA warto porównać liczbę godzin oferowanych zajęć, ich zakres tematyczny i formę organizacji, kadrę dydaktyczną, sposób dostarczania materiałów dydaktycznych, zakres dodatkowych świadczeń w postaci np.: podręczników, dostęp do najnowszej literatury, bibliotek, baz danych, korzystnych ofert prenumerat czasopism itp. Nie sposób pominąć także kwestie finansowania studiów, w tym możliwości ich ratalnego opłacania. Poza tym warto sprawdzić, czy np. jasno podaje się ostateczny koszt studiów; czy w programach executive MBA rzeczywiście akceptowani są wyłącznie kandydaci na stanowiskach kierowniczych; czy dolicza się dodatkowe opłaty wstępne i za wydanie dyplomu itp.

Program MBA Poznań-Atlanta oferuje około 600 godzin zajęć w 6 modułach: Corporate Finance for Managers, Business Strategies, Business Economics & Law, Strategic Marketing Management, Operation & Process Management, People in Organization oraz dodatkowo grupę przedmiotów do wyboru.

Kadrę dydaktyczną Programu MBA Poznań-Atlanta stanowi grupa najlepszych wykładowców Georgia State University w Atlancie i Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Do prowadzenia zajęć zapraszani są również wykładowcy innych renomowanych uczelni amerykańskich (m.in. Georgetown University, Emory University, Atlanta, dePaul University, Chicago), brytyjskich oraz hiszpańskich. Staranny dobór kadry dydaktycznej gwarantuje wysokie kompetencje akademickie – specjalistyczną wiedzę i doskonałe umiejętności dydaktyczne wykładowców, ale przede wszystkim możliwość praktycznego zastosowania przekazywanych treści.

Kto jest klientem?
O renomie uczelni świadczy wspomniana już wycena absolwentów z określonym dyplomem. Poza tym w przypadku studiów MBA warto zawsze stawiać pytania, kto był i jest klientem. O tym, na ile produkt w postaci studiów typu MBA trafia w potrzeby odbiorcy i do jakiego segmentu klientów dociera, można łatwo się przekonać analizując miejsca zatrudnienia Studentów i Absolwentów. Warto zastanowić się nad tym, które przedsiębiorstwa były gotowe pokrywać koszty studiowania oraz jakie stanowiska i funkcje pełnią studenci i absolwenci programu.

Poza tym, jeśli chcemy dokonać trafnego wyboru warto wziąć pod uwagę wymagane przez dany program doświadczenie zawodowe słuchaczy. Jest to ważne z kilku powodów. Podczas zajęć studenci dzielą się swoim doświadczeniem i także nawzajem uczą się od siebie. Wymiana wiedzy i doświadczeń sprzyja generowaniu nowych pomysłów. Powszechnie wiadomo, że profesjonalnej współpracy sprzyja lepsza znajomość partnerów i wzajemne zaufanie. Studia MBA są niepowtarzalną okazją do budowania relacji koleżeńskich, a te sprzyjają realizowaniu wspólnych pomysłów na biznes. Dlatego bardzo ważne są wspólne wyjazdy (sesje wyjazdowe) organizowane dla słuchaczy studiów, podczas których grupy nie tylko uczestniczą w zajęciach, ale również mają szansę lepiej się poznać i zintegrować. Formuła programu MBA Poznań-Atlanta przewiduje kilka sesji wyjazdowych, podczas których słuchacze uczestniczą w warsztatach m. in. - Business Leadership, International Case Studies, Strategic Simulation Game.

Znajomości nawiązane podczas studiów są podtrzymywane dzięki regularnym spotkaniom słuchaczy i absolwentów. Program MBA Poznań-Atlanta co roku organizuje m. in. wykłady otwarte i otwarte absolutoria. Budowaniu społeczności Programu MBA Poznań-Atlanta sprzyja też stały kontakt ze słuchaczami i absolwentami poprzez stronę internetową i media społeczne takie jak Facebook czy Linkedin.


Artykuł przygotowany przez Zespół Programu MBA Poznań-Atlanta