Nagrodzony za scenariusz w Cannes „Monster” w kinach od 17 maja!
Artykuł sponsorowany

Nagrodzony za scenariusz w Cannes „Monster” w kinach od 17 maja!

Film „Monster” w reżyserii Hirokazu Kore-edy
Film „Monster” w reżyserii Hirokazu Kore-edy Źródło:Best Film
W piątek, 17 maja 2024 do kin wejdzie film „Monster” w reżyserii Hirokazu Kore-edy. Zdobywca Złotej Palmy przedstawia niezwykle poruszającą i szczerą opowieść o nierozumianych dzieciach na łasce świata dorosłych. „Monster” Hirokazu Kore-edy zdobył na MFF w Cannes 2023 nagrodę za Najlepszy Scenariusz dla Yûji Sakamoto.

Kore-eda i Sakamoto wielokrotnie spotykali się twarzą w twarz, ale równie często wymieniali pomysły mailowo, w miarę jak Sakamoto pisał scenariusz. Historia pozostała mniej więcej taka sama jak oryginalny zarys fabuły, jednak pierwszy szkic scenariusza był takich rozmiarów, że film nakręcony na jego podstawie trwałby około trzech godzin. Sakamoto wielokrotnie wycinał i przerabiał fragmenty tej historii.

Casting ważny dla procesu twórczego

Casting odbywał się równolegle z pisaniem scenariusza. Wybór aktorów pozwolił na pogłębienie charakterystyki bohaterów, dzięki czemu scenariusz stał się bardziej zrozumiały i spójny. Kore-eda, który śledził cały proces na bieżąco, był pod wrażeniem, jak Sakamoto ulepszył swój scenariusz. W szczególności, kiedy Tanaka Yuko została obsadzona w roli Fushimi, dyrektorki szkoły podstawowej – Sakamoto dodał wtedy kilka nowych ważnych scen, które nadały więcej głębi całej historii.

Kore-eda po raz pierwszy od swojego debiutanckiego filmu „Maborosi” (1995) wyreżyserował film na podstawie scenariusza, którego sam nie napisał.

Cannes, Monster

Kiedy Kore-eda kręci film na podstawie własnego scenariusza, scenariusz jest często zmieniany już na planie, a aktorzy i ekipa filmowa dostają na bieżąco wydruki z wykazem zmian. Sakamoto powiedział Kore-edzie, że może zmieniać scenariusz i dialogi na planie, jeśli sobie tego zażyczy, ale reżyser przyjął inne podejście.

Film „Monster” w reżyserii Hirokazu Kore-edy

Uznałem, że trudno byłoby mi dodać do scenariusza Sakamoto nowy dialog, który nagle przyszedłby mi do głowy w trakcie kręcenia zdjęć. Zatem nie było prawie żadnych zmian wprowadzanych na bieżąco. Poprawiłem kilka linijek tekstu i kilka szczegółów już na planie, ale za każdym razem, zanim coś zmieniłem, prosiłem Sakamoto o zgodę.

Poza tym, że w przypadku tego projektu na bieżąco nie były wprowadzane prawie żadne zmiany do scenariusza, reżyserowanie aktorów dziecięcych także było inne niż zwykle w wydaniu Kore-edy. Wcześniej, także w przypadku filmu „Dziecięcy świat”, reżyser nie dawał dzieciom scenariusza. Dzieci uczyły się swoich ról ustnie, już na planie.

Jedna historia z różnych perspektyw

Kore-eda wyjaśnia: Uznałem, że w przypadku tego filmu to nie byłoby właściwe. Styl dialogów był inny niż w moich scenariuszach, a postaci były bardziej złożone. Pomyślałem zatem, że muszę zmienić sposób wprowadzania dzieci w rolę. Rozważałem różne podejścia i zdałem sobie sprawę z czegoś ważnego, a mianowicie z tego, jak dzieci zapamiętują role. W czasie przesłuchania chciałem nauczyć ich kwestii ustnie, tak jak robiłem to wcześniej, ale okazało się, że Kurokawa Soya i Hiiragi Hinata, dwóch aktorów pierwszoplanowych w tym filmie, wolało czytać scenariusz z wyprzedzeniem, a potem odgrywać swoje role. Nie chcę narzucać swojej metody pracy wszystkim aktorom. Każdy może mieć swoje podejście do grania, a tym razem uznałem, że lepiej będzie, jeśli pozwolę im wcześniej przeczytać scenariusz. Myślę, że dobrze to wyszło. Kiedy kręcę film, nieustannie wątpię w swój scenariusz. Jednak realizując scenariusz napisany przez kogoś innego, wydawało mi się, że plan zdjęciowy jest bardzo jasny, ponieważ nie muszę naprawiać błędów w pisaniu. Kręcąc ten film, świetnie się bawiłem, a zawdzięczam to wspaniałemu scenariuszowi Sakamoto.

Film „Monster” w reżyserii Hirokazu Kore-edy

„Monster” ukazuje trzy perspektywy tej samej, z pozoru prostej, historii. Bójka w szkole, moralnie niepewny nauczyciel i matka walcząca o syna. Kolejne puzzle układane są przez Kore-edę z chirurgiczną precyzją i odsłaniają przed widzem sekrety bohaterów. Opowieść o tym, jak przyjaźń, miłość i odrzucenie tak często istnieją w tym samym kontinuum.

Emocje filmowe potęgowane są przez najwyższej próby ścieżkę dźwiękową, będącą ostatnią pracą nagrodzonego Oscarem kompozytora Ryūichiego Sakamoto.

Strona filmu: https://monster.bestfilm.pl

Źródło: Best Film