Gigantyczny samolot znów w powietrzu. Różni się od wszystkich innych

Gigantyczny samolot znów w powietrzu. Różni się od wszystkich innych

Startolaunch Roc podczas trzeciego lotu testowego
Startolaunch Roc podczas trzeciego lotu testowegoŹródło:YouTube/NASA
Samolot Startolaunch Roc po raz trzeci wzbił się w powietrze. To największy samolot świata pod względem rozpiętości skrzydeł. W przyszłości ma służyć jako powietrzny lotniskowiec.

Po ośmiu miesiącach na ziemi Startolaunch Roc po raz trzeci wykonał lot testowy. Lot, który odbył się 16 stycznia 2022, wystartował z lotniska Mojave i trwał ponad cztery godziny

Gigantyczny samolot wzbił się na wysokość 7.1 kilometrów i osiągnął prędkość 333 km/h. To niżej i zdecydowanie wolniej od samolotów pasażerskich, które latają na wysokości około 10 km i z prędkością zbliżoną do 900 km. Samoloty pasażerskie nie mogą jednak wynosić innych pojazdów w powietrze, a taką rolę ma w przyszłości pełnić Startolaunch Roc.

Samolot nazwany po olbrzymim ptaku występującym w mitologii perskiej waży 530 ton z pełnym ładunkiem, ma 115 metrów rozpiętości skrzydeł i potrzebuje pasa startowego o długości minimum 3700 metrów. Zasilany jest sześcioma silnikami turboodrzutowymi z następców Jumbo Jeta, czyli Boeingów 747-400. Najbardziej charakterystyczna cecha Roca to dwa kadłuby połączone skrzydłem.

Czytaj też:
Teleskop Webba leci w kosmos. Da nam odpowiedzi na pytania, których jeszcze nie zadaliśmy

Startolaunch Roc ma docelowo pełnić rolę powietrznego lotniskowca. Ma wynosić hipersoniczne platformy, takie jak produkowane przez tę samą firmę samoloty bezzałogowe Talon-A. Według producenta Talon-A będzie mógł rozwijać prędkość dochodzącą do 6 Macha (sześciokrotna prędkość dźwięku). Roc będzie mógł jednorazowo zabrać na pokład do trzech pojazdów Talon-A.

Czytaj też:
Miały transportować radzieckie promy kosmiczne. Powstał tylko jeden. Już niedługo to może się zmienić

Opracował:
Źródło: NASA Spaceflight