Dzień przed ogłoszeniem nowego postępowania, tj. 9 marca, Inspektorat Uzbrojenia zdecydował o odrzuceniu ofert na „średnie” samoloty dla VIP-ów, które złożyły Glomex s.r.o. i The Boeing Company. Inspektorat odrzucił ofertę Boeinga, wartą ok. 3,44 mld zł, ze względu na błędy formalno-prawne. Z kolei w przypadku oferty Glomex (oszacowanej na 2,66 mld zł) także zdecydowały błędy formalno prawne, ale też fakt, że nie zabezpieczono wadium. Oprócz tego oferta Glomex s.r.o. była ofertą złożoną przez podmiot, którego nie zaproszono do składania ofert (uczestnikiem w postępowaniu było konsorcjum Glomex – Lufthansa Technik). Ministerstwo obrony narodowej oceniło, że wartość ofert „była nie do zaakceptowania” przez resort.
W postępowaniu na dostawę samolotów „średnich” obaj wykonawcy zaproponowali w ofertach wstępnych samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonem). Tymczasem, jak informuje Inspektorat, tylko The Boeing Company posiada wyłączne prawa do dysponowania slotami produkcyjnymi samolotów Boeing B737-800.
Nowe postępowanie
10 marca, po odrzuceniu dwóch poprzednio wymienionych ofert, Inspektorat Uzbrojenia poinformował o uruchomieniu kolejnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakup „średnich” samolotów dla VIP-ów. Postępowanie w tej sprawie jest prowadzone w trybie zamówienia z z wolnej ręki zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, a zaproszenie do negocjacji skierowane zostanie do firmy The Boeing Company. W przyszłym tygodniu rozpoczną się negocjacje, których celem jest uzgodnienie ostatecznych warunków umowy, w tym jej wartości.
„Średnie” samoloty dla VIP-ów
Samolot „średni” – samolot o liczbie miejsc pasażerskich nie mniejszej niż 132 (dla samolotu używanego w konfiguracji pasażerskiej) oraz nie mniejszej niż 65 (dla samolotów nowych w konfiguracji z salonem). Zasięg samolotu „średniego” używanego zapewnia lot transatlantycki z jednym międzylądowaniem, natomiast samoloty nowe – z 30 pasażerami na pokładzie – mogą pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania.