Sejm Dzieci i Młodzieży 2017. O czym debatowali parlamentarzyści-juniorzy?

Sejm Dzieci i Młodzieży 2017. O czym debatowali parlamentarzyści-juniorzy?

Sejm Dzieci i Młodzieży 2017
Sejm Dzieci i Młodzieży 2017 Źródło:Sejm/fot. Paweł Kula
„Przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne. Lokalni bohaterowie w przestrzeni publicznej” to temat przewodni XXIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, która odbyła się w czwartek w Sejmie. Posiedzenie zakończyło się podjęciem wspólnej uchwały. Obrady otworzył marszałek Sejmu Marek Kuchciński.

– Jesteście w miejscu wyjątkowym dla kształtu polskiej przestrzeni publicznej. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wpływa bowiem na to, co nas otacza i co do nas przemawia. Władza w wolnej Polsce należy do narodu, którego jednym z obowiązków jest uwolnienie pamięci społecznej od wszelkich pozostałości totalitarnego zniewolenia – powiedział marszałek Sejmu witając parlamentarzystów-juniorów.

Młodych polityków powitała też sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Marzena Machałek. – Ten dzień to jest Wasze święto. To wy liderzy swoich społeczności jesteście zaangażowani, pracujecie i tworzycie ważne sprawy. Myślę, że to zasłużona nagroda, że dzisiaj siedzicie w tym miejscu, w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej – podkreśliła. Wiceminister edukacji odniosła się również do edukacji młodych ludzi. Zaznaczyła, że ma ona na celu nie tylko przygotowanie uczniów do przyszłości, żeby sobie radzili w rolach społecznych i mieli dobry zawód. – Edukacja to też tworzenie i budowanie tożsamości. To jest to, byście wiedzieli kim jesteście, jakie są wasze priorytety. Żeby się tu znaleźć, musieliście wykonać wiele pracy w bardzo ważnym temacie, który służy odkrywaniu prawdy, odkrywaniu korzeni, w odkrywaniu tego, co najważniejsze, w odkrywaniu prawdy o Polsce, o polskich bohaterach, o waszej społeczności. Dziękuje Wam za to zaangażowanie – powiedziała Marzena Machałek.

Rzecznik praw dziecka Marek Michalak zwracając się do młodych posłów powiedział: „Żeby pokochać wielką ojczyznę trzeba zatroszczyć się także o małą ojczyznę, bo to są korzenie” . Marek Michalak jednocześnie zaapelował, by obecni dziś w Sali młodzi parlamentarzyści patrzyli w przyszłość, bo ją mogą zmieniać. – To jest wielkie wyzwanie, które musicie podejmować – mówił. Rzecznik Praw Dziecka przypomniał także uczniom, że mają prawo wyrażać swoje zdanie zawsze i wszędzie tam, gdzie to ich dotyczy. Zaapelował do nich, by zawsze wysłuchiwali drugiej osoby i jej argumentów, by odnosili się do niej z szacunkiem.

Do tematu sesji nawiązał też prezes Instytutu Pamięci Narodowej Jarosław Szarek. – Po 28 latach wolnej Polski zajmujemy się usuwaniem z przestrzeni publicznej symboli totalitarnych, to jest wielkie zaniechanie mojego pokolenia i wy to macie zmienić – powiedział do młodzieży. Szef IPN przypomniał o zbliżającej się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. – To wy będziecie następnym pokoleniem, które będzie budowało i kształtowało Polskę. To od waszych wyborów będzie zależała przyszłość kraju, ale doświadczenie mojego pokolenia mówi o tym, że nie możemy porzucać naszej tożsamości – podkreślił.

Projekt posłów-juniorów

Dzisiejsze obrady, pod okiem członków Prezydium Sejmu, prowadzili marszałkowie-juniorzy: Mikołaj Wolanin, Małgorzata Kuśmierczyk oraz Mateusz Wróblewski. Uczniowie i uczennice biorący udział w projekcie mieli za zadanie podjąć działania zmierzające do zwiększenia świadomości społeczności lokalnej na temat bohaterów lokalnych. Do projektu zgłosiły się 522 dwuosobowe zespoły.

Jak mówił Bartłomiej Rosiak, poseł-junior przewodniczący Komisji 23. sesji SDiM, młodzi ludzie potrzebują autorytetów. – Udało nam się osiągnąć kompromis, którego efektem jest projekt uchwały. Byliśmy zgodni, że znaczącym problemem pozostaje brak wiedzy o lokalnych bohaterach – zaznaczył. Z kolei poseł-junior Jakub Durczok dodał, że warto abyśmy „wyciągnęli wnioski z doświadczeń naszego narodu i zjednoczyli się wokół wspólnych ideałów”. – Nie dajmy wciągnąć się w bezowocny spór na słowa. Pokażmy, że polska młodzież potrafi zachować kulturę wypowiedzi i dyskusji – taką opinię wygłosiła natomiast posłanka-juniorka Magdalena Richter. W sumie głos z mównicy sejmowej zabrało 41 posłów-juniorów.

Posiedzenie SDiM poprzedziło posiedzenie komisji. W jej skład weszło 64 posłów i posłanek. Komisja, która obradowała 14 maja 2017 r., oprócz projektu uchwały przygotowała także trzy pytania do Ministra Edukacji Narodowej. Wszyscy posłowie i posłanki mogli konsultować projekt uchwały w internecie. Posiedzenie Sejmu Dzieci i Młodzieży poprzedziło zwiedzanie miejsc pamięci na terenie Warszawy dla wszystkich zakwalifikowanych uczestników.

twittertwittertwittertwitter

Sejm Dzieci

Głównym organizatorem XXIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży była Kancelaria Sejmu w porozumieniu z Instytutem Pamięci Narodowej, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji i Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Sejm Dzieci i Młodzieży to pierwszy dziecięco-młodzieżowy parlament w Europie. Młodzi posłowie, wyłonieni w konkursie dla uczniów szkół podstawowych i średnich, zasiedli w sejmowych ławach już w 1994 r. z inicjatywy Kancelarii Sejmu oraz prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej. Dzieci obradowały wtedy na temat „Wojna - zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa”. Obecnie podobne przedsięwzięcia są realizowane m.in. w Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Czechach.

Źródło: Sejm / wprost.pl